Tez No İndirme Tez Künye Durumu
530983
A mixed methods study on l2 motivational self system / Yabancı dil motivasyonel benlik sistemi üzerine bir karma yöntem çalışması
Yazar:AKSU ALTINAYAR
Danışman: PROF. DR. EDA ÜSTÜNEL
Yer Bilgisi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı / İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Benlik algısı = Self perception ; Benlik kavramı = Self concept ; Benlik uyumu = Self congruity ; Motivasyon = Motivation ; Yabancı dil = Foreign language ; Yabancı dil öğrenimi = Foreign language learning ; Üniversite öğrencileri = University students ; İngilizce = English
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2018
131 s.
Benlik algısı biliş ve motivasyon arasında bir bağ sunduğundan, davranış ve öğrenmenin düzenlenmesinde önemli bir etkisi vardır. Bu çalışma, bu nedenle, İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin yabancı dil öğrenme motivasyonlarını İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemi ve bu modele ek olarak Psikolojik Tepkisellik Kuramı'nı temel alarak ortaya konmuş bir kavram olan tepkisel karşıt benlik (anti-ought-to self) çerçevesinde açıklamak amacıyla yürütülmüştür. İlk olarak, Taguchi et al. (2009) ve Liu ve Thompson (2017) tarafından yürütülen çalışmalarda kullanılan ölçeklerden uyarlanarak oluşturulmuş bir anket Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda İngilizce hazırlık eğitimi alan 305 öğrenciye uygulanmıştır. Bu örneklemden elde edilen veriler yabancı dil motivasyonunun 4 faktörlü modelinin (ideal benlik, zorunlu benlik, tepkisel karşıt benlik ve yabancı dil öğrenme deneyimleri) Türk öğrencilerin motivasyonel profilleriyle uyumlu olduğunu göstermiştir. Ayrıca, yabancı dil motivasyonel benlik sistemiyle İngilizce yetkinlik seviyesi ve başarı arasındaki ilişkileri bulmak amacıyla yapılan analizler sonucunda, ideal benlik ve yabancı dil öğrenme deneyimlerinin İngilizce'de yüksek yetkinlik seviyesine ve başarıya katkı sağladığı ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde İngilizce'ye dair yüksek motivasyona sahip ve başarılı 5 öğrenciyle, bireylerin dünyayı deneyimleme ve benliklerini inşa yolları hakkında içgörü sağlayan anlatılarının elde edilmesi amacıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Her bir öğrencinin yabancı dil öğrenme anlatısı yabancı dil öğrenme motivasyonun karmaşık ve dinamik doğasına değinen Karmaşık Dinamik Sistemler perspektifinden incelenip, ayrı durum çalışması olarak sunulmuştur. Yabancı dil motivasyonunun ortaya çıkması ve devamını sağlamada önemli rol oynayan unsurlar: sınıf (öğretmen ve sınıf ortamı), sosyal çevre (aile etkisi/ desteği ve akran etkisi/ desteği) ve hedefler (yabancı dil öğrenmeye dair hedefler ve kariyer hedefleri) olarak bulunmuştur. Bu çalışma yabancı dil öğrenme motivasyonunu hem anlık bir durum görüntüsü, hem de karmaşıklık perspektifinden sunmayı amaçladığından, yabancı dil motivasyonu literatüründeki geleneksel uygulamaların ve kavramın gelişimsel yönüyle ilgilenen modern yaklaşımın bir sentezi olarak değerlendirilebilir. Anahtar kelimeler: Yabancı dil öğrenme motivasyonu, yabancı dil motivasyonel benlik sistemi, tepkisel karşıt benlik, karmaşık dinamik sistemler, yabancı dil öğrenme anlatıları
The sense of self has a paramount influence on the regulation of behavior and learning since it presents a link between cognition and motivation. The present study, therefore, was conducted to explain Turkish EFL learners' L2 learning motivations through the framework of L2 Motivational Self System (L2MSS), and with an additional construct grounding on the psychological reactance theory: anti-ought-to self. First, a questionnaire which was adapted from the studies of Taguchi et al. (2009) and Liu and Thompson (2017) was administered to 305 EFL learners attending preparatory English classes in the School of Foreign Languages at Muğla Sıtkı Koçman University. Questionnaire data gathered from this sample indicated that the 4-factor model of L2 motivation (ideal L2 self, ought-to L2 self, anti-ought-to self, and L2 learning experience) is compatible with Turkish EFL learners' motivational profiles. In addition, when analyses were performed to explore the relationship between L2MSS and variables such as proficiency and achievement in English, ideal L2 self and L2 learning experience were found to be contributing to a high level of proficiency and achievement in English. In the qualitative phase of the study, a total of 5 motivated and successful EFL learners were interviewed to elicit language learning narratives which may provide valuable insights on the ways individuals experience the world and construct their senses of self. Each learner's narrative was analyzed through the perspective of Complex Dynamic Systems (CDS) to address the complexity and dynamism inherent in the process of L2 motivation and presented as a separate case study. The salient elements in the complex system that were found to play a significant role in the emergence and maintenance of L2 motivation were presented as: EFL classroom (Teacher and classroom environment), milieu (family influence/ support and peer influence/ support) and goals (L2 related goals and career goals). This study can be considered as a synthesis of traditional practices in L2 motivational research with a modern approach which concerns with the developmental process of the concept as it sought to present L2 motivation both from a snapshot and complexity perspective. Keywords: L2 motivation, L2 motivational self system, anti-ought-to self, complex dynamic systems, language learning narratives