Tez No İndirme Tez Künye Durumu
636200
Çağdaş Japon giysi tasarımında dekonstrüktiv sanat yaklaşımları; Yohji Yamamoto örneği /
Yazar:AYŞEGÜL KAPLAN BAĞCIK
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ SELDA KOZBEKÇİ AYRANPINAR
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Güzel Sanatlar Enstitüsü / Tekstil ve Moda Tasarımı Ana Sanat Dalı
Konu:Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2020
153 s.
Bu çalışma; 1990'larda modanın başkenti olarak görülen Paris'de, İngiliz moda tasarımcısı Charles Frederick Worth'ün başını çektiği, Batı'nın modası olan houte couture giyimin etkisi altındadır. Houte couture, işçiliğin, kalitenin ön plana çıktığı, tarz ve motifleriyle seçkin görünümün elde edildiği, modernizm felsefesinin öngördüğü gibi dönemin estetik kaygılarını ve bütün beklentilerini karşılayan bir moda anlayışı olarak tanımlanıyordu. 1990'larda Issey Miyake'nin Paris'te yaptığı deneysel çalışmaların ve tasarımlarının farkedilir geri dönüşler almaya başlamasıyla Yohji Yamamoto ve Rei Kawakubo da Paris'e gelmiş ve avangart stilleri ile Batı modasında sarsıcı bir etki bırakarak, tartışmalara neden olmuşlardır. Stil ve ideoloji olarak ortaya koydukları deneysel giysi tasarımlarıyla mükemmel olmayanı idealize eden, haute couture'ün ön plana çıkardığı başlıca özelliklerinden mükemmel işçilik, estetik güzellik normlarını reddeder ve yeniden tartışmaya açarlar. Haute couture kültürünün antitezini ifade eden giysiler üreterek, lüks modanın altında yatan sınıf, cinsiyet ayrımcılığını ve klasik estetik anlayışının bir kısır döngü olduğunu ortaya çıkarmaya ve yorumlamaya çalışırlar ve etkilerini çok kısa zamanda görürler. Japon tasarımcıların yaptıkları ve ürettikleri tasarımlarındaki kalıp uygulamalarında, temel beden parçalarının yerinden oynatılıp deforme edilmesi, karmaşık model uygulamaları, bazı yerlerde drapaj tekniğinin kullanımı ile elde edilen asimetri, bitmemişlik görüntüsü ile yeni bir stil ve estetik algısı yaratmayı başarmışlardır. Geleneksel tasarımcılar yeni bir tasarım yapmak için kendilerinden önceki tarzların devamlılığını getirmeye çalışıp onları örnek alırken, dekonstrüktiv tasarımcılar farklı yer, mekan, zaman, şekilleri yanyana getirerek sıfırdan yeni bir tarz ortaya koymuşlardır. Çalışmada, hem estetik algısının postmodernist, dekonstrüktivist sanat yaklaşımıyla olan ilişkisi, söz edilen sanat yaklaşımlarının açıklanması ve olası etkileri değerlendirilirken, hem de Japon avangart stili ve üç Japontasarımcının koleksiyonlarının moda sektöründeki etkisinin ne olduğu ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Moda Tasarım, Dekonsrüktiv Tasarım, Yohji Yamamoto, Japon Avangardı,
In this study; the fashion of the West was still under the influence of haute couture clothing led by British fashion designer Charles Frederick Worth in Paris, where was considered as the fashion capital in 1990s. Haute couture was defined as a sense of fashion, which brings the craftsmanship and the quality to forefront; an elegant appearance was obtained with styles and motives; as the philosophy of modernism predicted, it met the aesthetic concerns and all expectations of the period. With the recognizable outcomes of Issey Miyake's experimental works and designs in Paris in 1990's, Yohji Yamamoto and Rei Kawabuko also came to Paris. These Japanese designers had shocking affect on the Western Fashion with their avant-garde styles and caused controversy. They reject the norms perfect craftsmanship, aesthetic beauty, one of the main features of haute couture and open them up to renegotiate while idealizing what is not perfect with their experimental designs they put forward as style and ideology. They tried to unveil and interpret that the classical aesthetic perception and class and gender discrimination underlying the luxury fashion is a vicious cycle by producing clothing which expresses antithesis of haute couture culture and they saw their effects in a very short time. In patterns of design made and produces by Japanese designers, they managed to create a new style and perception of aesthetic with dislodging and deforming main body parts, with complicated model applications, in some places using draping technique to create asymmetry and with atelic aspect. While traditional designers to create a new design try bring the continuity of the styles before them and take them as an example, the deconstructive designers created a new style from scratch by bringing different places, times and shapes together. On one hand, while evaluating the relation between this aesthetic perception and the post-modernist, deconstructivist art approach, and the explanation of these art approaches and the possible effects, on the other hand, the Japanese avant-garde styleand the effects of the collections of three mentioned Japanese designers in the fashion sector were tried to be revealed. Key words: Fashion Design, Deconstructive Design, Yohji Yamamoto, Japanese Avant-garde