Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
211482
|
|
Batı sanatında rönesanstan günümüze resim eğitiminde geleneğin payı / The role of tradition in art education, in the western art from renassaince to our time
Yazar:AYSUN İÇSEL
Danışman: PROF. FAHRİ SÜMER
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Resim-İş Öğretmenliği Ana Bilim Dalı / Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
144 s.
|
|
Dogadaki hiçbir sey yoktan var olmayacagı gibi, sanatçılarda eserlerini yoktanvar etmezler. Üretirken sürekli olarak diger sanatçılara ve geçmisteki sanatsalgeleneklere özenirler. Gelenege karsı dururlarken bile, sanatçılar ona bagımlılıklarınıgösterirler. (Woodford, 1983: 75) ?Hatta Lichtenstein'in dedigi gibi ?açıkça alay ettigimseyler aslında hayran olduklarımdır.? En büyük ve en orijinal ressamlar, hatta en çokhayrete düsüren yenilikçiler dahi gelenege duyarlıdırlar.?Gelenek halen geçerli ve güncel olan modeller önümüze koymaktadır. Bumodeller tarihsel sürekliligi saglamakta, bir anlamda yapılması planlanan bir isinüretiminde rehberlik yapmaktadır. Bu arastırmada sanatçıların Rönesans'tangünümüze degin kendi espas anlayıslarını olusturmak için degisik zaman vecografyalardaki kültürlerin resim alanındaki verilerinden nasıl etkilendikleriincelenmistir. Her zaman için güncelligini koruyacak bir problem olan gelenek konusuve resim egitimindeki yeri tartısılmıstır.Bu anlayıs, gelenekle bagların azaldıgı modernite de; deneysel çalısmaların,yaratıcılıgın ve degisik teknolojik uygulamaların ön plana çıktıgı çagdas sanatın;modernist ve post-modernist tavırlarında degisik görünüm ve anlamlar kazanarakortaya çıkmıstır. Modernizm de gelenegin etkisi hazmedilmistir: Örnegin Rembrandtetkilendigi tüm sanatçıları kendi tarzı içinde sentezledigi için, onun resimlerine bakarakkimden etkilendigini anlamak zordur. Ancak modernizmde örtülü olan gelenek etkisi,post- modernizm de ise açıkça vurgulanmıstır.Sonuç olarak degisik zaman ve cografyaların kültürlerinin verilerinden özgün birkisilik olusturabilmek için (Sümer, 1990: 48) ?? antikite kaynaklı Rönesans'tangünümüze, batı resminde olusan temel tasarım elemanlarının, -çizgi, renk, valörgramerlerinindeneysel olarak yorum baglamında irdelenmesi gerekir. Canlı, cansızmodellerin yanı sıra antik Yunan heykellerinden, Rönesans ustalarından etütleryapmak, bir yetenegin kopya alanında bilinçsiz virtiyozite gösterisi için degil, dogayıYunan sanatından, Rönesans ustalarından yorumlamayı ögrenmek içindir.? Bu süreçiçinde stilizasyon, deformasyon, mecaz, kompozisyon gibi kavramların anlasılmasıgerekir. Bu nedenle müzeler ve kütüphaneler, günümüz resim egitiminin ayrılmaz birerparçası olarak karsımıza çıkar.
|
|
Neither something come to existence from nothing in nature,nor artists createsomething from nothing. They always elaborate on the other artists and tradition fromthe past. They show their addiction to tradition even they stand against it.(Woodford ,1983:75)?In fact,as Lichtenstein said ?The things that I have appearently parodied , Iactually admire?. The greatest and most original artists ,even the most astonishinginnovators,are deeply sensitive to tradition.Tradition still provides acceptable and actual models. These models maintainhistorical continuity ,in case they quide creating a planned work. What examined inthis research is ,how artists influenced by the datas in field of drawing in different agesand geography to create their own espace mentality from Renaissance up tonow.Tradition and its place in art education ,being always an actual problem, isdiscussed.This mentality,in modernity where the bonds are shorten with tradition;inmodern art, experimental works ,creativity and different technological applicationscome forward; appears by gaining diffrent aspects and meanings in modernist andpost-modernist manner.The impact of tradition is tolerated in modernism ,for examplelooking at Rembrandt?s paintings it is very hard to understand by whom he wasimpressed because he synthesized the artists he was affected in his own style.But theimpact of tradition is underlined covered in modernism and clearly in postmodernism.As a result,to create a unique character from datas of different ages andgeographies (Sümer ,1990: 48)?? from Renaissance to our time antiquitysourced,basic design elements formed in western art ? line,color,tone- grammarsshould be examined in commentary context experimentally. Making etudes fromRenaissance masters of art,antique Greek sculptures besides living or dead models ,isnot for a senseless virtuosity show of an ebility in replication field,is to learn how toconstrue the nature from the Greek art and the Renaissance masters? . In thisprocess,concpts like stylization,deformation,tropology,composition must beunderstood . That?s why ,museums and liberaries have become inseparable parts ofart education today. |