Tez No İndirme Tez Künye Durumu
488167
Mobil ortam yazılımlarının dil eğitiminde kullanımı: Eşdizimsel kelime öğretimi örneği / Usage of mobile applications in language teaching: A research on teaching collocations
Yazar:MUHAMMED SAYİD ÖZCAN
Danışman: DOÇ. DR. SERHAT BAHADIR KERT
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Bilgisayar destekli dil eğitimi = Computer assisted language education ; Yabancı dil eğitimi = Foreign language education
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2017
99 s.
Dil, iletişimi sağlayan kültürel bir araçtır. İnsanlar tarafından iletişim kurmak için birçok dil meydana getirilmiştir. Ancak, bu dillerin eğitimi ise farklı becerileri içeren uzun bir süreçtir. Okuma, dinleme, yazma, konuşma gibi dört temel beceriyi içeren dil, bu becerilerin geliştirilmesi sürecinde de dilbilgisi ve kelime bilgisi gibi alt beceriler gerektirir. Bu bağlamda, yapılan bu çalışmada, dil eğitiminde kelime bilgisinin önemi ve mobil uygulamaların eşdizimsel kelime öğretiminde kullanımı üzerinde durulmuştur. Teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yaygın araçlardan birisi de mobil cihazlardır. Mobil cihazlarla kullanılan uygulamalar zamanla eğitim ortamına entegre edilmiş, bu uygulamalardan da faydalanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada da, mobil anlık mesajlaşma uygulaması aracılığıyla eşdizimsel kelime öğretimi gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin mobil uygulama kullanarak kelime öğrenme sürecinde, sınıf içerisindeki öğrenmelere göre daha anlamlı bir öğrenme sağladıkları saptanmıştır. Deney ve kontrol gruplu araştırma deseni kullanılarak, 54 kişi üzerinde uygulanan bu çalışmada, deney grubuna mobil uygulama üzerinden, kontrol grubuna ise sınıf içerisinde kelime kartları verilmiştir. Süreç sonunda öğrencilere akademik başarı testi uygulanmış ve gruplararasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır (p<.05). Ayrıca, öğrencilerle süreç sonunda bireysel görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler de sürecin değerlendirilmesinde kullanılmıştır. Yapılan bu çalışmanın dil eğitiminde kelime öğretim sürecine yeni bir bakış açısı kazandıracağı ifade edilebilir. Çoğunlukla anlık mesajlaşma uygulamasını diğer insanlarla sohbet etmek amacıyla kullanan öğrenciler, bu çalışma ile birlikte bu uygulamaların eğitim sürecinde de kullanılabileceğinin farkına varmışlardır. Ayrıca, çoklu ortam materyalleri ile desteklenen kelime öğretimi öğrencilere daha kalıcı bir öğrenme ortamı hazırlamıştır. Buna ek olarak, her an her ortamda öğrenme imkanı sunan mobil uygulamaların, eğitimin her alanında ihtiyaca cevap verebileceği düşünülmektedir.
Language is cultural instrument which provides a communication among people. In this context, many languages have been arisen by human beings to communicate with one another. However, teaching a language is long process which includes different skills. A language which contains four skills such as reading, listening, writing and speaking needs certain sub-skills like grammar and vocabulary during the process of language teaching. In this regard, in the research paper which is done, it was focused on the importance of vocabulary knowledge and the usage of mobile applications in teaching collocations. One of the very common tools which technology brings with is mobile devices. The applications which we use on mobile devices have been integrated to educational environments in time and it has been started to be used by teachers. In this research, it is aimed to teach collocation via a mobile text message application. Accroding to the findings, it has been determined that the students who use mobile applications during the learning process provides a meaningful learning compared to those who learn the collocations in the classroom. In the research which covers 54 students, it has been given vocabulary cards to treatment group via mobile application and to control group in class. At the end of the teaching process, it has been applied an academic achievement test to students and it has been determined that there is a significant difference between the groups (p<0.5). Additionally, it has been carried out an individual interview with a number of students who are in treatment group, and the interview results have been used for the evaluation of the teaching collocation process. It may be stated that this paper will provide a new point of view to vocabulary teaching. The students who mostly use the text messaging application to chat with others have noticed that they may use this kind of applications in educational environment. Moreover, the learning vocabulary process which has been supplied with multimedia materials provides a permanent learning environment to students. In addition this, it is considered that the mobile applications which gives a chance to learn in anywhere and in anytime to people can be used in other educational environment.