Tez No İndirme Tez Künye Durumu
418159
Ders kitabı olarak Z-kitap kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi / The effect of using R-books as a textbook in reading comprehension
Yazar:AHMET ŞANAL
Danışman: DOÇ. DR. MEHMET KURUDAYIOĞLU
Yer Bilgisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Bilgisayar destekli eğitim = Computer assisted education ; Ders kitapları = Textbooks ; Dil eğitimi = Language education ; Elektronik kitap = Electronic book ; Etkileşimli elektronik kitap = Interactive electronic book ; Metin okuma = Text reading ; Okuma eğitimi = Reading training ; Okuma-anlama = Reading-comprehension ; Türkçe eğitimi = Turkish education ; Türkçe öğretimi = Turkish teaching
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2016
144 s.
Bu araştırmanın ana amacı bir elektronik içerik ögesi olan z-kitabın Türkçe öğretiminde kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada 2x2'lik split-plot faktöryel (karışık) desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Hatay ili Antakya ilçesindeki Hayrettin Özkan Ortaokulunda öğrenim gören 10 deney, 10 kontrol grubu olmak üzere 20 altıncı sınıf öğrencisinden meydana gelmiştir. Araştırmada kontrol grubuna MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) tarafından verilen kitaplarla bir temalık, on beş ders saati süren geleneksel metotlarla eğitim verilmiş olup deney grubuna ise bir yayın evinin z kitabıyla yine bir temalık on beş ders saati süren BDE (Bilgisayar Destekli Eğitim) verilmiştir. Yani, on beş ders saati boyunca her iki gruba da aynı hedef kazanımlar farklı materyallerle verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, okuduğunu anlama testleri yoluyla toplanmıştır. Grupların oluşumunda ise okuduğunu anlama testleri yanında Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği ile Türkçe Dersi Tutum Ölçeğiyle elde edilen verilerden de faydalanılmıştır. Veri toplama araçlarından okuduğunu anlama ölçekleri deneysel işlemlerin neticelenmesinde son test olarak da uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 18.0 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmada grupların karıştırıcı değişkenlerini kontrol altında tutmak üzere çalışma öncesi oluşturulan deney ve kontrol gruplarının Okuduğunu Anlama Becerileri, Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayara Yönelik Tutumları ile Türkçe Dersine Yönelik Tutumları açısından Kruskal Wallis testi uygulanarak ön test puanlarının birbirleriyle farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiş ve farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışmanın nihayete ermesiyle de deney grubu ile kontrol grubunun okuduğunu anlama düzeyi açısından son test puanları arasında anlamlı fark olup olmadığını ortaya koymak için yine Kruskal Wallis testi uygulanmış ve anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Yine deney grubunun okuduğunu anlama düzeyi açısından ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı fark olup olmadığını anlamak için deney grubuna Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmış ve anlamlı fark olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak kontrol grubunun okuduğunu anlama düzeyi açısından ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı fark olup olmadığını anlamak için kontrol grubuna Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmış ve anlamlı fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Yapılan analizlerin neticesinde Türkçe öğretiminde z kitap kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlamalarına olumlu yönde etki ettiği ortaya çıkmıştır.
The main objective of this study is to investigate the effect of the use of r-book, which are an electronic content component, in Turkish language teaching on reading comprehension levels of sixth grade students. A 2x2 split-plot factorial (mixed) design was used in the research. The working group of the research consists of a total of 20 sixth grade students at Hayrettin Ozkan Middle School, Antakya District, Hatay Province in the second term of 2014-2015 academic year. 10 of them are in the experimental group and 10 of them are in the control group. The control group was given a one-theme education in a traditional way with the books provided by the Ministry of Education while the experimental group was given a one-theme computer-aided education with the r-book by a publishing house. That is to say that the same target acquisitions were given to both groups but with different materials for one month. The data obtained in this study were collected through the reading comprehension tests. The data obtained by Computer User Skills and Computer Attitude Scale, Turkish Language Attitude Scale were also utilized in the formation of the groups. Reading comprehension scales of data collection tools were applied as the post-test after the finalization of the experimental procedure. The data obtained were analyzed with SPSS 18.0 software package. In the study, whether the pre-test scores of the experimental and control groups, created before the study in order to keep confounding variables of the groups differed in terms of Reading Comprehension Skills, Computer User Skills and Computer Attitudes, and Turkish Course Attitudes, or not was examined by applying Kruskal Wallis test, and it did not differ. With the end of the study, Kruskal Wallis test was also applied to demonstrate whether there is a significant difference between the post-test scores in terms of reading comprehension levels of the experimental group and the control group, and it was verified that there is a significant difference. Wilcoxon Signed Rank test was applied to the experimental group in order to demonstrate whether there is a significant difference between the pre-test scores and post-test scores of the experimental group in terms of their reading comprehension levels, and it was verified that there is a significant difference. Wilcoxon Signed Rank test was applied to the control group in order to demonstrate whether there is a significant difference between the pre-test scores and post-test scores of the control group in terms of their reading comprehension levels, and it was not verified that there is a significant difference. It did not differ.As a result of analyses made, it has been revealed that the use of r-book in Turkish language teaching has a positive impact on students' reading comprehension.