Tez No İndirme Tez Künye Durumu
273848
Abdülaziz b. Abdülkâdir Merâgî ve ?Nek?vetü'l-Edvâr? isimli eserinin XV. yüzyıl mûsikî nazariyatındaki yeri / The place of Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî and the work named ?Nek?vetü?l-Edvâr? in XVth century Music Theory
Yazar:FERDİ KOÇ
Danışman: YRD. DOÇ. DR. BAYRAM AKDOĞAN
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalı / Türk Din Musikisi Bilim Dalı
Konu:Müzik = Music
Dizin:15. yüzyıl = 15. century ; Abdulkadir Meragi = Abdulkadir Meragi ; Müzik sanatı = Music art ; Müzik tarihi = Music history ; Müzik yazıları = Music publisheds ; Nek'vetü'l-Edvar = Nek'vetü'l-Edvar ; Türk müziği = Turkish music
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2010
295 s.
Türk-İslâm coğrafyasında sistemli ve disiplinli olarak mûsikî nazariyatı üzerine ilk çalışmalar IX. Yüzyılda Kindî (ö. 874) ile başlamıştır. Daha sonra Fârâbî (ö. 950), İbn Sînâ (ö. 1037), Safiyyüddîn Urmevî (ö. 1294), Abdülkâdir Merâgî (ö. 1435) ve Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî (ö. ?) XV. Yüzyıla kadar Kindî'nin başlattığı çalışmaları devam ettirerek, mûsikî nazariyatı üzerine çok kıymetli eserler yazmış, yüksek seviyedeki mûsikî âlim ve sanatkârlarıdır.Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî, Abdülkâdir Merâgî'nin üç oğlunun en küçüğü olup, babasının yazdığı mûsikî nazariyatı eserlerini inceleyip, daha önce yazılmış eserlerle karşılaştırarak elde ettiği sonuçları ve görüşlerini mûsikî nazariyatı üzerine yazdığı Nek?vetü'l-Edvâr isimli eserinde bir araya getirmiştir.?Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî Ve ?Nek?vetü'l-Edvâr? İsimli Eserinin XV. Yüzyıl Mûsikî Nazariyatındaki Yeri? başlıklı doktora tezimiz, Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî'nin Nek?vetü'l-Edvâr isimli eseriyle vücuda getirdiği, bir anlamda babasının eserlerinin şerhi niteliğinde olan titiz ve etraflı çalışmasının XV. Yüzyıl mûsikî nazariyatındaki yerini, getirdiği yenilikleri, mûsikî nazariyatı ve icrâsına katkılarını konu edinmektedir.Tezimizde Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî'nin hayatı ve sanatı hakkında bilgiler yer almakla beraber, yukarıda bölümlerini verdiğimiz Nek?vetü'l-Edvâr incelenmiş, tercüme edilmiş ve en eski nüsha olmasından dolayı üzerinde çalıştığımız Topkapı Sarayı Müzesi III. Ahmed Kütüphanesi No: 3462 nüshası aynen verilmiştir.
First studies on ?Music Theory? had started systematicly and dicipliny in the IXth century by Kîndî (d.874). afterwords, Fârâbî (D. 950), İbn Sînâ (d. 1037), Safiyyüddîn Urmevî (d. 1294), Abdülkâdir Merâgî (d. 1435) and Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî (d. ?) are the most popular musical scientists and artists had gone on the studies that started by Kîndî and composed many valuable works on ?music?.Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî who is the youngest son of three of Abdülkadir Merâgî, by having examined the Music Theory that written by his father and having compared all of them with already works, had composed the results and his options of ?Theory of music? in his work named ?Nek?vetü?l-Edvâr?.Our thesis on Abdülaziz B. Abdülkadir Merâgî and "Nek?vetü?l-Edvâr" in the XVth century Music Theory, composed the work named "Nek?vetü?l-Edvâr" has mattered the renovations, the place in the XVth century Music Theory and detailed explanations of his father works.In our thesis both. There is the life of Abdülaziz B. Abdülkâdir Merâgî with his life and has been examined the chapters ?Nek?vetü?l-Edvâr? that are given above also is has been translated and the copy of Topkapı Palace IIIrd Ahmed chapter number 3462 has been given exactly because of the oldest draft hasn?t been there.