Tez No İndirme Tez Künye Durumu
672744
Büyük veri eğitimi ihtiyacının farkındalığına yönelik Ankara ilinde bir araştırma / A research in Ankara on the awareness of big data education necessity
Yazar:ZEYNEP AYTAÇ
Danışman: PROF. DR. HASAN ŞAKİR BİLGE
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Bilişim Enstitüsü / Yönetim Bilişim Sistemleri Ana Bilim Dalı / Yönetim Bilişim Sistemleri Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2021
171 s.
Kamu ve özel kurumlarda büyük veri ve araçlarının kullanımı ve büyük veri analizinden anlayan nitelikli personel ihtiyacı gün geçtikçe artmaktadır. Ancak Türkiye'de nitelikli personel ihtiyacını karşılayan üniversitelerde büyük veri eğitimi ihtiyacının farkındalığına yönelik bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda, bu çalışma büyük veri farkındalığının tespit edilmesi doğrultusunda dört alt çalışmadan oluşmaktadır. İlk çalışmanın amacı, kamu ve özel kurumlarda büyük veri ve araçlarının kullanımını inceleyerek, kurumların bu alanda ihtiyaç duyduğu nitelikli personel açığını kapatmak için öğrencilerden ve üniversitelerden beklentilerini belirlemektir. Bu çalışmada nitel bir araştırma süreci tasarlanmış ve veriler kamu ve özel kurumların yöneticileri ile yapılan mülakatlar ile toplanmıştır. İkinci çalışmanın amacı, büyük veri araçlarını öğrenirken öğrencilerin deneyimlerini değerlendirmek ve karşılaştıkları zorlukları belirlemektir. Bu çalışmada da, nitel metodoloji izlenerek veriler, bir günlük büyük veri eğitimine katılan lisans öğrencilerinden, katılımlı gözlem tekniği ve katılımcıların öz-değerlendirmeleri ile toplanmıştır. Üçüncü çalışmanın amacı, farklı sektörlerin nitelikli personel ihtiyacını karşılayan üniversitelerde öğretim elemanlarının büyük veri farkındalık ve beklentilerinin analiz edilmesidir. Nicel olarak kurgulanan bu çalışmada veriler, anket yoluyla toplanmıştır. Dördüncü çalışmanın amacı, öğrencilerin büyük veri yeterlilik, farkındalık ve beklentilerini ölçmektir. Ayrıca bu çalışmada büyük veri farkındalık, yeterlilik ve beklenti ölçeği geliştirilmiştir. Nicel olarak kurgulanan bu çalışmada da veriler, anket yoluyla toplanmıştır. Üniversitelerde büyük veri alanında atılması gereken adımlar ve eğitim müfredatında yapılması gereken değişiklikler tartışılıp, öneri olarak sunulmuştur. Ayrıca elde edilen bulgular, On Birinci Kalkınma Planında Yükseköğretim Kurulu'nun sorumlu kuruluş olduğu politika tedbirleri ile birlikte değerlendirilerek yapıcı eleştiriler geliştirilmiştir.
The use of big data and tools in public and private institutions and the need for qualified personnel who understand big data analysis are increasing day by day. However, there is no comprehensive study on the awareness of big data education necessity in universities that meet the need for qualified personnel in Turkey. In this context, this study is composed of four sub-studies intended to detect big data awareness. The first study aims to examine the use of big data and tools in the public and private institutions and determine the industry's expectations from higher education and students for qualified personnel in this field. In the first study, a qualitative research process was designed, and data were collected through interviews with managers of public and private institutions. The second study evaluates students' experiences and identifies the difficulties they face while learning big data tools. In this study, the qualitative methodology was followed. The data were collected from undergraduate students participating in one-day big data training, participant observation, and self-assessments of participation. The third study aims to analyze the big data awareness and expectations of faculty members in universities that meet different sectors' qualified staff needs. In this study, data were collected through a questionnaire. The fourth study aims to measure students' big data competence, awareness, and expectations in higher education. In addition, a big data awareness, competence and expectations scale was developed in this study. In this quantitatively constructed study, the data were collected through a questionnaire too. It is integrated into the big data subject curriculum in higher education institutions in Turkey on evolutions to be made on issues discussed. It is presented these evolutions as suggestions. The findings are also evaluated in the Eleventh Development Plan with the policy measures that Higher Education Council is the responsible institution and is developed constructive criticisms.