Tez No İndirme Tez Künye Durumu
598203
Hemşirelik öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve sınav kaygısı / Selff-effectiveness and self-efficacy of perception and test anxiety of nursing students
Yazar:ELİFE KEVSER SARPKAYA
Danışman: DOÇ. DR. SATI DEMİR
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Ana Bilim Dalı
Konu:Psikiyatri = Psychiatry
Dizin:Hemşireler = Nurses ; Hemşirelik = Nursing ; Hemşirelik araştırmaları = Nursing research ; Sınav kaygısı = Test anxiety ; Öz yeterlilik = Self-efficacy ; Öz yeterlilik algısı = Self-efficacy belief ; Öğrenciler-hemşirelik = Students-nursing
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
79 s.
Tanımlayıcı tipteki bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik algısı ve sınav kaygısının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezinde bulunan dört devlet üniversitesinde okuyan 1046 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın yürütüldüğü okullardan yazılı izin, üniversitenin etik komisyonundan onay ve öğrencilerden yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği ile Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Öğrencilerin % 25,1'i 1.sınıf, % 23,2'si 2.sınıf, % 24,7'si 3.sınıf ve % 27'si 4.sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin % 49,6'sının akademik başarı ortalaması 3 ve üzeri olup % 57,6'sı hemşirelik bölümünü isteyerek seçmiş ve % 68,6'sı akademik başarıyı orta düzeyde algılamaktadır. Öğrencilerin ölçek puan ortalamaları öz-etkililik-yeterlik ölçeği için 83,35±12,45 (min=37; max=115), westside sınav kaygısı ölçeği için 31,87±8,63 (min=11; max=55)' dur. En az 1 hobisi bulunanlar ve algılanan akedemik başarısı yüksek olan öğrencilerin öz-etkililik-yeterlik ölçeği puan ortalamaları daha yüksektir. Akademik ortalama, haftalık ders çalışma saati ile öz-etkililik-yeterlik ölçeği puanları arasında pozitif ve westside sınav kaygısı ölçeği puanları arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Otoriter anne tutumu, ilgisiz baba tutumu, hemşireliği isteyerek tercih etmeme ve düşük akademik başarı algısı öğrencilerde sınav kaygısını artırmaktadır. Aynı zamanda öz-etkililik-yeterlik düzeyi azaldıkça da sınav kaygısı artmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin ders çalışma saati ve hobi edinme davranışları geliştirilerek öz-etkililik-yeterlik algısı artırılabilir. Öz-etkililik-yeterlik algısının artması ve demokratik ebeveyn tutumu öğrencilerin sınav kaygısını azaltabilir.
The aim of this descriptive type study was to determine the self-efficacy competence perception and test anxiety of nursing students. The study sample consisted of 1046 nursing students in four state universities located in Ankara province center. We obtained written permission from the study institutions, approval from the university ethics committee and written informed consent from the students. The data were collected between April and May 2018 using the Student Information Form, Self Efficacy Competency Scale and Westside Test Anxiety Scala. The 1st year students made up 25,1 %, 2nd year 23,2 %, 3rd year 24,7 % and 4th year % 27 %. The grade averagewas 3 and above in 49,6%, 57,6% had chosen nursing voluntarily, and 68,6% were perceived academic achievement at a moderate level. Mean scale scores were 83,35±12,45 (min=37; max=115) for Self Efficacy Competency and 31,87±8,63 (min=11; max=55) for Westside Test Anxiety Scala. Mean Self Efficacy Competency scores of those with at least 1 hobby and those with high acedemic success are higher. There was a positive correlation between academic average, weekly course working hours and Self Efficacy Competency scores and a negative correlation between Westside Test Anxiety Scala. Authoritarian mother attitude, indifferent father attitude, not willingly preferring nursing and low academic achievement perception increase the anxiety of the students in the exam. Also, as self-efficacy level decreases, test anxiety increases. For this reason, students' perception of self-efficacy can be increased by improving their working hours and hobby acquisition behaviors. Increased self-efficacy perceptions and democratic parental attitudes may reduce students' test anxiety.