Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
462335
|
|
Cahit Zarifoğlu'nun şiirlerinde insan ve toplum / Human and society in Cahi̇t Zari̇foğlu's poem
Yazar:SİBEL AKÇA
Danışman: YRD. DOÇ. DR. MAKSUT YİĞİTBAŞ
Yer Bilgisi: Ahi Evran Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Edebiyat = Literature ; Tipoloji = Typology ; Toplum = Society ; Türk edebiyatı = Turkish literature ; Yeni Türk edebiyatı = New Turkish literature ; Zarifoğlu, Cahit = Zarifoğlu, Cahit ; İnsan = Human ; Şairler = Poets ; Şiir = Poem
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2017
139 s.
|
|
Cahit Zarifoğlu, şiirlerini zarifçe yazar. Onun şiirleri kendi iç dünyasını yansıtır. İnsana ve topluma bakış açısı da şairin düşünce felsefesi gibidir. İslamcı yapısı şiirinde örtülü bir şekilde tezahür eder. İnsanı iyi ya da kötü diye gruplandırırken bu yapıyı temel alır.
Şairin çocuklara karşı ayrı bir duyarlılığı vardır. Çünkü o, çocukları toplumun geleceği olarak görür. Tüm çocuklar saf ve masumdur. Toplumun en küçük parçası olan çocukların yaradılışta Müslüman olduklarına inanır. Onları ebeveynleri bir kalıba sokar. Dünyanın herhangi bir ülkesinde zulüm gören çocukların feryadını şiirlerinden duyurur. Özellikle Müslüman çocukların gördüğü acıya tüm dünyanın seyirci kalıp susmasını kınar. Çocuklar; doğayla iç içe, analı-babalı, dedeli-nineli, oyun oynayarak, hayal kurarak yetiştiklerinde mutlu olurlar. Şair çocukların mutluluğunu oldukça önemser. Şiirlerinde çocukları gruplandırırken bunu kriter alır.
Zarifoğlu'nun hayatında annesi çok önemli bir yere sahiptir. Şiirlerinde de anne olarak kadın ayrı bir değer görür. Olumlayarak anlattığı kadınlar, annedir ya da eştir. Sevgiliyken erkeğe acı veren kadın ancak erkeğinin yanındayken toplum içinde bir yer edinir. Onun şiirlerinde kadın tek başına bir öneme sahip değildir. Kadının misyonu; destekçisi olarak kocasının bir adım gerisinde bulunmak ve çocuklarına annelik yapmaktır. Modern hayattaki çalışan kadın imajını benimsemeyen şair, çalışan kadınların aile içindeki görevlerini yerine getiremeyeceğini savunur.
Ataerkil aile düzenini benimseyen şairin şiirlerinde erkek, evin reisidir. Güçlü, kuvvetli, değerleri için savaşan, yüreği iman dolu, ailesini gözetip koruyandır. Hem fiziken hem ruhen sarsılmaz olarak anlattığı erkek tiplerinin olumsuz yönleri de vardır. Dünyayı karşısına alan erkek, onun şiirinde kadının aşkı karşısında eziktir. Şairin ince ruhu erkek tiplerine de yansır. Kadına şiddet uygulayan cani erkek tipini küçümseyerek anlatır. Bir erkeğin kadının naif ruhundan anlaması gerektiğini düşünür.
Temelde çocuk, kadın ve erkekten oluşan toplum onun şiirinde genelde olumsuz bir çizgide yer alır. Çünkü toplum şaire göre İslami değerlerinden uzaklaştıkça yozlaşır. Modern hayatın toplumu dejenere ettiğini düşünür. Olumlayarak anlattığı toplum yapısı İslami kurallara göre, gelenekçi bir yaşam tarzıyla hayatını sürdürür.
Bu çalışmamızın amacı insan ve toplumun Zarifoğlu'nun şiirlerine nasıl yansıdığını ortaya çıkarmaktır. Tümevarım yöntemini kullanarak çocuktan ebeveyne oradan da topluma doğru bir yol izledik. Genelde kapalı bir anlatıma sahip olan şair, hiçbir akıma dâhil olmadığından kendi kitaplarını okuyarak şiirlerini yorumladık. Çalışmamızı üç ana bölümde tamamladık. İlk bölümde Zarifoğlu'nun hayatı ve sanatına yer verdik. İkinci bölümde şiirlerine insanın nasıl yansıdığını irdeledik. Son bölümde de toplumun şiirlerinde nasıl yer aldığına değindik.
Anahtar Kelimeler: Cahit Zarifoğlu, insan, Ģiir, toplum.
|
|
Cahit Zarifoğlu writes his poems gracefully. His poems reflect his own world. The view of humanity and gathering is like a poet's philosophy of thought. The Islamic structure is covered in poetry. It is based on doing this when grouping people as good or bad.
The poet has a distinct sensitivity towards the children. Because he sees children as the future of society. All children are pure and innocent. He believes that children, the smallest part of society, are Muslims in creation. Their parents put a mold on them. He announces the widowhood of children who are persecuted in any country of the world from their poetry. Especially the pain that Muslim children see is condemning the whole world to remain spectators and silence. Children; they are happy when they grow up in nature, with a paternal-father, denient-ninety, playing games, dreaming. The poet is very important to the happiness of children. When grouping children in poems they take this criterion.
Mother has a very important place in Zarfioğlu's life. In his poems, he sees a different value when she is mother. The women you describe are either your mother or your partner. When she is in love, the woman who pains the man gets a place in society when he is with his man. In his poetry, a woman does not have a prescription by itself. The woman's mission; as a supporter behind her husband, her mother is to make her mother. The poet, who does not adopt the image of working women in modern life, argues that such working women can not fulfill their duties within the family.
In poetry that adopts patriarchal family order, the man is the head of the house. Strong, fought for their values, full of heartfelt faith, protecting and protecting the family. There are negative aspects of male types that both physics and irreversibly describe as unshakable. The man who takes the world in the face, the woman in his poem is despised in love. The thin spirit of the poet is also reflected in male types. The criminal who imposed violence on women explains the male type with disdain. A man thinks that a woman must understand the naive spirit.
The society, which is basically composed of children, women and men, is generally in a negative line in his poetry. Because society is degenerated as it moves away from Islamic valuesaccording to poetry. Modern life thinks society is degenerate. According to the Islamic rules, the social structure which is narrated and narrated continues its life with a traditionalist way of life.
The purpose of this study is to reveal how people and society are reflected in Zarifoğlu's poems. We used the induction method to follow the path from the child to the parent. The poet, who usually has a closed narrative, interpreted his poems by reading his own books because he did not include any flow. We completed our work in three main sections. In the first part we have included the life and art of Zarifoğlu. In the second part, we examine how people reflect on their poetry. In the last part, we have been talking about how the society takes place in poems.
Keywords: Cahit Zarifoğlu, human, poetry, society. |