Tez No İndirme Tez Künye Durumu
195497
Hasta öğrenim gereksinimleri ölçeği'nin türkiye'de geçerlik ve güvenirlik çalışması / A validity and reliability of the patient learning needs scale
Yazar:EMİNE ÇATAL
Danışman: Y.DOÇ.DR. AKLİME DİCLE
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
94 s.
Amaç: ?Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin (The Patient Learning Needs Scale) Türkiye'de geçerlik ve güvenirliğini değerlendirmektir. Yöntem: Metodolojik bir çalışmadır. Araştırmada ölçek sahibinden, kurumdan ve hastalardan yazılı izin ve etik kurul onayı alınmıştır. Araştırma örneklemini, bir devlet hastanesinde dört genel cerrahi kliniğinde ameliyat olan 250 hasta oluşturmuştur. Bubela ve arkadaşları (1990) tarafından geliştirilen Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği Türkçe'ye uyarlanmıştır. Ölçek 50 madde ve yedi alt ölçekten oluşmakta, Likert tipi 1-5 arasında değerlendirilmektedir. Ölçeğin orjinalinde iç tutarlık güvenirlik katsayısı 0.95, madde toplam puan korelasyonları r=0.69-0.85 arasındadır. Bulgular: Ölçeğin dil geçerliğinde, 4 uzman tarafından İngilizce'ye çevirisi ve 4 uzman tarafından da Türkçe'ye geri çevirisi yapılmıştır. İçerik geçerliği için 13 uzmandan görüş alınmış, yapılan analizde uzman puanlarının uyumlu olduğu görülmüştür (KW=0.100, p=0.07). İç ölçüt geçerliğinde, alt ve üst grup puan ortalamaları arasındaki fark anlamlıdır (t=26.610, p=0.00). İç tutarlık güvenirlik katsayısı, toplam ölçek için 0.93, alt ölçekler için sırasıyla İlaçlar 0.82, Yaşam Aktiviteleri 0.83, Toplum ve İzlem 0.57, Duruma İlişkin Duygular 0.61, Tedavi ve Komplikasyonlar 0.79, Yaşam Kalitesi 0.80 ve Cilt Bakımı'nda 0.65'tir. Madde analizi sonucu madde-toplam puan korelasyon katsayıları 0.20-0.66 arasında ve istatistiksel olarak anlamlıdır (p=0.000). Sonuç ve Öneriler: Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin Türkiye'de cerrahi hastalarının taburculuktaki öğrenim gereksinimlerini incelemede geçerli ve güvenilir olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Dahiliye ve cerrahide spesifik hasta gruplarının öğrenim gereksinimlerini belirlemede ölçeğin kullanılması ve tekrar değerlendirilmesi, ölçeğin gücünü yükseltecek ve kullanımını yaygınlaştıracaktır.
Objective: Evaluation of the validity and reliability of ?The Patient Learning Needs Scale? in Turkey. Method: This is a methodological study. Written consent was obtained from the owner of the scale, the institution and patients with also approval of the concerned ethics committee. The study sample was composed of 250 patients who underwent surgeries at four main surgery clinics of a public hospital. The Patient Learning Needs Scale developed by Bubela et al (1990) was translated into Turkish. The scale is consisted of 50 items and 7 subscales which are assessed by a Likert type 1-5 rating scale. The internal consistency coefficient of the original scale is 0.95 and the total item score correlations (r) range between 0.69-0.85. Results: The scale was translated into English by 4 specialists and re-translated into Turkish by 4 specialists for the language validity. For the content validity, opinions of 13 experts were obtained and following an analysis, the scores of the experts were found to be consistent with each other (KW=0.100, p=0.07). The difference between the mean scores of the subgroup and the superior group was detected to be significant (t=26.610, p=0.00). The internal consistency reliability coefficient was 0.93 for the total scale and for the subscales it was as follows: medications, 0.82; activities of living, 0.83; community and follow-up, 0.57; feelings related to condition, 0.61; treatment and complications, 0.79; enhancing quality of life, 0.80; skin care, 0.65. As a result of the item analysis, the item-total score correlation coefficients were found to be statistically significant ranging between 0.20-0.66 (p=0.000). Conclusion and suggestions: The Patient Learning Needs Scale was concluded to be valid and reliable utilized in Turkey for the investigation of the surgery patients? learning needs at discharge. The employment and re-evaluation of the scale in determining the learning needs of specific patient groups in surgical and medical clinics will increase the capacity of the scale and generalize its utilization.