Tez No İndirme Tez Künye Durumu
219344
Farklı bilişsel tarzlara sahip üniversite öğrencilerinin sayfa uzunluğu farklı hiperortamlarda erişileri, dolaşma araçlarını kullanma sıklıkları ve hiperortama ilişkin görüşleri / Learning performance, usage of navigation tools and opinions of university students with different cognitive styles on hypermedia of different page length
Yazar:FİLİZ EYÜBOĞLU
Danışman: YRD. DOÇ. DR. FEZA ORHAN
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
221 s.
Bu arastırmanın amacı ?farklı bilissel tarzlara sahip üniversite ögrencilerinin uzun ve kısa sayfalı hiperortamlarda ögrenme erisileri, dolasma araçlarını kullanma sıklıkları ve hiperortama iliskin görüslerini? incelemektir. Arastırma YTÜ Egitim Fakültesinde ögrenim gören 127 lisans ögrencisi üzerinde gerçeklestirilmistir. Bilissel tarzları ölçmek için Sternberg'in Düsünme Tarzları Envanter'inin bütünsel? analitik alt boyut maddeleriyle olusturulan ?Bilissel Tarz Ölçegi? uygulanmıstır. 127 ögrencinin %33'ü analitik, %43'ü bütünsel, %24'ü bütünsel-analitik karma tarza sahiptir. Deneysel islemde kullanılmak üzere sayfaları uzun ve kısa olan iki farklı hiperortam arastırmacı tarafından tasarlanmıs, hiperortamda sunulan Beyne Dayalı Ögrenme konulu içerik, kazanımları ölçmek için çoktan seçmeli basarı testi ve hiperortamla ilgili görüs anketi yine arastırmacı tarafından gelistirilmistir. Erisi ile ilgili istatistik analizler için iki yönlü varyans analizi, dolasma araçlarını kullanma sıklıkları ve görüs anketi yanıtlarının analizi için Kruskal Wallis ve Mann- Whitney-U testleri kullanılmıstır. Bulgular, bilissel tarz ve sayfa uzunlugunun ayrı ayrı; bilissel tarz-sayfa uzunlugunun birlikte, ögrencilerin erisilerini ve hiperortamla ilgili görüslerini etkilemedigini; dolasma araçlarını kullanmaya etkisinin ise sadece kısa sayfalı ortamda oldugunu; kısa sayfalı ortamda karma tarza sahip ögrencilerin ileri-geri dügmelerini analitiklere ve bütünsellere göre daha fazla kullandıklarını göstermistir. Arastırmanın bulguları bilgisayar-destekli ve Web-tabanlı ögretim materyallerinde alısılmıs bir uygulama olan, sayfaları kısa tasarlama yaklasımının üniversite ögrencileri için bir gereklilik olmadıgını göstermistir. Bulgulara dayalı olarak, üniversite ögrencileri için uzun sayfalı ve üzerinde kaydırma çubugu ile dolasılan materyaller gelistirilebilir. Kısa sayfalıya göre tasarımı daha kolay olan uzun sayfa tasarımı daha çok ögretim materyalinin Web'e verimli ve kolay sekilde aktarılmasını saglayacaktır. Anahtar Sözcükler: Bilissel tarz, hiperortam, ögretim materyali, Web-tabanlı ögretim, kaybolma, yönünü kaybetme, ögrenme, dolasma araçları, sayfa uzunlugu, uzun sayfa, kısa sayfa, kaydırma çubugu
This study investigated the learning achievement and the navigation tools? usage of university students with different cognitive styles. The subjects of the study were 127 undergraduate students from the Faculty of Education, Yıldız Technical University. To be able to categorize the cognitive styles, the holist and the analytic subscales of Sternberg?s Thinking Styles Inventory were utilized. The 33% of the students were analytic, 43% of them were holist and 24% of them were both, i.e, holist-analytic. Two hypermedia learning materials one with long pages and the other with short pages were designed by the researcher. The content presented on these hypermedia which is on the ?Brain-Based Learning?, the multiple choice test to measure the achievement and a questionnaire to collect the students? opinions on the hypermedia they navigated and studided the content were also developed by the researcher. Both parametric and nonparametric statistical techniques ? two-way analysis of variance, the Kruskal-Wallis and the Mann-Whitney-U tests were utilized. Major finding of the study is that the page length did neither affect the learning achievement nor the learners? opinions on the hypermedia used. All students with different cognitive styles did well on both short and long page conditions and they were all happy with the page length they work on. In addition, the frequencies of using the navigation tools were not statistically different; except on the short page condition the holist-analytic students used forward-backward buttons more than the others did. The findings of this study showed that designing computer-assisted and Web-based instructional materials designed with short pages as eveybody got used to is not a necessity for the university students. Long page designs can be realized and scroll bar can be used to move up and down on such pages. Organizing the content to be presented on long pages is more easy than organizing it on short pages. Using this approach, more instructional materials might be uploaded to Web more easily and efficiently. Keywords: Cognitive style, hypermedia, instructional material, Web-based instruction, lostness, disorientation, learning, navigation, navigation tools, page length, long page, short page, scrol bar, scrolling.