Tez No İndirme Tez Künye Durumu
602145
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin boşaltım konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve giderilmesine kavramsal değişim metinlerinin etkisi / The effect of conceptual change texts on the determi̇nati̇on and eli̇mi̇nati̇on of mi̇sconcepti̇ons i̇n the 7th grade students
Yazar:BARIŞ BAŞAK
Danışman: PROF. DR. MUHLİS ÖZKAN
Yer Bilgisi: Uludağ Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Biyoloji = Biology ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Boşaltım sistemi = Excretory system ; Fen bilgisi dersi = Science lesson ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Kavram yanılgısı = Misconception ; Kavramsal değişim = Conceptual change ; Ortaokul öğrencileri = Secondary school students
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
186 s.
Öğrenciler, yaşadıkları yakın çevre ve ilişkide bulundukları okul dışı ortamlardan bazı deneyimler kazanırlar. Bu deneyimler sonucunda, bazı kavramları hatalı ya da eksik öğrenebilmektedir. Okul ortamına geldiklerinde, önceki deneyimleri sonucunda öğrendikleri bilgiler ile planlı ve programlı olarak kendilerine sunulan yeni bilgileri hem bir birleriyle ve hem de daha öncekilerle ilişkilendirmekte ve örüntülemede zorlanabilmektedirler. Böylece öğrencilerde, kavram yanılgıları oluşabilmektedir. Okullarda etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlamak isteniyorsa öğrencide var olan kavram yanılgılarının öncelikle tespit edilmesi gerekir. Bu çalışmanın amacı ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin boşaltım sistemi ve yardımcı organları konusunda sahip oldukları yanılgılarını tespit ederek bunların kavramsal değişim metinleri yardımıyla giderilmesini sağlamaktır. Çalışmanın örneklemi, 2017-2018 Eğitim ve Öğretim Yılında Bursa ili Yıldırım ilçesinde bulunan Şehit Hasan Hüseyin Daşdemir Ortaokulundaki 7. Sınıfta okuyan 57 öğrenci ile aynı okulda 2018-2019 Eğitim ve Öğretim yılında 6. Sınıfta okuyan 41 öğrenciden oluşmaktadır. Yapılan araştırmada veri toplama araçları olarak Boşaltım Konusundaki Bilgi Düzeyini Tespit Soruları ile Açık Uçlu Sorular kullanılmıştır. İlk önce 2017-2018 Eğitim – Öğretim yılında 7. Sınıfta bulunan ve konuyu daha önceden işlemiş öğrencilere uygulayarak öğrencilerde var olan kavram yanılgıları tespit edilmiş ve daha sonra elde edilen verilere yönelik kavramsal değişim metni hazırlanmıştır. Hazırlanan kavram değişim metni, 2017-2018 Eğitim – Öğretim yılında 7. Sınıfta bulunan öğrencilere uygulanmış ve daha sonra 2018-2019 Eğitim – Öğretim yılında, Fen Bilimleri müfredatının değişmesiyle birlikte Boşaltım Sistemi konusu 6.sınıflara alınmış olduğundan ek olarak 6. Sınıfa da uygulanmıştır. Daha sonra bu sınıflara sorulan açık uçlu sorular analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; boşaltım sistemi ve yardımcı organlar konusunun anlaşılmasında hazırlanan kavramsal değişim metinlerinin yanılgının giderilmesi ve eksiklerin tamamlanmasında, kavram yanılgısına sahip olanların oranı ortalama olarak 6. Sınıflarda %64.34 (26 kişi)'ten %9.45 (3 kişi)'ye düştüğü, 7. Sınıflarda ise %60.3 (34 kişi)'dan %7 ( 3 kişi)'ye düşmesi uygulamanın etkili olduğunu göstermiştir.
Students gain some experience from the close environment they live in and from out of school environments. As a result of these experiences, they can learn some concepts incorrectly or incompletely. When they arrive in the school environment, they are able to relate the information they have learned as a result of their previous experiences and the new information presented to them in a planned and programmatic manner, both in relation to one another and with the previous ones, and in the patterning. Thus, misconceptions may occur in students. In order to provide an effective and permanent learning in schools, it is necessary to determine the misconceptions in the students. The aim of this study is to determine the misconceptions of secondary school 7th grade students about the excretory system and auxiliary organs and to eliminate them with conceptual change texts. The sample of the study consists of 57 students studying in 7th grade in Şehit Hasan Hüseyin Daşdemir Secondary School in Yıldırım district of Bursa province in 2017-2018 Education Year and 41 students in 6th grade in 2018-2019 academic year. In the study, Data Collection Tools were used to determine the level of knowledge in the subject of evacuation and open ended questions. First, in the 2017-2018 academic year, the 7th grade students have applied the subject to the students who have previously applied the concept of misconceptions have been identified. Then the conceptual change text for the data obtained was prepared. The text of the concept change was applied to the students in the 7th grade in the 2017-2018 academic year and then the subject of the Discharge System was taken to 6th grade with the change of the science curriculum in the academic year 2018-2019. Then the open-ended questions asked to these classes were analyzed. As a result of the research; that the conceptual change texts prepared in understanding the excretory system and ancillary organs decreased the average of %64.34 (26 people) to %9.45 (3 people) from 6th grade in eliminating the misconceptions and completing the deficiencies. In the classes, the decrease from %60.3 (34 people) to %7 (3 people) showed that the application was effective.