Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
195888
|
|
Anne-baba tutumları ile ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul başarısı ve özerkliklerinin gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Assessment of the relation between parenting styles and academic success and autonomy development for 6th, 7th and 8th grade students.
Yazar:YASEMİN YILMAZER
Danışman: PROF. MEZİYET ARI
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
150 s.
|
|
Bu çalısmanın amacı, ergenligin basları olarakbilinen erinlik dönemindeki ilkögretim ikinci kademeye (6, 7 ve 8. sınıf) devam edenögrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının, özerkliklerinin gelisimine ve okulbasarılarına olan etkilerini incelemektir. Çalısmanın örneklemini Ankara ilinde devletilkögretim okuluna devam eden 518'i kız, 488'i erkek olmak üzere 1006 erinolusturmaktadır.Örneklem grubuna algılanan anne-baba tutumlarını ölçmek amacıyla Lamborn,Mounts, Steinberg ve Dornbush (1991) tarafından gelistirilen ve kültürümüzdegeçerlik ve güvenirlik çalısması Yılmaz (2000) tarafından yapılan Anne-Baba TutumÖlçegi kullanılmıstır. Özerkligi ölçmek için ise Noom, Dekovic, Meeus (2001)tarafından gelistirilen Ergen Özerklik Ölçegi kullanılmıstır. Ölçegin Türk örneklemi içingeçerlik güvenirlik çalısması Musaagaoglu (2004) tarafından yapılmıstır. Ayrıcaçalısmada arastırmacı tarafından hazırlanan kisisel bilgi formu ve ögrencilerin sondönem karne notları kullanılmıstır.Verilerin analizi sırasında SPSS-10.0 istatistik paket programından yararlanılmıstır.Bu çalısma sırasında ikili karsılastırmalarda t-testi, çoklu karsılastırmalarda tek yönlüvaryans analizi (ANOVA), kullanılmıstır. ANOVA sonucunda bulunan gruplar arasıanlamlı farklılıkların hangi ikili gruplardan kaynaklandıgını tespit etmek için Tukey B(Cramer) ve Fisher LSD Post-Hoc testi ve son olarak da anne-baba tutumları ileduygusal özerklik, davranıssal özerklik ve akademik basarı arasındaki iliski asamalıçoklu regresyon analizi kullanılarak incelenmistir.Arastırmanın sonucunda cinsiyete, çocuk sayısına, dogus sırasına, anne-babanınegitim ve ailenin gelir düzeyine göre hem anne-baba tutum ölçegi faktör puanlarınagöre, hem de ergen özerklik ölçegi puanlarına göre gruplar arasında anlamlıfarklılıklar oldugu bulunmustur. Aile tipine göre ise her iki ölçekte de anlamlı faklılıkçıkmamıstır.Algılanan anne-baba tutumları, ergen özerklik ölçegi faktör puanları ve akademikbasarı açısından incelendiginde gerek anneden, gerekse babadan algılanandemokratik tutumun davranıssal özerklik, duygusal özerklik ve akademik basarıda ilksırada yer aldıgı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Anne-baba tutumları, davranıssal özerklik, duygusal özerklik,erin
|
|
This study aims to investigate the effects ofperceived parenting styles on the development of autonomy and academicachievement of early-adolescents, also known as pubescent, from 6th grade to 8th.The population of the study is constituted by 1006 pubescent with 518 girls and 488boys.The parenting style measure, developed by Lamborn, Mount, Steinberg andDornbush (1991) and studied by Yılmaz (2000) to adjust its cultural validity andreliability, was employed in this study to measure the perceived parenting stylesamong the selected population. On the other hand, to measure autonomy among thepopulation; adolescent autonomy measure, developed by Noom, Dekovic and Meeus(2001) was employed. This measure was later adjusted by Musaagaoglu (2004) tomake it valid and reliable for the characteristics of Turkish population. There also apersonal information form prepared by the author and student?s grades were used inthis study.The data collected was then analysed by SPSS-10.0 statistical analysis software. Forbilateral comparisons t-test and for multiplet comparisons unilateral variance analyse(ANOVA) were performed. In order to reveal which bilateral groups resulted in thesignificant differences found by ANOVA analysis, Tukey B (Cramer) and Fisher LSDPost-Hoc tests were used while the relation between parenting styles, emotionalautonomy, behavioral autonomy and academic achievement was examined bymeans of multiplet resgression analysis.The study found significant differences in both parenting style measure andadolescent autonomy measure with respect to sex, number of children, birth number,parent education level, and parent income level. There was no significant differencefound with respect to family type.As the perceived parenting styles were examined, it was realized from bothadolescent autonomy measure ratings and academic achievement level thatauthorative parenting style perceived from either mother or father comes in the firstplace in behavioral autonomy, emotional autonomy and academic achievement.Keywords: parenting styles, behavioral autonomy, emotional autonomy, pubescent. |