Tez No İndirme Tez Künye Durumu
208239
Mevlânâ'da benliğin dönüşümü: Sülûk / Transformation of self in mawlana: Suluq
Yazar:OSMAN NURİ KÜÇÜK
Danışman: PROF. DR. ETHEM CEBECİOĞLU
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı / Tasavvuf Bilim Dalı
Konu:Din = Religion
Dizin:Rumi = Rumi
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
678 s.
Bu tezin konusu XIII. Yüzyıl Anadolu'sunda yasayan Mevlânâ Celâleddin Rûmî'nin insanın manevî/ruhsal gelisimine iliskin rehberlik ve öngörülerinin incelenmesi üzeredir. Tez, bir Giris, Üç bölüm ve Sonuçtan olusmaktadır. Giris bölümünde, çalısmada ele aldığımız konunun Mevlânâ'nın düsüncelerini anlamadaki yeri ve önemi üzerinde durularak arastırma konusunun yöntem ve niteliği belirtilmistir. Buna ilaveten giriste özet olarak Mevlânâ'nın hayatına geçirdiği tekâmül evreleri açısından ana hatlarıyla değinilmistir. Birinci bölümde Mevlânâ'nın sülûk anlayısının doktriner temelleri incelenmistir. Kavramsal çerçevenin belirlendiği bu bölümde Mevlânâ'nın sülûk anlayısının bir benlik dönüsümü olduğu ana fikri yanında Mevlânâ'nın, manevî/ruhsal gelisime iliskin öngörü ve rehberliğinin mahiyeti, esasları, metot ve gayesi ile sülûk sürecinde gördüğü baslıca tehlikelerin neler olduğu hususları ele alınmıstır. Mevlânâ'ya göre benlik dönüsümü, bir takım davranıs ve eylemlerle desteklenen sülûk süreci sonunda kisinin sahsiyetinin ilahî arketipinde erisebileceği en yüksek merhaleye kadar yükselmesini öngörmektedir. Bu sürecin bir davranıs değisim süreci olmasına binâen Mevlânâ, insan davranıslarının değisimi üzerinde durmustur. Bununla bağlantılı olarak Mevlânâ düsünceyi, insan eylemlerinin yaratıcısı olarak görür. Davranıslarını değistirebilmesi için sâlikin öncelikli olarak bir zihniyet devrimi yasaması gereği üzerinde önemle durur. Bu nedenle çalısmamızın ikinci bölümünde Mevlânâ'ya göre manevî yolda ilerleyen sâlikin pratik olarak çesitli ?sülûk? uygulamalarına baslamadan önce sahip olması gereken baslıca bilinç unsurları üzerinde durulmustur. Tezimizin üçüncü ve son bölümünde ise manevî tekâmül yolunda ilerleyen bir insan Mevlânâ'ya göre hangi asama ve uygulamalardan geçerek kamil insan olmaktadır ve ruhsal gelisimini tamamlamaktadır, sorusuna cevap verilmeye çalısılmıstır. Sonuç kısmında çalısmanın özet bir değerlendirmesi sunulmustur.
This paper looks into the guidance and foresights of Mawlana Jalaleddin Rumi of 13th Century Anatolia on the psychological/spiritual development of man. The paper consists of one Introduction, three Parts and one Conclusion. The Introduction dwells on the place and significance of our subject title in understanding the thoughts of Mawlana, specifying the method and nature of research. In addition to the foregoing, the Introduction summarizes the stages of Mawlana?s life in terms of Maturing (taqamul). Part One studies the doctrinarian foundations of Mawlana?s understanding of training (suluq). Establishing the conceptual framework, this part not only provides the central idea that Mawlana?s understanding of suluq is a transformation of the ego, but also seeks to understand the nature, principles, method and purpose of Mawlana?s foresight and guidance on psychological/ spiritual development, and the main perils observed in the process of suluq. According to Mawlana, the process of suluq, as supported by the transformation of the ego and a series of behaviors and actions, envisages the ultimate ascending of one to the highest level possible within the divine archetype of his own person. With reference to the idea that this process is a process of behavioral change, Mawlana dwells on the changing of human behaviors. In connection to this, Mawlana regards thought as the creator of human actions. He emphasizes that a trainee (saliq) must attach priority to the creation of a revolution of mentality in order to be able to change his behaviors. Thus, second part of this paper elaborates on the main elements of consciousness that a follower of the spiritual path must, according to Mawlana, practically have prior to starting with various practices of ?suluq.? The third and the last part of the paper attempts at answering the question as to which stages and practices the follower of the path to psychological maturity undergoes, according to Mawlana, in order to become the Ultimate Man and to complete his spiritual development. Conclusion provides an abridged evaluation of the paper