Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
219344
|
|
Farklı bilişsel tarzlara sahip üniversite öğrencilerinin sayfa uzunluğu farklı hiperortamlarda erişileri, dolaşma araçlarını kullanma sıklıkları ve hiperortama ilişkin görüşleri / Learning performance, usage of navigation tools and opinions of university students with different cognitive styles on hypermedia of different page length
Yazar:FİLİZ EYÜBOĞLU
Danışman: YRD. DOÇ. DR. FEZA ORHAN
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
|
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
221 s.
|
|
Bu arastırmanın amacı ?farklı bilissel tarzlara sahip üniversite ögrencilerinin uzunve kısa sayfalı hiperortamlarda ögrenme erisileri, dolasma araçlarını kullanmasıklıkları ve hiperortama iliskin görüslerini? incelemektir. Arastırma YTÜ EgitimFakültesinde ögrenim gören 127 lisans ögrencisi üzerinde gerçeklestirilmistir.Bilissel tarzları ölçmek için Sternberg'in Düsünme Tarzları Envanter'inin bütünsel?analitik alt boyut maddeleriyle olusturulan ?Bilissel Tarz Ölçegi? uygulanmıstır.127 ögrencinin %33'ü analitik, %43'ü bütünsel, %24'ü bütünsel-analitik karmatarza sahiptir. Deneysel islemde kullanılmak üzere sayfaları uzun ve kısa olan ikifarklı hiperortam arastırmacı tarafından tasarlanmıs, hiperortamda sunulan BeyneDayalı Ögrenme konulu içerik, kazanımları ölçmek için çoktan seçmeli basarı testive hiperortamla ilgili görüs anketi yine arastırmacı tarafından gelistirilmistir.Erisi ile ilgili istatistik analizler için iki yönlü varyans analizi, dolasma araçlarınıkullanma sıklıkları ve görüs anketi yanıtlarının analizi için Kruskal Wallis ve Mann-Whitney-U testleri kullanılmıstır.Bulgular, bilissel tarz ve sayfa uzunlugunun ayrı ayrı; bilissel tarz-sayfauzunlugunun birlikte, ögrencilerin erisilerini ve hiperortamla ilgili görüslerinietkilemedigini; dolasma araçlarını kullanmaya etkisinin ise sadece kısa sayfalıortamda oldugunu; kısa sayfalı ortamda karma tarza sahip ögrencilerin ileri-geridügmelerini analitiklere ve bütünsellere göre daha fazla kullandıklarını göstermistir.Arastırmanın bulguları bilgisayar-destekli ve Web-tabanlı ögretim materyallerindealısılmıs bir uygulama olan, sayfaları kısa tasarlama yaklasımının üniversiteögrencileri için bir gereklilik olmadıgını göstermistir. Bulgulara dayalı olarak,üniversite ögrencileri için uzun sayfalı ve üzerinde kaydırma çubugu ile dolasılanmateryaller gelistirilebilir. Kısa sayfalıya göre tasarımı daha kolay olan uzun sayfatasarımı daha çok ögretim materyalinin Web'e verimli ve kolay sekilde aktarılmasınısaglayacaktır.Anahtar Sözcükler: Bilissel tarz, hiperortam, ögretim materyali, Web-tabanlıögretim, kaybolma, yönünü kaybetme, ögrenme, dolasma araçları, sayfa uzunlugu,uzun sayfa, kısa sayfa, kaydırma çubugu
|
|
This study investigated the learning achievement and the navigation tools? usage ofuniversity students with different cognitive styles. The subjects of the study were127 undergraduate students from the Faculty of Education, Yıldız TechnicalUniversity. To be able to categorize the cognitive styles, the holist and the analyticsubscales of Sternberg?s Thinking Styles Inventory were utilized. The 33% of thestudents were analytic, 43% of them were holist and 24% of them were both, i.e,holist-analytic.Two hypermedia learning materials one with long pages and the other with shortpages were designed by the researcher. The content presented on these hypermediawhich is on the ?Brain-Based Learning?, the multiple choice test to measure theachievement and a questionnaire to collect the students? opinions on the hypermediathey navigated and studided the content were also developed by the researcher.Both parametric and nonparametric statistical techniques ? two-way analysis ofvariance, the Kruskal-Wallis and the Mann-Whitney-U tests were utilized.Major finding of the study is that the page length did neither affect the learningachievement nor the learners? opinions on the hypermedia used. All students withdifferent cognitive styles did well on both short and long page conditions and theywere all happy with the page length they work on. In addition, the frequencies ofusing the navigation tools were not statistically different; except on the short pagecondition the holist-analytic students used forward-backward buttons more than theothers did.The findings of this study showed that designing computer-assisted and Web-basedinstructional materials designed with short pages as eveybody got used to is not anecessity for the university students. Long page designs can be realized and scrollbar can be used to move up and down on such pages. Organizing the content to bepresented on long pages is more easy than organizing it on short pages. Using thisapproach, more instructional materials might be uploaded to Web more easily andefficiently.Keywords: Cognitive style, hypermedia, instructional material, Web-basedinstruction, lostness, disorientation, learning, navigation, navigation tools, pagelength, long page, short page, scrol bar, scrolling. |