Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
195497
|
|
Hasta öğrenim gereksinimleri ölçeği'nin türkiye'de geçerlik ve güvenirlik çalışması / A validity and reliability of the patient learning needs scale
Yazar:EMİNE ÇATAL
Danışman: Y.DOÇ.DR. AKLİME DİCLE
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
94 s.
|
|
Amaç: ?Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin (The Patient Learning Needs Scale)Türkiye'de geçerlik ve güvenirliğini değerlendirmektir.Yöntem: Metodolojik bir çalışmadır. Araştırmada ölçek sahibinden, kurumdan vehastalardan yazılı izin ve etik kurul onayı alınmıştır. Araştırma örneklemini, bir devlethastanesinde dört genel cerrahi kliniğinde ameliyat olan 250 hasta oluşturmuştur. Bubela vearkadaşları (1990) tarafından geliştirilen Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği Türkçe'yeuyarlanmıştır. Ölçek 50 madde ve yedi alt ölçekten oluşmakta, Likert tipi 1-5 arasındadeğerlendirilmektedir. Ölçeğin orjinalinde iç tutarlık güvenirlik katsayısı 0.95, madde toplampuan korelasyonları r=0.69-0.85 arasındadır.Bulgular: Ölçeğin dil geçerliğinde, 4 uzman tarafından İngilizce'ye çevirisi ve 4 uzmantarafından da Türkçe'ye geri çevirisi yapılmıştır. İçerik geçerliği için 13 uzmandan görüş alınmış,yapılan analizde uzman puanlarının uyumlu olduğu görülmüştür (KW=0.100, p=0.07). İç ölçütgeçerliğinde, alt ve üst grup puan ortalamaları arasındaki fark anlamlıdır (t=26.610, p=0.00). İçtutarlık güvenirlik katsayısı, toplam ölçek için 0.93, alt ölçekler için sırasıyla İlaçlar 0.82, YaşamAktiviteleri 0.83, Toplum ve İzlem 0.57, Duruma İlişkin Duygular 0.61, Tedavi veKomplikasyonlar 0.79, Yaşam Kalitesi 0.80 ve Cilt Bakımı'nda 0.65'tir. Madde analizi sonucumadde-toplam puan korelasyon katsayıları 0.20-0.66 arasında ve istatistiksel olarak anlamlıdır(p=0.000).Sonuç ve Öneriler: Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin Türkiye'de cerrahihastalarının taburculuktaki öğrenim gereksinimlerini incelemede geçerli ve güvenilir olarakkullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Dahiliye ve cerrahide spesifik hasta gruplarının öğrenimgereksinimlerini belirlemede ölçeğin kullanılması ve tekrar değerlendirilmesi, ölçeğin gücünüyükseltecek ve kullanımını yaygınlaştıracaktır.
|
|
Objective: Evaluation of the validity and reliability of ?The Patient Learning NeedsScale? in Turkey.Method: This is a methodological study. Written consent was obtained from the owner ofthe scale, the institution and patients with also approval of the concerned ethics committee. Thestudy sample was composed of 250 patients who underwent surgeries at four main surgery clinicsof a public hospital. The Patient Learning Needs Scale developed by Bubela et al (1990) wastranslated into Turkish. The scale is consisted of 50 items and 7 subscales which are assessed bya Likert type 1-5 rating scale. The internal consistency coefficient of the original scale is 0.95 andthe total item score correlations (r) range between 0.69-0.85.Results: The scale was translated into English by 4 specialists and re-translated intoTurkish by 4 specialists for the language validity. For the content validity, opinions of 13 expertswere obtained and following an analysis, the scores of the experts were found to be consistentwith each other (KW=0.100, p=0.07). The difference between the mean scores of the subgroupand the superior group was detected to be significant (t=26.610, p=0.00). The internalconsistency reliability coefficient was 0.93 for the total scale and for the subscales it was asfollows: medications, 0.82; activities of living, 0.83; community and follow-up, 0.57; feelingsrelated to condition, 0.61; treatment and complications, 0.79; enhancing quality of life, 0.80; skincare, 0.65. As a result of the item analysis, the item-total score correlation coefficients werefound to be statistically significant ranging between 0.20-0.66 (p=0.000).Conclusion and suggestions: The Patient Learning Needs Scale was concluded to bevalid and reliable utilized in Turkey for the investigation of the surgery patients? learning needs atdischarge. The employment and re-evaluation of the scale in determining the learning needs ofspecific patient groups in surgical and medical clinics will increase the capacity of the scale andgeneralize its utilization. |