Tez No İndirme Tez Künye Durumu
583198
Fen bilgisi eğitiminde biyoteknolojinin önemine yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri: Konya örneği / Opinions of prospective science teachers on the importance of biotechnology in science education: The case of Konya
Yazar:VEYSEL ARSLANKARA
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ RENAN ŞEKER
Yer Bilgisi: Necmettin Erbakan Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Biyoteknoloji = Biotechnology ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Aday öğretmenler = Candidate teachers ; Biyoteknoloji = Biotechnology ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Fen bilgisi öğretimi = Science teaching ; Konya = Konya ; Öğretmenler = Teachers
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
92 s.
İçinde bulunduğumuz yüzyılda biyoteknoloji önemli bilimsel ve teknolojik gelişmelerden birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüzde insanların günlük yaşamlarında biyoteknolojinin önemli etkileri görülmektedir. Biyoteknolojideki son gelişmeler incelendiğinde Fen bilgisi öğretmenlerinin genetik mühendisliği, klonlama, genetiği değiştirilmiş gıdalar gibi alanlarda daha fazla bilgiye ihtiyacı olduğu bilinmektedir. Bunun yanısıra öğretmen adaylarının biyoteknolojiye yönelik tutum, değer ve yargıları da önemlidir. Topluma şekil veren öğretmenlerin, eğitim bilgilerinin yanında alan bilgisinin de yeterli olması istenilmektedir. Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının güncel biyoteknoloji konuları hakkındaki bilgi düzeyleri ve biyoteknolojiye yönelik tutumlarını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmamızda, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji konularındaki bilgi düzeyini belirlemek için 22 soruluk biyoteknoloji bilgi ölçeği ve 46 soruluk biyoteknoloji tutum ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçekler 2018–2019 Eğitim-Öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi'nde okumakta olan 200 fen bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji hakkında bilgileri farklı değişkenlere (cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, Biyoteknoloji dersi alıp almama durumu) göre araştırılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak bağımsız örneklem t-testi ve Anova testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarımıza bakıldığında, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji bilgi seviyelerinin; öğrenim görülen sınıf düzeylerine ve dersi alıp almama durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu farklılık dersi alan 3. sınıf öğrencilerinin lehine olmuştur. Bunun yanısıra fen bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre biyoteknoloji tutum düzeylerinde anlamlı (p< 0.05) bir farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılık erkek öğretmen adayları lehine olmuştur. Ancak bilgi düzeyleri ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğretmen adaylarının biyoteknolji tutum düzeyleri üzerinde öğrenim görülen sınıf düzeyleri ve dersi alıp almama durumlarına göre de anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Biotechnology is one of the most important scientific and technological developments in the present century. Biotechnology has significant effects on people's daily lives. When the recent developments in biotechnology are examined, it is known that science teachers need more information in areas such as genetic engineering, cloning, genetically modified foods. Besides, attitudes, values and judgments of pre-service teachers towards biotechnology are also important. Teachers who shape the society are required to have sufficient knowledge of the field as well as educational information. In this study, it was aimed to investigate the knowledge levels of science teacher candidates about current biotechnology issues and their attitudes towards biotechnology. In this study, a 22-question biotechnology knowledge scale and a 46-question biotechnology attitude scale were used to determine the knowledge level of prospective science teachers on biotechnology subjects. These scales were applied to 200 pre-service science teachers at Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education in Necmettin Erbakan University in 2018-2019 academic year. Knowledge of pre-service science teachers about biotechnology was investigated according to different variables (gender, class of study, status of taking Biotechnology course). The data obtained were analyzed by independent sample t-test and Anova test using SPSS program. When the results of the research are examined, it is seen that the science teacher candidates' biotechnology knowledge levels; It is determined that there is a significant difference according to the class levels and the status of taking the course. This difference was in favor of 3rd grade students taking the course. In addition, a significant (p <0.05) difference was found in biotechnology attitude levels according to gender of prospective science teachers. This difference has been in favor of male teacher candidates. However, no significant difference was found between knowledge levels and gender. There is also no significant difference between the pre-service teachers' biotechnology attitude levels in terms of class levels and non-attendance. .