Tez No İndirme Tez Künye Durumu
93958 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
A Study on the relationships between self-concept, study skills, and academic achievement at university level / Yabancı dil öğrenme sürecinde benlik kavramı, ders çalışma becerileri ve başarı arasındaki ilişkiler üzerine üniversite düzeyinde bir çalışma
Yazar:SELMA KARABINAR
Danışman: PROF. DR. MERAL AKSU
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Benlik kavramı = Self concept ; Ders çalışma becerileri = Study skills ; Yabancı dil öğretimi = Foreign language teaching ; Öğrenciler = Students ; Üniversite öğrencileri = University students ; İngilizce = English
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2000
242 s.
oz YABANCI DİL ÖĞRENME SÜRECİNDE BENLİK KAVRAMI, DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ VE BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER ÜZERİNE ÜNİVERSİTE DÜZEYİNDE BİR ÇALIŞMA Karabina-, Selma Doktora, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Meral Aksu Mayıs 2000, 225 sayfa Bu araştırmanın amacı; öğrencilerin yabancı dil benlik kavramları, ders çalışma becerileri ve yabancı dil başarıları arasındaki ilişkileri üniversite düzeyindeki yabancı dil öğrenimi çerçevesinde araştırmaktır. Çalışmanın diğer bir amacı da; yabancı dil benlik kavramında, ders çalışma becerilerinde ve yabancı dil başarısında cinsiyet ve kişilerin İngilizce dil geçmişine bağlı olarak farklılıklar olup olmadığını ortaya koymaktır. 'Ders Çalışma Becerileri Testi' ve 'Yabancı Dil Benlik Kavramı Ölçeği' olmak üzere iki araç geliştirilmiş ve İstanbul Teknik Üniversitesi'nde 332 öğrenciye uygulanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerden mülakat yolu ile; öğrencilerin ders çalışma becerilerini ve yabancı dil başarılarını nasıl algıladıklarına dair veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde; betimleyici ve yordayıcı istatistik yöntemleri kullamlmıştır. 1C ITOSffiÖĞRETİM JKDWJUVI Bulgular; ders çalışma becerileri ile yabancı dil benlik kavramının bire bir ilişkili ve her iki unsurun da, yabancı dil başarısı ile ayrı ayrı ilişki içinde olduğunu göstermiştir. Ayrıca bulgular; kız ve erkek öğrencilerin; ders çalışma becerileri, yabancı dil benlik kavramı ve yabancı dil başarısı bakımından birbirlerinden farklı olmadığım göstermiştir. İngilizce dil geçmişi bakımından, ilk kriter olan; üniversite düzeyinde bir İngilizce hazırlık eğitimi alıp almamış olma durumuna göre; öğrencilerin, yabancı dil benlik kavramları ve yabancı dil başarılarında bir farklılık görülmemiştir. Ancak, toplam ders çalışma becerileri puanında belirgin bir farklılık bulunmuştur. İngilizce hazırlık eğitiminden muaf tutulan öğrencilerin, İngilizce hazırlık eğitimi almış olanlara göre, daha yüksek puan aldıkları saptanmıştır. İkinci kriter olan; fakültelerde alınan İngilizce dil derslerinin ise, ders çalışma becerilerini, yabancı dil benlik kavramını ve yabancı dil başarısını, önemli derecede etkilediği ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin yabancı dil benlik kavramlarım ve yabancı dil başarılarını artırmak için, ders çalışma becerileri yabancı dil eğitimi programlarına dahil edilmelidir. Anahtar Kelimeler: Ders Çalışma Becerileri, Yabancı Dil Benlik Kavramı, Yabancı Dil Başarısı, Yabancı Dil Öğretimi, Cinsiyet, İngilizce Dil Geçmişi
Ill ABSTRACT A STUDY ON THE RELATIONSHIPS BETWEEN SELF-CONCEPT, STUDY SKILLS, AND ACHIEVEMENT IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING AT UNIVERSITY LEVEL Karabinar, Selma Ph. D., Department of Educational Sciences Supervisor: Prof. Dr. Meral Aksu May 2000, 225 pages The aim of the study is to investigate the relationships between study skills, foreign language self-concept, and foreign language achievement at university level. Another aim of the study is to find out whether there are significant differences in study skills, foreign language self-concept, and academic achievement across gender and English language background. Two instruments 'Study Skills Test' and 'Foreign Language Self-Concept Scale' were developed and administered to 332 students at Istanbul Technical University. Besides, teacher interviews were conducted to collect data on teachers' perception of students' study skills and foreign language achievement. Descriptive and inferential statistics were used to analyse the data. The results showed that there were significant correlations between study skills and foreign language self-concept and foreign language achievement, respectively, and between study skills and foreign language self-concept. Female and male students were not significantly different from each other in study skills,IV foreign language self-concept, and foreign language achievement. Regarding the first criterion of English language background, prep, school attendance at the university level, there was no significant difference in foreign language self- concept and foreign language achievement. However, there was a significant difference in terms of total study skills scores. The students who were exempted from prep, school language education had significantly higher scores than the students who attended English language prep, school. The second criterion, English language courses taken during faculty education, significantly affected the students' study skills, foreign language self-concept, and foreign language achievement. In conclusion, in order to enhance foreign language self-concept and foreign language achievement, study skills should be integrated into language teaching curriculum. Key Words: Study Skills, Foreign Language Self-Concept, Foreign Language Achievement, Foreign Language Teaching, Gender, English Language Background.