Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
223582
|
|
Human factor in aircraft maintenance / Hava aracı bakımında insan faktörleri
Yazar:ARZU DURAK ERTEKİN
Danışman: PROF.DR. MEHMET ŞERİF KAVSAOĞLU
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Uçak ve Uzay Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Uçak Mühendisliği = Aircraft Engineering
Dizin:Altı sigma yöntemi = Six sigma method ; Bakım yönetimi = Maintenance management ; Hata = Error ; Havacılık = Aviation
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2007
123 s.
|
|
Bu tezde havaaracı bakımında yer alan personelin sebep olduğu hataların kaynaklarınınneler olabileceği, bu hataların ortaya çıkarılma metodları, günümüze kadar olan zamaniçerisinde konu ile ilgili yapılan araştırmaların neler olduğu ve ne gibi sonuçlarınçıkarıldığı, ileri tarihlerde hangi uygulamalarla havaaracı bakım işletmelerinin insanfaktöründen kaynaklanan hatalardan korunabileceği hususlarında çalışmalararaştırılmış ve bir örnek üzerinde Six Sigma yaklaşımı yapılarak analiz yapılmıştır.Ayrıca bazı organizasyonlarda uygulanan İnsan Faktörleri programlarının istatiskselverilerle analizleri yapılmak sureti ile nasıl gerçekçi çözümler oluşrulabileceği, ve buçözümlerin uygulanmasının nasıl olabileceği üzerinde çalışma yapılmıştır.Uçak bakımı küresel havacılık sektöründe çok önemli bir süreçtir. Hava trafiği arttıkçave uçakların uçuş sayılarına bağlı olarak ticari anlamda gelişmeler sağlandıkça, havaaracı bakım sürecinde oluşabilecek baskı artış gösterebilecektir. Bu durum insanfaktörü konusunda yeni penceler açılmasına fırsatlar çıkarabilecektir. Bu durumlarınkarşılaştırılmasındaki en önemli etkenlerden biri olan araştırmalar bu süreçlerdebizlere yardımcı olabilecektir.Anahtar Kelimeler: Altı sigma, bakım, hata, havacılık, hava aracı, insan faktörü
|
|
In this thesis, an investigation is done on human factor errors in aircraft maintenance,the methods of identifiying these errors, studies done on the subject up to date includingthe results that have been obtained and the applications for future use of aircraftmaintenance facilities to protect them from human factor errors. Finally a real lifeexample is analyzed using six sigma approach and the improvements obtained aredemonstrated. We will also look at the statistics of human errors in aircraftmaintenance and explore the current HF programs adopted by several organizationsand try to understand why HF error occur, and how comprehensive, the solutionscurrently adopted.Aircraft maintenance is an essential component of the aviation system which supportsthe global aviation industry. As air traffic grows and the stringent requirements ofcommercial schedules impose increased demands upon aircraft utilization, the pressureson maintenance operations for on-time performance will also continue to escalate. Thiswill open further windows of opportunity for human error and subsequent breakdownsin the system's safety net. It is also beyond question that unless the aviation industrylearns from these occurrences, maintenance-related safety breakdowns will continue tooccur. From a Human Factors perspective, important truths have been uncoveredduring the investigation of these occurrences [17].Keywords: aircraft, aviation, error, human factor, maintenance, six sigma |