Tez No İndirme Tez Künye Durumu
723650
Ahmet Hikmet Müftüoğlu'nun roman ve hikâyelerinde değerler eğitimi / Values education in Ahmet Hikmet Müftüoğlu's novels and short stories
Yazar:NURİYE SALİM
Danışman: DOÇ. DR. SABAHATTİN ÇAĞIN
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Değerler = Values ; Değerler eğitimi = Values education ; Edebiyat eğitimi = Literature education ; Hikaye = Story ; Müftüoğlu, Ahmet Hikmet = Müftüoğlu, Ahmet Hikmet ; Roman = Novel
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2022
138 s.
Ahmet Hikmet Müftüoğlu; yaşadığı dönem itibarıyla Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışını, Kurtuluş Savaşı'nı ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunu görmüş hem Servet-i Fünûn hem de Millî Edebiyat döneminde eserlerini kaleme almış önemli bir yazarımızdır. Asıl kimliğini Milli Edebiyat döneminde kazanan Müftüoğlu'nun, edebiyatımızın ulusal çerçevede ilerlemesinde önemli payı vardır. Küreselleşen dünyada yaşanan hızlı değişime uyum sağlamada zorlanarak topluma yabancılaşan bireye yitirdiği değerleri kazandırma ve kaybolan değerleri yeniden yapılandırma sürecinde değerler eğitimine ihtiyaç duyulmuştur. Edebî metinlerin öğrencilere ulusal ve kültürel değerleri aktarma sürecinde önemli katkıları görülmektedir. Bu tezde Ahmet Hikmet Müftüoğlu'nun Servet-i Fünûn dönemi eseri olan Hâristan hikâyeleri, Millî Edebiyat dönemi eseri olan Çağlayanlar hikâyeleri, kitaplaştırılmayan hikâyeleri ve tek romanı olan Gönül Hanım, Milli Eğitim Bakanlığı'nın 2018'de yayımladığı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı'nda yer alan on kök değer (adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik) kapsamında incelenmiştir. Müftüoğlu'nun eserleri değerler eğitimi açısından incelendiğinde yazarın eserlerinde sevgi, (aşk, aile ve akraba sevgisi, vatan sevgisi), saygı, sorumluluk, dürüstlük, sabır, adalet, öz denetim, yardımlaşma gibi değerlere yer verdiği ve bu değerleri yücelttiği gözlemlenmektedir. Eserlerinde iletmek istediği mesajı merkeze alırken odak noktası değerler olan Müftüoğlu, birbiri ardınca gelen savaş yıllarının sıkıntısını derinden hisseden milletine ümit aşılamak için eserlerine zengin bir değer içeriği yerleştirmiştir. Bu yönüyle Müftüoğlu'nun eserlerinden değerler eğitiminde yararlanılacağı düşünülmektedir. Anahtar sözcükler: Ahmet Hikmet Müftüoğlu, roman, hikâye, değer, değer eğitimi
Ahmet Hikmet Müftüoğlu is an important author who saw the fall of the Ottoman Empire, the War of Independence and the establishment of the Republic of Turkey during his lifetime and wrote his Works both in Servet-i Funun and National Literature Periods. Müftüoğlu, who gained his real identity during the Period of National Literature, has important contributions to the progress of our literature in the national framework. Values education has been needed in the process of restoring the values lost to the individual who has been alienated from society by having difficulty in adapting to the rapid change in the globalizing world and restructuring the lost values. It is seen that literary texts make an important contribution to the process of transferring national, cultural, and universal values to students. In this thesis, Ahmet Hamdi Müftüoğlu's Haristan stories, which are the works of Servet-i Fünun period, Çağlayan stories, which are the works of the National Literature period, his unpublished stories and his only novel, Gönül Hanım, are examined within the scope of 10 root values (justice, friendship, honesty, self-control, patience, respect, love, responsibility, patriotism, helpfulness) which states in the Turkish Language and Literature curriculum published by the Ministry of National Education in 2018. When the works of Müftüoğlu are examined in terms of their values education, it is observed that the author places values such as affection, (love, love of family and relatives, love of friends and pards, and love of patriotism), responsibility, hospitality, respect, honesty in his Works, and glorifies these values. While focusing on the message he wants to convey in his works, Müftüoğlu, whose focus is values, has placed a rich value content in his works to instill hope for his nation, which deeply feels the adversity of successive war years. From this aspect, it is thought that the works of Müftüoğlu will be used in values education. Keywords: Ahmet Hikmet Müftüoğlu, novel, short story, values, values education