Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
441773
|
|
Achievement in arithmetic word problems in adults: The role of working memory / Yetişkinlerde aritmetik kelime problemleri başarısı: Kısa süreli belleğin rolü
Yazar:FATMA DEMİREL
Danışman: YRD. DOÇ. DR. CENGİZ ACARTÜRK ; PROF. DR. DENİZ ZEYREK BOZŞAHİN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Enformatik Enstitüsü / Bilişsel Bilim Ana Bilim Dalı
Konu:Dilbilim = Linguistics ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Psikoloji = Psychology
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2016
74 s.
|
|
Aritmetik problemler, bir kısmı gerçek hayattaki durumlarla eşleşen çeşitli senaryolar
içermektedir. Problemleri çözen kişilerden, bu türlerdeki soruları çözmeleri için
çeşitli yöntemler tasarlamaları beklenmektedir. Matematiksel bir problemi çözmek;
aritmetik becerilerin; okuduğunu anlama becerisinin, İşler Bellek yeterliği ile
bağlantılı olan uzamsal, sözel ve numerik becerilerin kullanımını gerektirmektedir.
Özellikle sözel ve uzamsal işler belleklerin aritmetik sözcük problemlerinin çözüm
süreçlerinde kullanıldıkları varsayılmaktadır. Yanı sıra, aritmetik problemlerin
metinleri yazı dili derlemlerinin tasarlanması için kullanılan salt metinlerden birçok
açıdan farklılaşmaktadırlar. Bu nedenle aritmetik kelime sorularını çözebilme
araştırması okuduğunu anlamanın ötesine geçmektedir. Bu çalışmanın esas hedefleri,
(i) varsayımsal İşler Bellek bileşenleri ile aritmetik sözcük problemi çözme
etkinliğinin karakteristikleri arasındaki ilişkiyi ve (ii) standart yazılı derlem ile
aritmetik problem metni arasındaki farkları araştırmaktır. Çalışmanın sonuçları
göstermiştir ki yapılmış olan deneysel çalışmadan elde edilen bulgular, sayı dizisi
testi skorları ile deneklerin cevaplarının doğruluk oranı arasında istatistiksel olarak
kayda değer bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, aritmetik kelime sorularının
metinleri, kanonik derlem içeriğinden, bileşenlerin sözdizim kategorileri bakımından
farklılaşmaktadır.
|
|
Arithmetic word problems include various scenarios, some of them corresponding
to real life situations. It is expected from the human problem solver to devise
methods to solve those problems. Solving an arithmetic word problem requires
using arithmetic abilities, reading comprehension, and spatial, verbal and numeric
abilities that are related to Working Memory capacities. In particular, verbal and
spatial working memories are assumed to be employed during the course of
arithmetic word problem solving. Arithmetic word problem texts also exhibit
different characteristics than plain texts. Therefore, the investigation of arithmetic
word problem solving goes beyond reading comprehension. The study includes
two phases; (i) to investigate the relationship between the putative Working
Memory components and arithmetic word problem solving characteristics, and (ii)
to investigate the differences between standard written language through a corpus
and arithmetic problem texts. Our analyses revealed that there was a statistically
significant relation between the digit span task scores and the accuracy of
solutions. The study also showed that arithmetic word problem texts are different
than plain texts in terms of their syntactic categories. |