Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
475708
|
|
Religious institutions and religious education in Kazakhstan / Kazakistan'da din, dini kurumlar ve din eğitimi
Yazar:ZHANSAYA BADAGULOVA
Danışman: YRD. DOÇ. DR. MAHMUT ZENGİN
Yer Bilgisi: Sakarya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı / Felsefe ve Din Bilimleri Bilim Dalı
Konu:Din = Religion ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Din eğitimi = Religious education ; Din eğitimi kurumları = Theological schools ; Dini kurumlar = Religious foundations ; Eğitim = Education ; Eğitim kurumları = Education establishments ; Kazakistan = Kazakhstan ; İslamiyet = Islam
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2017
94 s.
|
|
Kazak halkının büyük bir çoğunluğu asırlar boyunca Müslüman bir halk olarak yaşamış ve komünizm döneminde de İslam ile olan irtibatını muhafaza etmeye çalışmıştır. 1991 yılında Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nden ayrılarak bağımsız bir devlet olması, Kazakistan tarihinde yeni bir dönüm noktası olmuştur. Bu tarihten sonra ülkede din eğitimi verilmeye başlanmıştır. Son 25 yılda din eğitiminin Kazakistan'daki serüveninin incelenmesi, bu süreçte yaşanan gelişmeleri ortaya koyması yönüyle önemli ve anlamlıdır. Bu çalışma, Kazakistan'daki din ve din eğitimi ile ilgili süreçleri incelemeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda çalışmada Kazakistan'ın bağımsızlık süreci, ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı, ülkedeki etnik ve dini gruplar ile din eğitiminin kurumsallaşma süreci ele alınmış, yaygın ve örgün din eğitimi uygulamaları değerlendirilmiştir.
Hedeflenen tez çalışmasının konusu, Kazakistan Devleti'nin bağımsızlığını kazandığı tarihten öncesi ve sonrasında gerçekleştirilen din eğitimi faaliyetlerinin incelenmesidir. Çalışmamızın amacı, Kazakistan Devleti'nin eğitim ve öğretim sisteminde din eğitiminin gelişimi, tarihi, sosyal yapıdaki yeri vb. noktaların tespitinin yapılarak, niteliksel anlamda kayıt altına almaktır. Araştırmamız sadece Kazakistan'daki din eğitimi faaliyetleri ile sınırlı tutulacaktır. Tez konusun araştırma alanı din eğitiminin yapıldığı mekanlar ile bu eğitiminin çeşitli örneklerinin yer aldığı şekillerinde incelemeler yapılacak. Din eğitiminin yasak olduğu dönemlerde yapılan eğitim faaliyetleri ile din eğitiminin yasal zeminde faaliyetlerine devam ettiği dönemlerin, geçirmiş olduğu değişimler ve gelişmelerin incelenmesi de bu çalışmanın sınırları içerisinde yer alacak. Araştırmada esas olarak literatür incelemesi ve analiz yöntemi kullanılacak. Literatür çalışması için Kazakistan'daki kütüphanelerden de istifade edilecek. Tezimiz, Kazakistan tarihinde din eğitiminin ne şekilde yapıldığı, nasıl yapıldığı; karşılaşılan zorluklar ve din eğitiminin günümüzde gelinen son noktasını konu edinerek genel bir bilgilendirme ve çerçeve çizecektir.
|
|
A large majority of Kazakh people lived as Muslim people for centuries and tried to maintain their connection with Islam during the period of the Communist era. Obtaining independence in 1991 became the turning point in Kazakhstan's history. Religious education started to be given in the country after liberation. The study of religious education in Kazakhstan over the last 25 years is significant and meaningful regarding revealing the development of the process of collaboration between the Religion and the State. This article aims to offer a closer look at the processes of understanding of religion, religious education and realization of the necessity of institutions which facilitate collaboration between the State and religion. In this context, the process of independence of Kazakhstan, economic, social and cultural structures, ethnic and religious groups, and the process of institutionalization of religious education were examined and evaluated.
The main purpose of the study is to describe and give more background information on Religion and Religious Education in Kazakhstan before and after obtaining independence. The subject of research is Religious education in Kazakhstan and its history, its place in the socio-cultural dimension its place in education. I plan to study all sides of this issue in the actual existence of the situation. The research enables us to revise the new gatherings to the existing material about Religious Education is taught by Religious Institutions and State. I will use literature study in the collecting and analysis of existing literature on religion and religious literacy in Kazakhstan. Feasibilities of my work are determined by full access to information in this issue and my multilingualism which simplify the task of obtaining information from various sources. |