Tez No İndirme Tez Künye Durumu
119346 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
A Study on stability of S-shaded airfoils in ground effect / S-şekil kanat kesitlerinin yer etkisinde stabilitesi üzerine bir araştırma
Yazar:GÜLKIZ DOĞAN
Danışman: PROF. DR. CAHİT ÇIRAY
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Havacılık Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Havacılık Mühendisliği = Aeronautical Engineering
Dizin:Aerodinamik özellikler = Aerodynamic properties ; Kanat kesitleri = Airfoil sections ; Yer etkisi = Ground effect
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2002
126 s.
öz S-ŞEKİL KANAT KESİTLERİNİN YER ETKİSİNDE STABİLİTESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA Doğan, Gülkız Yüksek Lisans, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Cahit Çıray Eylül 2002, 109 Sayfa Kanat kesiti yüzeyine kaynak ve girdap yayılmasıyla oluşan bir panel method kullanarak yer etkisinde hareket eden farklı kanat kesitlerinin ayrodinamik özellikleri değişik hücum açısı ve yer açıklığında daimi akış şartlan için incelenmiştir. Yüzeyin etkisi, ayna yansıması methoduyla karşılanmaktadır. NACA0012 ve 4412' nin yer etkisi dışındaki hesaplanan sonuçlan bilinen deneysel sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Aynca bu çalışmanın NACA4412 ve 6409 için olan bazı sonuçlan yayınlanmış başka sayısal methodların sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır. NACA0012, 4412 ve 6409 kaldırma ve dönme katsayıları ile basınç merkezlerinin yer etkisinde değişimi açısından incelenmiştir. Yer etkisindeki bir kanat profili için iki odak tanımlanır: Hücum açısının aerodinamik merkezi, Xa ve yüksekliğin ayrodinamik merkezi, Xh. Farklı hücum açılarında, NACA4412 ve 6409' un ayrodinamik merkezleri bulunmuştur ve yükseklik ile değişimleri gözlenmiştir. Bu profillerden ikisi de hiçbir yer açıklığında Irodov stabilite şartına uymamaktadır. YEK (Yer Etkisinde Kanat) araçlarında kullanımı önerilen S-şekil kanat kesitleri tezde iki parametreyle tanımlanmıştır. Bu kesitler S-şekil kavis çizgisi ve NACA standart kalınlık dağılımına sahiptir.Parametreleri değiştirerek, kesit uzunluğunun yarısından daha düşük uçuş yüksekliklerinde Irodov'un stabilite şartına uyan ve oldukça iyi kaldırma kuvveti katsayısı veren bazı S-şekil profiller elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: YEK, yer etkisi, durgun panel method, S-şekil kanat kesitleri. VI
ABSTRACT A STUDY ON STABILITY OF S-SHAPED AIRFOILS IN GROUND EFFECT Doğan, Gülkız M.S., Department of Aerospace Engineering Supervisor: Prof. Dr. Cahit Çıray September 2002, 109 Pages Using a panel method with distributed sources and vortices on the airfoil surfaces, aerodynamic characteristics are studied for different wing sections operating in ground effect at various angles of attack and ground clearances for steady conditions. The influence of the ground is handled by means of the mirror reflection method. Computational results of NACA 0012 and 4412 out of ground effect are obtained in order to compare with known experimental results. Also some results of this study are compared with the results of other published numerical methods on NACA4412 and 6409 in ground effect. NACA0012, 4412 and 6409 are studied in terms of their lift and moment coefficients and center of pressure variation in ground effect. Two foci are defined for an airfoil in ground effect: aerodynamic centre in angle of attack, X" and aerodynamic centre in height, Xh. At different angles of attack, the aerodynamic centres are found and their variation with height is observed for NACA4412 and NACA6409. None of these NACA profiles obey to Irodov's stability criterion in any ground clearances. S-shaped airfoils, which are proposed to be used in WIG (Wing In Ground Effect) crafts to increase the longitudinal stability 111of the wings, are defined with two parameters in the thesis. They have an s-shaped camber line and a NACA standard thickness distribution. By changing these parameters some s-shaped airfoils are obtained to satisfy the Irodov's stability criterion in the flight heights less than half of the chord and to give fairly good lift coefficients. Keywords: WIG, ground effect, steady panel method, s-shaped airfoil. IV