Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
215362
|
|
Kadir Ata ve Türk resmindeki yeri / Kadir Ata and the position in Turkish painting
Yazar:KEMAL YAMAN
Danışman: Y.DOÇ.DR. ERDAL ESER
Yer Bilgisi: Cumhuriyet Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
198 s.
|
|
Balkan göçmeni bir ailenin çocugu olarak ilk sanat egitimini Kepirtepe KöyEnstitüsü'nde alan Kadir Ata, sanat egitimi sürecinde Çapa Resim Semineri ve GaziEgitim Enstitüsü'nde önemli egitimci-sanatçıların yönlendirmesiyle kisisel sanatbirikimini olusturmustur.Yasanmısın pesinde kostugunu belirten sanatçı, doga ve insan arasındakiiliskiyi sanatının degismez içerigi olarak temellendirmistir. Esinini yasamdan alansanatçının ilgi alanı manzara, natürmort, portre ve figüre kadar uzanan konulardakarsılıgını bulmaktadır. Sanatçı görsel verilerden hareket ederken, görülenin geçiciniteligini asacak betimleme yöntemleri bulma pesindedir. Baslangıç döneminin,geometrik olandan soyuta dek uzanan her türden plastik arayısı, giderek arındırılmısbir nesnelligin egemen oldugu yalın biçim diline dönüsmüstür. 1970'li yıllarTürkiyesindeki sosyolojik yapının izdüsümleri, Kadir Ata'nın resimlerinde dekarsılıgını bulmasına ragmen, temelde insani yaklasımla örülen sosyal içerik tümsanat yasamına egemen olmustur.Sanatçının 1970'li yıllardaki toplumsal odaklı resimleri yanında natürmort,portre ve manzaraları da resmin biçim dilini alabildigine özgürce deneyen, az renkli,boyanın dokusal agırlıgını duyuran anlayısa sahiptir.1980'lerde yasadıgı anı belgelemeyi amaçlayan sanatçının, resimlerinde;görünür dünyanın karsılıgı olan ögeler, gözlem süreci sonucunda yalın ama nesnelbir biçimlendirmeyle ortaya konmustur.1990 ve 2000'li yılların resimlerinde agırlıgı manzaralar olustururken,sanatçının kendi iç dünyasından izler tasıyan anlatımların da ön plana çıktıgıgörülmektedir. Öncekilerden daha yogun içsel anlamlar barındıran bu dönemresimleri, tinsel yanı güçlü görünümlere dönüsmektedirler.IIBes ulusal ödüle de sahip olan sanatçının, egitimci ve sanatçı kimlikleribirbiri ile örtüsmektedir. Kadir Ata'nın yogun olarak resim faaliyetlerinin içindebulunması, onu ögrencileri için egitimci ressam kimligiyle özendirici bir figürdurumuna getirirken, Buca görüntüleri, ögrenci portreleri ve natürmortlarını daegitimciliginin bir sonucu olarak görmek gerekir.
|
|
As a child born into a family coming from The Balkans and having receivedhis first art education at Kepirtepe Village Institute, Kadir Ata, during his arteducation, built up his personal art background through the guidance of eminentpedagogue artists at Çapa Painting Seminar and Gazi Education Institute.Emphasizing that he runs after the true life, the artist has established therelationship between nature and man as his fixed content of art. Inspired by the lifeitself, the artist is interested in such topics as landscape, portrait, still life and figuredrawing. Besides using visual data, he also seeks for the methods of depiction thatwill surpass the temporary quality of the `visible?. His search for every kind ofplastics ranging from `the geometric? to `the abstract? in the beginning period hasgradually changed into a simple figurative language dominated by a purifiedobjectivity. Although his painting was influenced by the projections of thesociological structure in the 1970s? Turkey, a social content built mainly throughhumanistic approach has been at the heart of his whole art life.Apart from his social centered paintings in 1970s, his still life, portrait andlandscape drawings also have such a concept that is less colored and tries the figurelanguage of the art as freely as possible emphasizing the textural weight of the paint.In 1980s, in the paintings of the artist aiming at documenting the momentexperienced, the elements corresponding to the visible world have been depictedwith a simple but objective figuration at the end of an observation process.While landscapes are more focused in his paintings of 1990s and 2000s, it canalso be seen that the depictions bearing traces of the artist?s inner world have beenput in the forefront. Having more intensive inner meanings than the previous ones,the paintings of this period have turned into morally strong views.IVThe artistic and educator identities of the artist who has also five nationalawards overlap each other. Kadir Ata? dealing with painting activities intensivelymakes him, with his educator artist identity, an encouraging model for his studentsand we have to see his Buca images, student portraits and still lifelike paintings as aresult of his being an educator. |