Tez No | İndirme | Tez Künye | Durumu |
140183 |
Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
|
Social identity and constructions of European Union among Turkish university youth / Sosyal kimlik ve Türk öğrencilerinin Avrupa Birliği`ne ilişkin inşaası Yazar:NEVZA CEM Danışman: PROF. DR. NURAN HORTAÇSU Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı Konu:Psikoloji = Psychology ; Sosyoloji = Sociology Dizin: |
Onaylandı Yüksek Lisans İngilizce 2003 126 s. |
oz TÜRK ÖĞRENCİLERİNİN AVRUPA BİRLİĞİ'NE İLİŞKİN İNŞAASI Cem, Nevra Y.L.,Psikoloji Bölümü Danışman: Prof.Dr. Nuran Hortaçsu July, 2003, 113 sayfa Bu çalışma, (i) sosyal kimlikler, değerler ve Avrupa Birliği (AB) inşaası arasındaki ilişkiyi ve (ii) AB'nin 12 Aralık Kopenhag toplantısında Türkiye'ye ilişkin verilen kararlara yönelik tepkileri araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, iki farklı yöntemsel çözümleme yapılmıştır: farklı ideolojileri temsil eden gazetelerin niteliksel çözümlemesi ve üniversite öğrencilerine uygulanan sormacann niceliksel çözümlemesi. Farklı ideolojilerin temsilcisi olan gazetelerin niteliksel çözümlemesinden elde edilen bulgular Türkiye'nin AB ile ilişkisine yönelik farklı inşaalann kurgulandığım göstermiştir. Gazetelerde, AB'nin inşaası ile ilgili geçmişe, Tanzimat Bildirgesi ve bağımsızlık savaşı gibi modernleşme çabalarına, insan haklan, ekonomik gelişme gibi AB 'ye üyeliğin getireceğiavantajlara gönderim gözlenmektedir. Üniversite öğrencilerinin sormacaya verdikleri yanıtların niceliksel çözümlemesi sonucunda, Milliyetçi-İslam, Türk ve Avrupalı olmak üzere üç sosyal kimlik; "Avrupa Farklıdır", "Sınırlar Geçirgen Değildir" ve "Avrupa Farklı ama Avantajlıdır" olmak üzere üç farklı Avrupa Birliği inşaası; kararın Farklılıklar ve Çatışma nedeniyle ortaya çıktığı ve bunun da yerinde bir karar olduğu ve kararın olumsuz olarak değerlendirilmesi olmak üzere Kopenhag kararlarına verilen iki tepki ortaya çıkmışta. Sormacalar üzerine yapılan ileri çözümlemeler yurtseverlik, etnosentrizm ve anti-laik değerlerin Milliyetçi-İslam sosyal kimliğini anlamlı bir şekilde öngördüğü göstermiştir. Yurtseverlik, Türk sosyal kimliğinin, anti-laiklik ise Avrupalı sosyal kimliğinin anlamlı biçimde öngördüğü bulunmuştur. AB sınırlarını geçirimsiz olarak değerlendirmenin kararın olumsuz olarak değerlendirilmesi ile ilişkili olduğu, "Avrupa Farklıdır"ın ise kararın farklılıklar ve çatışmalar nedeniyle ortaya çıkması ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Avrupa'yı farklı ama avantajlı olarak görmenin karan onaylama ile ilişkili, etnosentrizmin ise kararın fazla onaylanmaması (reddi) ile ilişkili olduğu görülmektedir. Avrupalı ve Türk kimliği AB'nin inşaasını anlamlı bir şekilde öngördüğü bulunmuştur. Avrupalı kimliğinin onayının, "Avrupa Farklıdır" ve "AB sınırları geçirgen değildir" ile, Avrupalı kimliğinin tamamıyla onayının ise Avrupa'yı farklı fakat avantajlı olarak görmek ile ters ilişkili olduğu saptanmışta. Anahtar Kelimeler: Sosyal Kimlik, Avrupa Birliği, Değerler. vı | |||
ABSTRACT SOCIAL IDENTITY AND CONSTRUCTIONS OF EUROPEAN UNION AMONG TURKISH UNIVERSITY YOUTH Cem, Nevra M.S., Department of Psychology Supervisor: Prof.Dr. Nuran Hortaçsu July, 2003, 113 pages The aim of this study was twofold: to investigate (i) the relationship between values, social identities, constructions of European Union (EU) and (ii) reactions to December 12th Copenhagen decision concerning Turkey. In order to fullfil the aim, two methodologically different analyses Were carried out: A qualitative analysis of newspapers representing different ideologies, and a quantitative analysis of Turkish university students' responses to questionaries. The qualitative analysis revealed different constructions of Turkey's relationship with EU: Advantages of joining the union in terms of human rights and economic development were made in the newspapers as well as disadvantages in terms of emperalism. In additon, historical references to Tanzimat and Islahat decrees were inmade. The quantitative analyses performed on university students' responses to questionnaires revealed three social identities: Nationalist-Islam, Turk, and European; three different constructions of EU: Europe As Different, Impermeable Boundaries, and Dissimilar but Advantageous; and two reactions to the decision, Justification and Attribution of decision to Differences and Conflict, as well as negative evaluation of decision. Further analyses revealed that values of patriotism, ethnocentrism, and antisecularism were significant predictors of Nationalist-Islam social identity. Patriotism was a significant predictor of Turk social identity and antisecularism was a significant predictor of European social identity. Seeing EU boundaries as impermeable was related to negative evaluation of the decision and Europe As Different was a significant predictor seeing the decision as a result of differences and conflict. Viewing Europe as dissimilar but advantageous was associated with justifying the decision and ethnocentrism was related to low justification (rejection) of the decision. European and Turk Identity emerged as a significant predictor of the construction of EU. Endorsement of European identity was related negatively to Europe As Different and to seeing EU boundaries as impermeable. High endorsement of European Identity was also negatively related to seeing Europe as dissimilar but advantageous. Keywords: Social Identity, European Union, Values IV |