Tez No İndirme Tez Künye Durumu
231419
Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak PISA 2006 sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi / Evaluation of PISA 2006 results as an indicator of lifelong learning skills in terms of Turkey
Yazar:NUR AKKUŞ
Danışman: PROF. DR. ÖZCAN DEMİREL
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
135 s.
Bu çalışmada, 2006 PISA sonuçlarının yaşam boyu öğrenme becerilerinden fen bilimleri okur-yazarlığı, matematik okur-yazarlığı ve okuduğunu anlama becerilerinin göstergesi olarak Türkiye açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu becerilerde Türkiye'nin araştırmaya katılan ülkeler içerisindeki durumunun, PISA'nın belirlediği yeterlilik seviyelerine göre dağılımının, daha önceki yıllara göre gelişiminin ve cinsiyet farkının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda elde edilen bulguların eğitim programlarına doğurguları üzerine durulmuş ve olası önlemler hakkında önerilerde bulunulmuştur.Araştırmada 2007 yıllında yayınlanan OECD PISA raporu,1998 yılında hazırlanan Türk Milli Eğitim ilköğretim Programları ve 2004 yılında hazırlanan Türk Milli Eğitim ilköğretim Programları veri kaynakları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde doküman incelemesi kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre;Türkiye fen bilimleri okur-yazarlığı becerisinde 424 puanla 30 OECD ülkesi içinde 29.sırada, araştırmaya katılan 57 ülke içinde ise üst sınırda 43. sırada, alt sınırda 47. sırada yer almaktadır. PISA'nın belirlediği yeterlilik seviyelerine göre Türkiye'de öğrencilerin büyük kısmı 1. ve 2. seviyede performans göstermiştir. Öğrencilerin %12.9'u birinci seviyenin altında, %33.7'si birinci seviyede, %53.4'ü ikinci seviye ve üstünde, %22.2'si üçüncü seviye ve üstünde, %7.1'i dördüncü seviye ve üstünde, %0.9'u beşinci seviye ve altıncı seviyede yer almaktadır. PISA 2006 sonuçlarına göre Türkiye'nin fen bilimleri okur-yazarlığı becerisindeki performansı PISA 2003'e göre değişmemiştir. Türkiye'de kız öğrenciler erkek öğrencilere göre daha iyi bir performans göstermiştir ( 1-12 puan arası bir fark vardır). 1998 ilköğretim programları PISA'da ölçülen becerileri öğrencilere kazandırmaya yönelik değildir, bu yüzden aldığımız sonuçlar şaşırtıcı değildir. Ancak hazırlanan 2004 ilköğretim programları bu yaşam boyu öğrenme becerilerinin geliştirilmesine yöneliktir.Türkiye matematik okur-yazarlığı becerisinde 424 puanla 30 OECD ülkesi içinde 29.sırada, araştırmaya katılan 57 ülke içinde ise üst sınırda 41. sırada alt sınırda 45. sırada yer almaktadır. PISA'nın belirlediği yeterlilik seviyelerine göre Türkiye'de öğrencilerin büyük kısmı 1. seviyede performans göstermiştir. Öğrencilerin %28.1'i birinci seviyede, %24.0'ü 1. seviyeden düşük, %47.9'u ikinci seviye ve üstünde, %23.6 üçüncü seviye ve üstünde, %10.8'i dördüncü seviye ve üstünde, %4.2'si 5. ve 6. seviyede yer almaktadır. PISA 2006 sonuçlarına göre Türkiye'nin matematik okur-yazarlığı becerisindeki performansı (424) puan, PISA 2003'e oranla bir puan artış göstermiştir (423). İki uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı söylenebilir. Türkiye'de erkek öğrenciler kız öğrencilere göre 6 puan fark ile daha iyi bir performans göstermiştir. 1998 ilköğretim programları PISA'da ölçülen becerileri öğrencilere kazandırmaya yönelik değildir, ancak 2004 ilköğretim programları bu yaşam boyu öğrenme becerilerinin geliştirilmesine yöneliktir.Türkiye okuduğunu anlama becerisinde 447 puanla 29 OECD ülkesi içinde 28. sırada, araştırmaya katılan 56 ülke içinde ise üst sınırda 37. sırada alt sınırda 39. sırada yer almaktadır. PISA'nın belirlediği yeterlilik seviyelerine göre Türkiye'de öğrencilerin çoğu 2. seviyede performans göstermiştir. Öğrencilerin %10.8'i birinci seviyenin altında, %21.4'ü birinci seviyede, %67.83 ikinci seviye ve üstünde, %36.81'i üçüncü seviye ve üstünde, % 12.4'ü 4. ve 5. seviyede yer almaktadır. Türkiye'nin bu becerideki performansı değişmemiştir. Yapılan üç PISA araştırmasında da okuduğunu anlama becerisi ölçeğinde kız öğrenciler lehinde belirgin bir fark gözlenmiştir. Türkiye OECD ülkeleri içinde kız ve erkek öğrencilerin farkına göre olan sıralamada orta sıralarda yer almaktadır. 1998 ilköğretim programları PISA'da ölçülen becerileri öğrencilere kazandırmaya yönelik değildir, ancak 2004 ilköğretim programları bu yaşam boyu öğrenme becerilerinin geliştirilmesine yöneliktir.
This study was conducted to evaluate the 2006 PISA results as an indicator of science literacy skills, mathematics literacy skills and reading literacy skills as lifelong learning skills in terms of Turkey. It aimed to identify Turkey?s place among the other participant countries, the distribution of these three life-long learning skills in terms of the proficiency levels determined by PISA, progress made in the previous years, and gender differences. In addition, it focused on the effects of the findings on educational programs and made recommendations about the possible measures to be taken.In the study, OECD PISA report published in 2007, Turkish National Primary Education Programs prepared in 1998 and Turkish National Primary Education Programs prepared in 2004 were used as data resources. In the analysis of the data document analysis was used.The results of the study indicated that;Turkey, in science literacy skills with a score of 424 ranked the 29th among 30 OECD countries and 43rd in the upper rank, 47th in the lower rank among 57 participant countries in the study. According to the proficiency levels determined by PISA, a great majority of the students in Turkey performed in the 1st and 2nd level. 12.9% of the students were below the first level, 33.7% were at the first level, 53.4% were at and above the second level, 22.2% were at and above the third level, 7.1% were at and above the fourth level, 0.9% were at the fifth level and sixth level. According to the 2006 PISA results, it can be interpreted that there was not a significant difference in science literacy skills compared to the results of 2003 PISA. Female students performed better than male students in Turkey (a difference ranging from 1-12 points). Since the former educational programs were not designed to help students attain the skills assessed in PISA, the results were not quite surprising. The new programs, however, are specifically designed to improve these lifelong learning skills.Turkey, in Mathematics literacy skills with a score of 424 ranked as the 29th among 30 OECD countries and the 41st in the upper rank, 45th in the lower rank among 57 countries that participated in the study. According to the proficiency levels determined by PISA, majority of the students in Turkey performed in the 1st level. 28.1% of the students were at the first level, 24.0% were below the first level, 47.9% were at and above the second level, 23.6% were in the third level, 10.8?% were at the fourth level, and 4.2% were at the fifth level and the sixth level. According to the 2006 results of PISA, there was a one point increase in Turkey?s Mathematics literacy skills compared to 2003 results of PISA. This difference between the two applications cannot be interpreted as statistically significant. The male students in Turkey performed better than female students with a 6-point difference. The former educational programs were not designed to help students attain the skills assessed in PISA. However, the new programs specifically designed for improving these lifelong learning skills.Turkey, in reading literacy skills with a score of 447 ranked as the 28th among 29 OECD countries and the 37th in the upper rank, the 39th in the lower rank among 56 countries that participated in the study. According to the proficiency levels determined by PISA, majority of the students in Turkey performed in the 2nd level. 10.8% of the students were below the first level, 21.4% were at the first level, 67.83% were at the second level, 36.81% were in the third level, 12.4% were at the fourth level and the fifth levels. There has been no change in Turkey?s performance regarding this skill. In all three PISA studies, a remarkable difference has been observed in the reading literacy skill in favor of the female students. The former educational programs were not designed to help students attain the skills assessed in PISA. However, the new programs especially designed to improve these lifelong learning skills.