Tez No İndirme Tez Künye Durumu
215676
Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uygulamaların belirlenmesi / To determine the educational adaptations of class teachers for inclusive students with mental disabilities
Yazar:MESUT ÖNDER
Danışman: Y.DOÇ.DR. EMİNE ERATAY
Yer Bilgisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Özel Eğitim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
114 s.
Bu arastırmanın amacı, ilkögretim okullarında görev yapmakta olan kaynastırma sınıf ögretmenlerinin zihin engelli ögrencileri için sınıfta yapmıs oldukları ögretimsel uyarlamaları belirlemektir. Arastırmanın örneklemini bir ildeki ilkögretim okullarında görev yapmakta olan gönüllü 29 sınıf ögretmeni olusturmaktadır. Arastırmanın verileri niteliksel veri toplama yöntemlerinden yarı yapılandırılmıs görüsme teknigi ile toplanmıstır. Arastırmanın sonuçlarına bakıldıgında; kaynastırma uygulamalarını yürüten sınıf ögretmenlerinin tamamı özel egitim ile ilgili herhangi bir programa katılmadıgını belirtmistir. Ögretmenlerin sadece 10 tanesi kaynastırma uygulamaları hakkında olumlu görüs bildirirken geri kalan 19 ögretmen kaynastırma uygulamaları hakkında olumsuz görüs bildirmislerdir. Ögretmenlerin bir bölümü özel gereksinimli ögrenciyi sınıfa yerlestirmeden önce onun hakkında detaylı bilgi toplamadıklarını belirtmislerdir. Ögretmenlerin 13 tanesi kaynastırma ögrencisini sınıfa yerlestirmeden önce, diger ögrencilere kaynastırma ögrencisinin özellikleri hakkındaherhangi bir bilgi vermediklerini belirtirken, 19 ögretmenin kaynastırma ögrencileri ile ilgili olarak olumsuz düsünceler içinde oldukları belirlenmistir. Kaynastırma sınıf ögretmenlerinin 17'si sınıfta özel gereksinimli ögrenci için uyarlama yapmadıklarını belirtirken geri kalan 12 ögretmende ders esnasında küçük degisikliklere gittiklerini ifade etmislerdir. Ögretmenlerin büyük bir bölümü özel gereksinimli ögrenci için ek ögretim amaçları belirlemeyip sadece derslerde daha basit konulara yer verdiklerini belirtmislerdir. Ögretmenlerin tamamı akademik konuların dısında da özel gereksinimli bireyler için günlük yasam, okul yasamı, toplumsal yasam gibi islevsel yasam becerilerine yer verdiklerini ifade etmislerdir. Kaynastırma sınıf ögretmenlerinden 28'i uyarlamalar için destek almadıklarını, 21 ögretmende destek hizmetlerden yararlanmadıklarını belirtmislerdir. Anahtar Kelimeler: Zihin Engelli Ögrenci, Kaynastırma, Sınıf Ögretmeni, Ögretimsel Uyarlama
The aim of this research is to determine the educational adaptations of which class teachers did in the class for the inclusive students with mental disabilities. Sampling of research is formed by 29 volunteer class teachers who work in the one the county. The data of research is collected by qualitative data collection methods; semi-structured interview and by observing combining classes. As we look at the results of research; it is identified that all the class teachers didn?t attend any educational programmes related with special education. When the teachers of only ten respond positively about the application of inclusive, the rest 19 teachers respond negatively about the application of inclusive. All the teachers pointed out that they didn?t collect detailed information about her/him before they arrange her/him a place. It is determined that 19 teachers are in a negative thoughts about inclusive students,13 teachers don?t give any information about the features of inclusive students to the others students before they arrange their place. When 17 of the inclusive class teachers stated that they didn?t do any adaptation for special students, the rest 12 teachers pointed out that they did a few changes during lesson. They stated that none of them determined additional education aims for special students they only gave place to some simple subjects in the lessons.All the teachers pointed out that they gave place to functional life skills for special requirement individuals apart from academic subjects. Inclusive class teachers of 28 stated that they didn?t take any financial support and 21 teachers of them pointed out that they didn?t take advantage of support services. Key Words: Mentally Handicap Children, Inclusive, Classroom Teacher, Educational Adaptation