Tez No İndirme Tez Künye Durumu
397455
Dede Korkut hikâyelerinde değerler eğitimi / Values education in Dede Korkut stories
Yazar:SERHAT SUSAR
Danışman: PROF. DR. ALİ YAKICI
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Dede Korkut Hikayeleri = Dede Korkut Stories ; Değerler = Values ; Değerler eğitimi = Values education ; Eğitim = Education ; Sosyal bilgiler = Social studies ; Türk dili ve edebiyatı = Turkish language and literature ; Öğretim programları = Teaching curriculums
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2015
171 s.
Bu çalışmanın temel amacı Dede Korkut Hikâyelerini değerler eğitimi açısından incelemektir. Çalışmanın birinci bölümünde problem durumuna bağlı olarak alt problemler, tezin amacı ve önemi, öğretim programlarındaki değerler belirtilmiş; araştırmanın sınırları çizilerek varsayımlar ve tanımlar yapılmıştır. İkinci bölümde konuyla ilgili araştırmalara kısaca yer verilmiştir. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretim programlarından hareketle belirlenen değerler eserin giriş bölümü ve on iki hikâye taranarak fişlenmiştir. Değerlerle ilgili bulguların hikâyelerde nasıl verildiği ve değerlerin nasıl işlendiği tespit edilmiştir. Dede Korkut Hikâyelerinde hangi değerlere daha fazla yer verildiği analiz edilmiş, bu değerlerin hedef kitleye faydaları belirtilerek sonuçların günümüz Türk Dili ve Edebiyatı eğitiminde nasıl uygulanacağı tartışılmıştır. Çalışmanın sonucunda Dede Korkut Hikâyelerinde öğretim programlarında yer alan 24 değere rastlanmıştır. Bunlardan insan sevgisinin en çok işlenen değer olduğu görülmüştür. Bu değeri saygı ve aile birliğine önem verme değerleri izlemiştir. Hikâyelerde alçakgönüllülüğün ise en az işlenen değer olduğu belirlenmiştir.
The main objective of this study is to evaluate Dede Korkut Stories in terms of values education. In the first part of the study, sub-problems, the purpose and importance of the thesis, and the values in the curriculum are mentioned; with specifying the boundaries of the research assumptions and definitions are made. Content analysis method is used in the study. Based on the curriculum, specified values are scanned in the introductions and twelve stories. How findings related to values are conveyed in the stories is determined. Which values are mentioned more in the stories are analyzed. The benefits of these values to the target population are emphasized and how to apply the results in the education of contemporary Turkish Language and Literature class. Among these values, human love is mentioned most. Following human love, respect and giving importance to family unity are emphasized. It is found out that modesty is the least mentioned value.