Tez No İndirme Tez Künye Durumu
201690
A risk-sensitive approach for airline network revenue management problems / Havayolu ağı gelir yönetimi problemleri için risk-duyarlı bir yaklaşım
Yazar:DEMET ÇETİNER
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ZEYNEP MÜGE AVŞAR
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Endüstri ve Endüstri Mühendisliği = Industrial and Industrial Engineering
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2007
135 s.
Bu tezde, kapasite ustu satısın ve bilet iptalinin olmadıgı havayolu agı gelir yonetimi problemi uzerine calısılmaktadır. Yazında, rezervasyon donemi sonunda elde edilecek gelirin beklenen degerini maksimize etmek uzere gelistirilmis olasılıksal ve deterministik matematiksel modeller bulunmaktadır. Bu calısmanın amacı, onerilen rezervasyon kontrol politikalarının icerdigi riski de dikkate alan modeller gelistirmektir. Bu amacla, elde edilecek gelirin varyansını da iceren iki dogrusal programlama modeli onerilmektedir. Modellerin amacı, gelirin beklenen degeri ile varyansı arasındaki odunlesimi en etkili sekilde dengelemektir. Onerilen modeller sayısal deneyler yapılarak yazındaki diğer modeller ile karsılastırılmaktadır. Farklı modellerin yer dagıtım sonucları cesitli rezervasyon politikaları ile benzetim modeli kullanılarak karsılastırılmaktadır. Gelirlerin istatistiksel dagılımı analiz edilmekte ve gelirler beklenen deger, standart sapma, degiskenlik katsayısı ve kotu performans olasılıgı bakımından incelenmektedir. Onerilen modellerin, gelirin degiskenligini azalttıgı ve boylelikle hedeflenen gelir degerinin altına dusme olasılıgını dusurdugu gozlenmektedir. Ayrıca, onerilen modellerin cozumlerinin icice gecmis rezervasyon kontrol politikaları ile uygulanmasıyla elde edilen gelirin beklenen degeri, gelir varyansı modellerde belli olculerde icerildigi surece, diger olasılıksal modellere kıyasla daha yuksek olmaktadır. Deterministik modeller ile karşılastırıldıgında ise, onerilen modeller karar vericilere beklenen deger ve degiskenlik olculeri bakımından tercih edilebilir, alternatif politikalar sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Gelir yonetimi, Rezervasyon politikası, Risk, Varyans, Bayes guncelleme.
In this thesis, airline network revenue management problem is considered for the case with no cancellations and overbooking. In literature, there exist several approximate probabilistic and deterministic mathematical models developed in order to maximize expected revenue at the end of the reservation period. The aim of this study is to develop models considering also the risks involved in the proposed booking control policies. Two linear programming models are proposed which incorporate the variance of the revenue. The objective of the models is to effectively balance the tradeoff between the expectation and variance of the revenue. The performances of the proposed models are compared to the previous models through a numerical study. The seat allocations resulting from the mathematical models are used in a simulation model working with several booking control policies. The probability distributions of the revenues are investigated and the revenues are compared in terms of expectation, standard deviation, coefficient of variation and probability of poor performance. It is observed that the use of the proposed models decreases the variability of the revenue and thereby the risk of probability of poor performance. Also, the expected revenues obtained by implementing the solutions of the proposed models iv with nested booking control policies turn out to be higher than other probabilistic models as long as the degree of variance incorporation is within some interval. When compared with the deterministic models, the proposed models provides for the decision makers with alternative, preferable policies in terms of the expectation and the variability measures. Keywords: Revenue management, Booking policy, Risk, Variance, Bayesian update.