Tez No İndirme Tez Künye Durumu
606845
Ergenlerde zorbalıkla başa çıkma stratejileri ile bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examining the relationship between cognitive distortion and coping strategies with bullying in adolescents
Yazar:BURCU TÜRKAN AYDIN
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ İSMAİL AY
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Psikoloji = Psychology
Dizin:Baş etme stratejileri = Coping strategies ; Başa çıkma = Coping ; Bilişsel çarpıtma = Cognitive distortion ; Ergenler = Adolescents ; Eğitim psikolojisi = Education psychology ; Zorbalık = Bullying
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
87 s.
Amaç:Bu araştırmanın amacı, okullarda sıkça görülen ve gençlerimiz için kaygı uyandıran zorba davranışların bilimsel olarak tespitine ve çözümüne katkıda bulunmak ve ergenlerin kullandıkları bilişsel çarpıtmalar ile zorbalıkla başa çıkma stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Bu araştırmada ergenlerin akran zorbalığıyla başa çıkmada kullandıkları stratejiler ile bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkiler betimsel yolla incelenmiştir. Çalışma grubunun seçiminde küme ve uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum il merkezindeki liselerde öğretim gören 483 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği, İlişkilere İlişkin Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Kişisel Bilgi Formunda öğrencinin okul adı, okul türü ve cinsiyetine yönelik sorular bulunmaktadır. Bulgular:Araştırmanın sonucunda; ergenlerin kullandıkları zorbalıkla başa çıkma sratejileri ile bilişsel çarpıtlamaları arasında anlamlı sonuçlar bulunmuştur. Yakınlıktan kaçınma bilişsel çarpıtması ile çaresizlik ve boyun eğme, kaçınma ve iyimserlik; gerçekçi olmayan ilişki beklentisi bilişsel çarpıtması ile sosyal desteğe başvurma ve yardım arama; zihin okuma bilişsel çarpıtması ile yardım arama, sosyal desteğe başvurma, zorbalığa direnme ve çaresizlik ve boyun eğme stratejileri arasında ilişki bulunmuştur. Sonuç:Zorbalıkla başa çıkmak için kullanılan stratejiler ile cinsiyet arasında ilişki olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte bilişsel çarpıtmaların zorbalıkla başa çıkma stratejilerini anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: ergen, bilişsel çarpıtmalar, zorbalıkla başa çıkma stratejileri
Purpose:The purpose of this study is to contribute scientifically detect and solution of hard behaviors created anxiety for adolescent and seen often at schools and is to examine relatıonship between coqnitive distortion and coping strategies of adolescent who are bullied. Method: In this study, relatıonshıps between cognıtıve dıstortıon and copıng strategıes of adolescents are examined in a descriptive manner. Convenience and set sampling were used for sample selection. The sample were 483 students in high schools in Erzurum city center. In the process of data collection, Coping With Bullying Strategies Scale, Cognitive Distortion Regarding Relationship Scale And Personal Information Form were used. There are questions about school name, school type and gender of students in personal information form. Findings:The end of study show that there are meaning result between cognitive distortion and coping strategies of adolescent. There are relationship between avoid proximity of cognitive distortion with despair and accepting, avoidence and optimism; unrealistic relationship expactations of cognitive distortion with consulting social support and seeking for help; mind-reading of cognitive distortion with seeking for help, consulting social support, resistance and despair and accepting. Result:According to the result of the study, coping strategies with bullying showed statistically significant differences acording to gender. The finding also revealed that cognitive distortion predict coping strategies with bullying at a significant level. Keywords: adolescent, strategies cope with bullying, cognitive distortions