Tez No İndirme Tez Künye Durumu
467116
Bir ağır ticari araca ait ön süspansiyon braketinin alüminyum döküm yöntemine uygun olarak yeniden tasarlanması / Design improvement for a front suspension bracket in a heavy commercial vehicle producible with aluminum casting
Yazar:MERT EMRE KALAOĞLU
Danışman: DOÇ. DR. MUSTAFA BAKKAL
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Malzeme ve İmalat Bilim Dalı
Konu:Makine Mühendisliği = Mechanical Engineering
Dizin:Alüminyum = Aluminum ; Ağır taşıtlar = Heavy vehicles ; Döküm alaşımları = Casting alloys ; Otomotiv = Automotive ; Şasi = Chassis
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2017
128 s.
Bu çalışmada, bir ağır ticari araca ait ön süspansiyon braketi alüminyum döküm yöntemi kullanılarak yeniden tasarlanmıştır. Ağır ticari araçların süspansiyon braketleri genellikle dökme demirden imal edilmektedir. Parça geometrisine ve yıllık üretim adedine en uygun alüminyum döküm yöntemi belirlenmiştir. Malzeme dökme demirden alüminyum alaşıma dönüştürülürken, parçanın gerekli dayanıma sahip olması için bazı kesit, yüzey ve kalıp açılarında alüminyum döküme uygun şekilde tasarım değişiklikleri yapılmıştır. Belirlenen alüminyum alaşım malzemeden üretilmiş numunelere çekme testi uygulanmıştır. Çekme testinin sonuçları statik ön çekme analizinde ve ön tampon kirişi güvenlik analizinde girdi olarak kullanılmıştır. Sonrasında, dinamik şase ve araç titreşim analizleri uygulanmıştır. Araç test parkurundan toplanan yol yük verileri kullanılarak araç yapısal yorulma analizi yapılmıştır. Tüm analizler başarılı şekilde tamamlanmıştır. Braketin, seri üretimde diğer parçalarla montajı sırasında görülebilecek sorunları çözmek için numune parçalar üzerinde fiziksel montaj denemeleri yapılmıştır. Çalışmanın sonucu olarak, dökme demir braket tasarımının yerine alüminyum döküm kullanılarak %55 hafifletilebileceği görülmüştür. Aracın toplam ağırlığı 30 kilogram azaltılarak faydalı yük artırımı ve yakıt tüketiminin düşürülmesi hedeflerine ulaşılmıştır.
In this study, the suspension bracket of a heavy commercial vehicle is designed by using aluminum casting. Suspension brackets of heavy commercial vehicles are traditionally produced by cast iron. By converting material from cast iron to aluminum casting, high amount of weight reduction target is achieved. Thus increase in commercial vehicle's payload and decrease in fuel consumption goals are reached. Firstly, current situation is revealed in the study. For this purpose, cast iron front suspension bracket's design and feasibility informations are examined. According to these informations, it is decided that low pressure die casting is the most feasible aluminium casting method for the suspension bracket. After the casting method is specified, design of the bracket is improved. Tooling angles of the part are increased to be easily removed from steel dies. Surfaces, which are used to connect suspension parts, are extended to provide steel core movement between the dies. Depletions on the inclined area are filled to seperate lower and upper die smoothly. Remaining depletions' areas are minimized. Ribs, which carry most of the suspension loads, are thickened. With these design changes, part is made producible with low pressure die casting. After design phase is completed, static, dynamic and fatigue analyses are applied. Beside these, physical tests are done which simulate potential assembly problems of the part with surrounding systems. As a result of the study, design of the suspension bracket is improved as appropriate to low pressure die casting method and weight reduction target is achieved by decreasing weight from 27 to 12 kilograms. Total vehicle weight will be reduced 30 kilograms and more payload & less fuel consumption targets will be reached.