Tez No İndirme Tez Künye Durumu
195888
Anne-baba tutumları ile ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul başarısı ve özerkliklerinin gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Assessment of the relation between parenting styles and academic success and autonomy development for 6th, 7th and 8th grade students.
Yazar:YASEMİN YILMAZER
Danışman: PROF. MEZİYET ARI
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
150 s.
Bu çalısmanın amacı, ergenligin basları olarak bilinen erinlik dönemindeki ilkögretim ikinci kademeye (6, 7 ve 8. sınıf) devam eden ögrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının, özerkliklerinin gelisimine ve okul basarılarına olan etkilerini incelemektir. Çalısmanın örneklemini Ankara ilinde devlet ilkögretim okuluna devam eden 518'i kız, 488'i erkek olmak üzere 1006 erin olusturmaktadır. Örneklem grubuna algılanan anne-baba tutumlarını ölçmek amacıyla Lamborn, Mounts, Steinberg ve Dornbush (1991) tarafından gelistirilen ve kültürümüzde geçerlik ve güvenirlik çalısması Yılmaz (2000) tarafından yapılan Anne-Baba Tutum Ölçegi kullanılmıstır. Özerkligi ölçmek için ise Noom, Dekovic, Meeus (2001) tarafından gelistirilen Ergen Özerklik Ölçegi kullanılmıstır. Ölçegin Türk örneklemi için geçerlik güvenirlik çalısması Musaagaoglu (2004) tarafından yapılmıstır. Ayrıca çalısmada arastırmacı tarafından hazırlanan kisisel bilgi formu ve ögrencilerin son dönem karne notları kullanılmıstır. Verilerin analizi sırasında SPSS-10.0 istatistik paket programından yararlanılmıstır. Bu çalısma sırasında ikili karsılastırmalarda t-testi, çoklu karsılastırmalarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA), kullanılmıstır. ANOVA sonucunda bulunan gruplar arası anlamlı farklılıkların hangi ikili gruplardan kaynaklandıgını tespit etmek için Tukey B (Cramer) ve Fisher LSD Post-Hoc testi ve son olarak da anne-baba tutumları ile duygusal özerklik, davranıssal özerklik ve akademik basarı arasındaki iliski asamalı çoklu regresyon analizi kullanılarak incelenmistir. Arastırmanın sonucunda cinsiyete, çocuk sayısına, dogus sırasına, anne-babanın egitim ve ailenin gelir düzeyine göre hem anne-baba tutum ölçegi faktör puanlarına göre, hem de ergen özerklik ölçegi puanlarına göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar oldugu bulunmustur. Aile tipine göre ise her iki ölçekte de anlamlı faklılık çıkmamıstır. Algılanan anne-baba tutumları, ergen özerklik ölçegi faktör puanları ve akademik basarı açısından incelendiginde gerek anneden, gerekse babadan algılanan demokratik tutumun davranıssal özerklik, duygusal özerklik ve akademik basarıda ilk sırada yer aldıgı görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Anne-baba tutumları, davranıssal özerklik, duygusal özerklik, erin
This study aims to investigate the effects of perceived parenting styles on the development of autonomy and academic achievement of early-adolescents, also known as pubescent, from 6th grade to 8th. The population of the study is constituted by 1006 pubescent with 518 girls and 488 boys. The parenting style measure, developed by Lamborn, Mount, Steinberg and Dornbush (1991) and studied by Yılmaz (2000) to adjust its cultural validity and reliability, was employed in this study to measure the perceived parenting styles among the selected population. On the other hand, to measure autonomy among the population; adolescent autonomy measure, developed by Noom, Dekovic and Meeus (2001) was employed. This measure was later adjusted by Musaagaoglu (2004) to make it valid and reliable for the characteristics of Turkish population. There also a personal information form prepared by the author and student?s grades were used in this study. The data collected was then analysed by SPSS-10.0 statistical analysis software. For bilateral comparisons t-test and for multiplet comparisons unilateral variance analyse (ANOVA) were performed. In order to reveal which bilateral groups resulted in the significant differences found by ANOVA analysis, Tukey B (Cramer) and Fisher LSD Post-Hoc tests were used while the relation between parenting styles, emotional autonomy, behavioral autonomy and academic achievement was examined by means of multiplet resgression analysis. The study found significant differences in both parenting style measure and adolescent autonomy measure with respect to sex, number of children, birth number, parent education level, and parent income level. There was no significant difference found with respect to family type. As the perceived parenting styles were examined, it was realized from both adolescent autonomy measure ratings and academic achievement level that authorative parenting style perceived from either mother or father comes in the first place in behavioral autonomy, emotional autonomy and academic achievement. Keywords: parenting styles, behavioral autonomy, emotional autonomy, pubescent.