Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
208099
|
|
14-18 yaş arası çocuklarda kişilik gelişiminin değerlendirilmesi ve ruhsal belirtilerin saptanması / Assessment of personality development and determination of psychological characteristics of children in ages of 14 to 18
Yazar:KENT SEZER
Danışman: DOÇ. DR. GÜLSEN ERDEN
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Uygulamalı Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Kişilik = Personality ; Kişilik değerlendirme = Personality assessment ; Kişilik testleri = Personality tests
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
67 s.
|
|
Kisiligin uzmanlarca yapılmıs birçok tanımı vardır. Kisiligin tek birtanımı yapılamadıgı gibi kisiligi tek bir yönden degerlendirmekte olanaksızdır.Türkiye'de ise 12?18 yaslar arsındaki çocuk ve gençlerin kisilik degerlendirilmesiiçin halihazırda iki envanter kullanılmaktadır. Bunlar 6?15 yas arası çocuklar içinkullanılan Çocuklar çin Kisilik Envanteri ile 16 yas ve üzeri gençler içinkullanılan Minnesota Çok Yönlü Kisilik Envanteri 'dir.Çocuklar çin Kisilik Ölçegi'nin ilk sekli, 1977 yılında çocukkisiligini çok yönlü olarak ölçmek için yayınlanmıstır (Lachar ve Gdoeski, 1987).1981 ve 1990 yıllarında iki kez gözden geçirilerek bugünkü seklini almıstır. Kısaformu ?dogru-yanlıs? seklinde yanıtlanabilen 280 sorudan olusmaktadır. 20 altölçegi ile genis kapsamlı ve standart bir degerlendirme aracı olarakkullanılmaktadır.Bu çalısma ile 12?18 yas normal ve patolojik çocukların kisilikörüntülerinin degerlendirilmesi istenmistir. Bu amaçla Çocuklar çin KisilikÖlçegi soru kitapçıkları, 12 ile 18 yaslar arasındaki normal (100 çocuk) vepsikopatoloji bulunan (100 çocuk) toplam 200 çocuga uygulanmıstır. Sonuçlar,patolojik ve normal gruba göre ve patolojik üç grup (davranım bozuklugu,duygudurum bozuklugu, psikoz) arasında her faktör ve alt test için ayrı ayrıkarsılastırılmıstır.Bu çalısmada, çocuk kisiliginin önemi, olusumu, çocukpsikopatolojisi ve çocuga yönelik degerlendirme araçları incelenmis, çocugayönelik yapılmıs çalısma ve ulasılan gelismeler de özetlenmistir. Çocuklar çinKisilik Ölçegi ve çocuklarla yapılmıs degerlendirme çalısmaları bulguları buçalısma bulguları ile karsılastırılarak tartısılmıstır
|
|
There are many definitions of personality made by the experts. It is bothimpossible to make one definition of personality and assess it from one perspective.There are many scales abroad to assess personality. Among them are the onesapplied to the child, his/her family and teachers (Raynold ve Kamphaus, 2003).There are two available inventories used in Turkey to assess the personalityof children and adolescents between the ages 12-18. These are PersonalityInventory for Children used for the children between the ages 6-16 and MinnesotaMultiphasic Personality Inventory used for the adolescents at the age of 16 andolder.The first form of Personality Inventory for Children was published in 1977to assess the child personality in different dimensions (Lachar ve Gdoeski, 1987).It took its present form by being revised twice in 1981 and 1990. Its short formconsists of 280 ?true-false? questions. It is used as a comprehensive andstandardized assessment tool with its 20 subscales.The aim of this study is to assess the normal and pathological children?spersonality traits between the ages 13-18. Moreover, it was desired to get datarelated to the reliability of the scale. For this reason, the booklets of PersonalityInventory for Children were applied to 200 children (100 normal and 100psychopathological) between the ages 13-18. The results were compared separatelyfor each factor and subtest according to pathological and normal and 3pathological groups (behaviour disorder, emotional disorder and psychosis).In this study, the importance and formation of child personality andassessment tools for the child and child psychopathology were examined; thestudies and developments related to the child were summarized. The findings fromPersonality Inventory for Children and other assessment studies conducted withchildren were compared with the ones from this study and discussed. |