Tez No İndirme Tez Künye Durumu
379400
Gebelerin algıladıkları sosyal destek ile prenatal bağlanma arasındaki ilişki / Examination of the relationship between perceived social support and prenatal self-assessment in pregnant
Yazar:AYŞE METİN
Danışman: PROF. DR. TÜRKAN PASİNLİOĞLU
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
Konu:Kadın Hastalıkları ve Doğum = Obstetrics and Gynecology
Dizin:Bağlanma = Attachment ; Gebelik = Pregnancy ; Hemşireler = Nurses ; Prenatal teşhis = Prenatal diagnosis ; Sosyal destek = Social support
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2014
57 s.
Amaç: Bu çalışma, gebelerde algılanan sosyal destek ile prenatal bağlanma arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Metot: Bu araştırma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir çalışmadır. Araştırma Sağlık Bakanlığı Erzurum Nenehatun Kadın-Doğum Hastanesi'nde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, araştırmanın yapıldığı yılda adı geçen hastanenin polikliniklerine başvuran gebeler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2014 yılı Şubat-Mart aylarında ilgili hastaneye başvuran ve çalışmaya katılmayı kabul eden 247 gebe kadın oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu", "Çok Boyutlu Sosyal Destek Ölçeği" ve "Prenatal Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Yüzdelik, Ortalama, Standart sapma, t testi, Varyans analizi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Gebelerin sosyal destek ölçeği toplam puan ortalamasının 63.883±14.496, prenatal bağlanma ölçeğine ait puan ortalamasının 61.409±11.785 olduğu bulunmuştur. Bu ortalamalara göre gebelerin sosyal desteğinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Gebelerin eğitim düzeyi yükseldikçe algılanan sosyal destek puanının arttığı, prenatal bağlanmanın ortaöğretim ve üniversite eğitimi düzeyinde daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Evlilik süresi 1-2 yıl arasında olan (yeni evli) gebelerde algılanan sosyal destek ve prenatal bağlanmanın yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Arkadaş alt boyutu puan ortalaması arasındaki farkın algılanan sosyal destek ölçeğine göre anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Gebelerin gelir durumu algıları ile sosyal destek ölçek alt boyut puan ortalamaları ve toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). Gelir durumunu iyi olarak algılayan gebeler ile eşleri ve kendisi çalışan gebelerin sosyal destek toplam puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Gebelerde algılanan sosyal destek arttıkça, prenatal bağlanmanın arttığı tespit edilmiştir. Prenatal bağlanmanın artırılması için gebelere verilen sosyal desteğin sürdürülmesi önerilir. Anahtar Kelimeler: Gebelik, gebelikte sosyal destek, hemşirelik, prenatal bağlanma.  
Aim: This study was conducted so as to examine relationship between perceived social support and prenatal attachment in pregnants. Material and Method: This study was carried out in descriptive and relationship manner. It was conducted in Erzurum Nenehatun Maternity Hospital of the Ministry of Health. The sample consisted of 247 volunteer pregnant women who applied to the hospital in February-March 2014. "Individual Information Form", "Multi-Dimensional Social Support Scale", and "Prenatal Self-Assessment Scale" were used for the data collection purposes. Percentage distribution, averages, standard deviation, analysis of variance, t test and Pearson's Correlation Test were used for data evaluation. Result: Total average score of social support scale of pregnants was determined as 63.883±14.496. The avarage score of prenatal self-assessment scale was found out as 61.409±11.785. That the related avarage is very high was indicated. It was found out that as the pregnants' education level increases, the acceptance of pregnancy and motherhood roles increased as well. It is determented that prenatal self- assesment is higher among the pregnants whose education levels are above high school graduation (p<0.05). That avarage score of the social support scale of the sub-dimension and of the total avarage score among the pregnants whose mariages are 1 or 2 years old—relatively new spouse— are very high was observed (p<0.05). The difference among the avarage score of the friend support of the sub-dimension was specified as statistically insignificant acording to the perceived social support scale (p>0.05). Similarly, that the average score of prenatal attachment scale in the newly married pregnants is higher was observed. That avarage score of the social support scale of the sub-dimension and the perception of the income belonging to the pregnants are statistically significant was found out. That the total avarage score of this scale and the mentioned preception are statistically significant was stated as well (p<0.05). It is determined that the more pregnants perceive their income status, the higher they have avarage score of social support. That the the avarage score of social support of the employeed pragnents who have employeed spouses is higher than the others was articulated. Conclusion: It was found out that as the level of perceived social support increases in pregnants, the prenatal self-assesment increases as well. Key Words: Nursing, pregnancy , prenatal self-assesment, social support in pregnancy,.