Tez No İndirme Tez Künye Durumu
98711
Voleybol dersindeki davranışların öğreniminde yapılanmacı öğrenme etkinliklerinin öğrenci erişisi düzeyine etkisi / The Effects of consructivest learning activities on the achivements of students cognitive affective and psychomotor behaviors for learning volleyball
Yazar:DİLŞAD MİRZEOĞLU
Danışman: PROF. DR. MÜRÜVVET BİLEN
Yer Bilgisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Spor = Sports
Dizin:Başarı düzeyi = Success level ; Voleybol = Volleyball ; Öğrenme yöntemleri = Learning methods
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2000
273 s.
ÖZET VOLEYBOL DERSİNDEKİ DAVRANIŞLARIN ÖĞRENİMİNDE, YAPILANMACI ÖĞRENME ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİ ERİŞİ DÜZEYİNE ETKİSİ Mirzeoğlu (Ediş) A. Dilşad Doktora: Eğitimde Program Geliştirme ve Öğretim Tez Danışmanı: Prof.Dr. Mürüvvet BİLEN Ekim 2000, 273 sayfa Bu çalışmanın amacı, yapılanmacı öğrenme etkinliklerinin voleybolda öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve devinişsel (psikomotor) alanlardaki erişi düzeylerine etkisini belirlemektir. Deneysel olarak gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü 1999-2000 öğretim yılı II. sınıfta olup, voleybol dersine kayıt yaptıran 40 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerden 20'si deney, 20'si ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney ve kontrol grupları oluşturulurken öğrencilerin bir yıl evvelki (I. sınıftaki) akademik başarılan, voleybol bilgi testinden ve voleybol dersi tutum ölçeğinden öntestte aldıkları puanlar göz önünde bulundurularak gruplar denkleştirimıeye çalışılmıştır. Araştırmada deney grubuna işbirlikli öğrenme (öğrenci takımlan-başan bölümleri), eşli çalışma yöntemi, görsel ve işitsel araç kullanımı, vuserbest proje hazırlama, problem çözme gibi yapılanmacı etkinliklerden oluşan 55 saatlik bir eğitim programı uygulanırken, kontrol gurubuna ise geleneksel bütün sınıf öğretimi ve komut yöntemi ile yine 55 saatlik bir eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada veri toplamak için, öğrencilerin voleybol dersine ilişkin tutumlarını ölçmek üzere voleybol tutum ölçeği, bilişsel alandaki erişilerini ölçmek için voleybol erişi testi ve devinişsel alandaki erişilerini ölçmek için voleybolu meydana getiren temel becerilerin her birine ait (parmak pas, manşet pas, servis, smaç, blok ve yana plonjon) gözlem formları kullanılmıştır. Araştırmada tüm davranış alanlarında öğrenci erişilerini elde etmek amacı ile, veri toplama araçları eğitim programının başmda ve sonunda deneklere uygulanmıştır. Veriler yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımlı ve bağımsız gruplar için t-test, crombach alpha güvenirlik katsayısı, madde istatistikleri gibi istatistiksel yöntemler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlan aşağıdaki şekilde özetlenebilir: 1. Deney ve kontrol gruplarını oluşturan öğrencilerin voleybol dersine ait tutum puanlan arasında zamana bağımlı olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. 2. Deney ve kontrol gruplannı oluşturan öğrencilerin tutum puanlan karşılaştırıldığında, anlamlı bir fark bulunamamıştır. Yani, öğrencilerin voleybol dersine karşı olan tutumlannda yapılanmacı öğrenme etkinlikleri ve geleneksel bütün sınıf öğretimi veya öğretmen merkezli yaklaşım aynı etkiyi yaratmıştır. 3. Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin voleybolu oluşturan temel becerilerdeki performanslarında zamana bağımlı olarak anlamlı bir artış gözlenmiştir. vııı4.Deney ve kontrol gruplarını oluşturan öğrencilerin temel becerilerle ilgili performanslanndaki farklılıklarına bakıldığında, deney grubundaki öğrencilerin parmak pas ve blok becerilerinde kontrol grubundaki öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunurken, diğer becerilerde (manşet pas, servis, smaç ve yana planjon) iki grup arasında bir fark bulunamamıştır. 5. Her iki grubu oluşturan öğrencilerin bilişsel erişi düzeylerinde, zamana bağımlı olarak anlamlı artış gözlenmiştir. 6. Deney ve kontrol gruplarını oluşturan bilişsel alan testindeki erişi değerleri karşılaştırıldığında, aralarında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Anahtar kelimeler: Yapılanmacı Öğrenme Etkinlikleri, Voleybol, Erişi. ıx
ABSTRACT THE EFFECTS OF CONSTRUCTIVE LEARNING ACTIVITIES ON THE ACHIVEMENTS OF STUDENTS' COGNITIVE, AFFECTIVE AND PSYCHOMOTOR BEHAVIORS FOR LEARNING VOLLEYBALL Mirzeoğlu (Ediş) A.Dilşad Ph.D. Curriculum Development and Teaching in Education Supervisor. Prof.Dr. Mürüvvet Bilen October 2000, 273 pages The aim of this study is to examine the effects of constructivist learning activities on the achievements of students' cognitive, affective and psychomotor behaviors for learning volleyball. In the research which is experimental in design, the subjects were 40 second year students who took the course BES I Volleyball of A.İ.B.Ü. School of Physical Education and Sport, Physical Education Teacher Training Department in the academik year of 1999-2000. During the study, the students were divided into two groups as each of them were formed by 20 students and they were called as the experiment group and control group. While the groups were formed, the students' academic achievement scores during their freshmen years at the department, their volleyball test scores (pre-test) and their attitude scores toward volleyball (pre-test) before the programme were taken into consideration. During the study, both groups IVwere given a course which lasted 55 hours. The experimental group took the volleyball course by means of using constructivist learning activities, such as cooperative learning, style C (reciprocal style), using of audi-visial aids and problem solving. Though, the control group took the same course during 55 hours by means of using traditional whole class teaching and style A (command style). During the study, mainly 3 data collection instruments developed by the researcher. The data was collected by means of the volleyball attitude questionnaires, for measuring the students' attitudes to volleyball. Volleyball achievement test for cognitive behaviors in volleyball and observation forms were used for all skills in volleyball (overhead pass, forehand pass, service, spike, block and side rolling) in order to measure the motor performances of students in volleyball. These instruments were used and were given to all the students both at the beginning of the programme (pre-test) and at the end of the programme (post-test). During the analyses of the data, the SPSS for Windows programme was used in order to analyze the data collected. By means of SPSS programme, the percentages, the frequences, the mean scores, standart deviation scores and t-test scores were calculated. According to the findings, the results of the study are summarized as shown below: 1.When the groups were compared according to the length of the course, there was no significant difference between experimental and control groups with regard to pre-test and post-test attitude scores to volleyball. 2. When the attitude scores of experimental group and control group were compared, there was no significant difference between them. This means that, the constructivist learning activities and treditional whole class teaching create the same effect on students' attitudes toward volleyball.3. When the pre-test and post-test scores were taken into account, aa significant difference between experimental and control groups' skill performances were observed. 4.When the students' in experimental group were compared to the students' skill performances in control group, the overhead pass and block performance scores of students in experimental group were significantly higher than the students' scores in control group, but other skills' scores (forearm pass, service, spike and side-rolling) were the same in experimental and control groups. 5. There was a significant difference between experimental and control groups' volleyball achievement tests regarding their scores in pre-test and post-test. 6.When the experimental and control groups' volleyball achievement test scores were compared, there was no significant difference between them. Key Words: Constructivist Learning Activities, Volleyball, Achievement. VI