Tez No İndirme Tez Künye Durumu
215362
Kadir Ata ve Türk resmindeki yeri / Kadir Ata and the position in Turkish painting
Yazar:KEMAL YAMAN
Danışman: Y.DOÇ.DR. ERDAL ESER
Yer Bilgisi: Cumhuriyet Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
198 s.
Balkan göçmeni bir ailenin çocugu olarak ilk sanat egitimini Kepirtepe Köy Enstitüsü'nde alan Kadir Ata, sanat egitimi sürecinde Çapa Resim Semineri ve Gazi Egitim Enstitüsü'nde önemli egitimci-sanatçıların yönlendirmesiyle kisisel sanat birikimini olusturmustur. Yasanmısın pesinde kostugunu belirten sanatçı, doga ve insan arasındaki iliskiyi sanatının degismez içerigi olarak temellendirmistir. Esinini yasamdan alan sanatçının ilgi alanı manzara, natürmort, portre ve figüre kadar uzanan konularda karsılıgını bulmaktadır. Sanatçı görsel verilerden hareket ederken, görülenin geçici niteligini asacak betimleme yöntemleri bulma pesindedir. Baslangıç döneminin, geometrik olandan soyuta dek uzanan her türden plastik arayısı, giderek arındırılmıs bir nesnelligin egemen oldugu yalın biçim diline dönüsmüstür. 1970'li yıllar Türkiyesindeki sosyolojik yapının izdüsümleri, Kadir Ata'nın resimlerinde de karsılıgını bulmasına ragmen, temelde insani yaklasımla örülen sosyal içerik tüm sanat yasamına egemen olmustur. Sanatçının 1970'li yıllardaki toplumsal odaklı resimleri yanında natürmort, portre ve manzaraları da resmin biçim dilini alabildigine özgürce deneyen, az renkli, boyanın dokusal agırlıgını duyuran anlayısa sahiptir. 1980'lerde yasadıgı anı belgelemeyi amaçlayan sanatçının, resimlerinde; görünür dünyanın karsılıgı olan ögeler, gözlem süreci sonucunda yalın ama nesnel bir biçimlendirmeyle ortaya konmustur. 1990 ve 2000'li yılların resimlerinde agırlıgı manzaralar olustururken, sanatçının kendi iç dünyasından izler tasıyan anlatımların da ön plana çıktıgı görülmektedir. Öncekilerden daha yogun içsel anlamlar barındıran bu dönem resimleri, tinsel yanı güçlü görünümlere dönüsmektedirler. II Bes ulusal ödüle de sahip olan sanatçının, egitimci ve sanatçı kimlikleri birbiri ile örtüsmektedir. Kadir Ata'nın yogun olarak resim faaliyetlerinin içinde bulunması, onu ögrencileri için egitimci ressam kimligiyle özendirici bir figür durumuna getirirken, Buca görüntüleri, ögrenci portreleri ve natürmortlarını da egitimciliginin bir sonucu olarak görmek gerekir.
As a child born into a family coming from The Balkans and having received his first art education at Kepirtepe Village Institute, Kadir Ata, during his art education, built up his personal art background through the guidance of eminent pedagogue artists at Çapa Painting Seminar and Gazi Education Institute. Emphasizing that he runs after the true life, the artist has established the relationship between nature and man as his fixed content of art. Inspired by the life itself, the artist is interested in such topics as landscape, portrait, still life and figure drawing. Besides using visual data, he also seeks for the methods of depiction that will surpass the temporary quality of the `visible?. His search for every kind of plastics ranging from `the geometric? to `the abstract? in the beginning period has gradually changed into a simple figurative language dominated by a purified objectivity. Although his painting was influenced by the projections of the sociological structure in the 1970s? Turkey, a social content built mainly through humanistic approach has been at the heart of his whole art life. Apart from his social centered paintings in 1970s, his still life, portrait and landscape drawings also have such a concept that is less colored and tries the figure language of the art as freely as possible emphasizing the textural weight of the paint. In 1980s, in the paintings of the artist aiming at documenting the moment experienced, the elements corresponding to the visible world have been depicted with a simple but objective figuration at the end of an observation process. While landscapes are more focused in his paintings of 1990s and 2000s, it can also be seen that the depictions bearing traces of the artist?s inner world have been put in the forefront. Having more intensive inner meanings than the previous ones, the paintings of this period have turned into morally strong views. IV The artistic and educator identities of the artist who has also five national awards overlap each other. Kadir Ata? dealing with painting activities intensively makes him, with his educator artist identity, an encouraging model for his students and we have to see his Buca images, student portraits and still lifelike paintings as a result of his being an educator.