Bu çalısmada ilkögretim matematik ögretmen adaylarının problem çözmeile ilgili inanısları incelenmis ve cinsiyet ile üniversitenin ögretmen adaylarınınproblem çözme inanısları üzerinde etkisi olup olmadıgı arastırılmıstır.Arastırmanın örneklemi 2005-2006 egitim yılı bahar döneminde Ankara, Bolu veSamsun illerindeki 5 üniversitenin ilkögretim matematik ögretmenligibölümlerinde okuyan 244 ögretmen adayıdır. Veriler arastırmacı tarafındangelistirilen bir anket aracılıgıyla toplanmıstır. Anket, kisisel bilgileri, matematigeyönelik inanısları ve rutin olmayan matematik problem yorumlarını edinmeyeyönelik üç bölümden olusmaktadır.Arastırmanın sonucunda genel olarak ilkögretim matematik ögretmenadaylarının problem çözme ile ilgili pozitif görüslere sahip oldukları ancak hâlâhesaplama becerilerinin önemi ve problem çözerken önceden belirlenmisadımları takip etmenin gerekliligi gibi bazı gelenekçi görüslere sahip olduklarısaptanmıstır. Ayrıca bazı ögretmen adaylarının çok zaman harcamayıgerektirmeyen ve direkt matematik müfredatı ile ilgili olan problemlere oldukçadeger verdikleri belirlenmis, ögretmen adaylarının problem çözerken teknolojikullanmanın önemi ve degeri hakkındaki inanıslarının ise sadece teorik olduklarıbulunmustur. Bunların yanında ögretmen adaylarının problem çözmeinanıslarının cinsiyete baglı olarak farklılık göstermedigi ancak devam ettikleriüniversiteler bazında önemli farklılık gösterdigi saptanmıstır.Anahtar Kelimeler: Matematiksel Problem Çözme, ilkögretim MatematikÖgretmen Adayları, inanıslar, Ögretmen Egitimi, Matematik Egitimi
|
This study analyzes the kinds of beliefs pre-service elementarymathematics teachers hold about mathematical problem solving, and investigateswhether, or not, gender and university attended have any significant effect ontheir problem solving beliefs. The sample of the present study consisted of 244senior undergraduate students studying in Elementary Mathematics TeacherEducation programs at 5 different universities located in Ankara, Bolu, andSamsun. Data were collected in spring semester of 2005-2006 academic years.Participants completed a survey composed of three parts as demographicinformation sheet, questionnaire items, and non-routine mathematics problems.The results of the study showed that in general the pre-service elementarymathematics teachers indicated positive beliefs about mathematical problemsolving. However, they still had several traditional beliefs related to theimportance of computational skills in mathematics education, and followingpredetermined sequence of steps while solving problems. Moreover, a number ofpre-service teachers appeared to highly value problems that are directly related tothe mathematics curriculum, and do not require spending too much time. Also, itwas found that although the pre-service teachers theoretically appreciated theimportance and role of the technology while solving problems, this belief wasnot apparent in their comments about non-routine problems. In addition to these,the present study indicated that female and male pre-service teachers did notdiffer in terms of their beliefs about mathematical problem solving. However, thepre-service teachers? beliefs showed significant difference when the universitiesattended was concerned.Keywords: Mathematical Problem Solving, Pre-service Elementary MathematicsTeachers, Beliefs, Teacher Education, Mathematic Education |