Tez No İndirme Tez Künye Durumu
481704
A generic analysis of Turkish social realist cinema: 1960-1965 / Türkiye sinemasında toplumsal gerçekçiliğin tür analizi: 1960-1965
Yazar:ALKIM YALIN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ÖZGÜR AVCI
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Medya ve Kültürel Çalışmalar Ana Bilim Dalı
Konu:Radyo-Televizyon = Radio and Television ; Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts ; Sosyoloji = Sociology
Dizin:Sinema = Cinema ; Sosyal gerçeklik = Social realizm ; Toplumsal gerçekçi eğilim = Social reality tendencies ; Türk sineması = Turkish cinema
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2017
152 s.
Bu çalışma Türkiye'de 1960-1965 yılları arasında yapılan toplumsal gerçekçi filmlerin türsel analizine ayrılmıştır. Türk sinemasında bu eğilim 27 Mayıs darbesinin hemen ardından belirmiş ve 1965 yılının ardından kaybolmaya yüz tutmuştur. Dönemin toplumsal gerçekçi sinemasına katkıda bulunan yönetmenlerin başında Halit Refiğ, Ertem Göreç, Metin Erksan ve Duygu Sağıroğlu gelmektedir. Bu çalışma, toplumsal gerçekçi filmler arasından seçilen bir grup filmi hem içerik hem de biçim açısından ortak türsel özellikleri bağlamında analiz etmeyi ve bu filmleri dönemin somut tarihsel ve toplumsal koşullarına dayanarak değerlendirmeyi hedeflemektedir. Bu çalışma sonucunda Türk sinemasında toplumsal gerçekçi olarak adlandırılan filmlerin bir tür oluşturmadığı; bütün bu yönetmenlerin ortak özelliğinin, ya da 1960'lı yıllarda böyle bir sinema eğiliminin ortaya çıkmasının temel nedeninin dönemin toplumsal meselelerine dair ortak ve özel bir ilgi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This study is devoted to a generic analysis of social realist films made in Turkey between 1960 and 1965. This cinematic tendency emerged in the period following the coup of May 27th and started to fade away after 1965. Most notable filmmakers who contributed to social realist cinema of the period were Halit Refiğ, Ertem Göreç, Metin Erksan and Duygu Sağıroğlu. This study attempts to analyze a group of chosen social realist films, according to their common generic features both in terms of content and form, and to evaluate these films based on the concrete historical and social conditions of the period. At the end of the study, it is concluded that the so-called 'social-realist' movies in Turkish cinema cannot be considered as a genre; what was common to all these filmmakers, or the major reason behind the emergence of a wave of films in the early 1960s, was their common concern with and exclusive focus on the social issues of the period.