Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
431274
|
|
Ayşe Kulin'in yapıtlarında toplumsal sorunlar ve eğitim / Social problems and education in the compositionsworks
of Ayşe Kuli̇n
Yazar:DİLEK YUMRU
Danışman: PROF. DR. CAHİT KAVCAR
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitimin Kültürel Temelleri Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Eğitim = Education ; Eğitim sorunları = Education problems ; Hikaye = Story ; Kulin, Ayşe = Kulin, Ayşe ; Roman = Novel ; Sosyal sorunlar = Social problems ; Türk edebiyatı = Turkish literature ; Türk romanı = Turkish novel
|
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2016
358 s.
|
|
Ayşe Kulin günümüzün en sevilen ve en üretken yazarlarından biridir. Yazdığı
çoğu kitabın satış rekorları kırması, kitap okumayan insanlara kitap okumayı sevdirmesi
açısından dikkatleri üzerine çeken bir yazardır. Bu çalışmamızda Ayşe Kulin'in
yapıtlarındaki toplumsal sorunlar ve eğitim değerleri üzerinde durulmuştur. Yazarın tüm
yapıtları incelenmiş ve kendisiyle iki görüşme gerçekleştirilmiştir. Tezimizde tarama
yöntemiyle çeşitli kaynaklara ulaşılmış, konuyla ilgili veriler belirlenmiştir.
Araştırmanın 1. bölümünü oluşturan giriş bölümünde tezin problemi, amacı ve
önemi belirtilmiştir. 2. bölümü olan yöntem bölümünde ise araştırmanın modeli,
verilerin toplanması ve değerlendirilmesine yer verilmiştir. 3. bölümde edebiyat ve
toplum ilişkisi irdelenerek araştırmanın kuramsal çerçevesi çizilmiştir. 4. bölümde Ayşe
Kulin'in yaşamı, sanatçı kişiliği ve yapıtları ele alınmıştır. Tezin ana konusunu içeren 5.
ve 6. bölümde ise yazarın yapıtlarında belirlenen toplumsal sorunlar ve eğitim ile ilgili
bulgular yer alıyor. Bulgular konulara göre aile sorunları, adaletle ilgili sorunlar, sağlık
sistemiyle ilgili sorunlar, savaş, güvenlik, şiddet, ekonomik sorunlar, dini ve kültürel
sorunlar gibi ana başlıklara uygun biçimde sınıflandırılmıştır. 7. bölümde sonuç ve
öneriler yer almaktadır. Son olarak kaynaklara ve eklere yer verilmiştir.
Ayşe Kulin toplumsal sorunlara duyarlı bir yazardır. Ona göre sorunlara çözüm
sağlayacak tek şey "eğitim"dir. Ona göre halkımız, aydınlık beyinler yetiştiren bir
eğitim ile ancak sorunlardan kurtulabilecektir. Yazarın bu konuda üstünde durduğu en
önemli nokta "kızların eğitimi"dir. Kulin'e göre değişim öncelikle kızların okumasıyla
mümkün olacaktır
Anahtar sözcükler: Ayşe Kulin, toplumsal sorunlar, eğitim, Türk edebiyatı, öykü.
|
|
Ayşe Kulin is currently one of the most popular and the most productive authors
in Turkey. She is perceived as a remarkable author as her novels receive a great deal of
interest and motivate even the ones who don't like reading. In this thesis, we explored
the social problems and educational values highlighted in the novels of Ayşe Kulin. The
findings of this study are based on the analysis of her all novels and the two interviews
conducted with Ayşe Kulin. The data of the study were gathered through scanning the
authors' works. The first chapter of the thesis presents the problem, the purpose and the
significance of the study. The second chapter of the thesis, Methodology, introduces the
research design, the methods used for data collection and data analysis. Chapter 3
presents the theoretical framework of the study through a discussionon the relationship
between literature and society. Chapter 4 portrays Ayşe Kulin's life, her artistic
personality and her novels. Chapter 5 and 6 presents the findings regarding the social
and educational problems observed in her novels. The findings are grouped under the
titles of family problems, justice problems, system related health problems, war,
security, violence, and economical problems, religious and cultural problems. Chapter 7
states the conclusions and the suggestions of the study. Ayşe Kulin is a sensitive writer
to the social problems. According to her, one solution to solve all the problems is "the
education". Hence, she consistently focuses on the significance of education. She makes
comparisons of the education systems of the contemporary countries. From her point of
view, the only way to get rid of the problems in our society is through education. More
specifically, the writer emphasizes the significance of "the education of girls". For her, a
precondition for change is to educate girls.
Key words: Ayşe Kulin, social problems, Turkish literature, education, story. |