Tez No İndirme Tez Künye Durumu
798029
Etnosentrik eğilim ve e-ticaret: tüketicilerin online satın alma davranışları üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesine dair bir saha araştırması / Ethnocentric tendency and e- commerce: impact on consumers onlinepurchasing behavi̇ors a field study on the determination of the factors
Yazar:EMİNE KAPTAN
Danışman: PROF. DR. SABİHA KILIÇ
Yer Bilgisi: Hitit Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı
Konu:İşletme = Business Administration
Dizin:Etnik merkezcilik = Ethnocentrism ; Müşteri davranışı = Customer behavior ; Müşteri ilişkileri = Customer relationship ; Müşteri tatmini = Customer satisfaction ; Müşteri tercihleri = Customer preferences ; Tüketici tercihleri = Consumer preferences ; Yabancı ürünler = Foreign products ; Yerli ürün = Domestic product ; Çevrimiçi alışveriş = Online shopping
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2023
152 s.
Globalleşmenin yayılmasıyla ve uluslararası pazarlamanın gelişmesiyle günümüz tüketicileri dünyanın bir ucunda üretilen ürüne, dünyanın diğer ucundaki ülkesinden kolayca ulaşabilmektedir. Uluslararası düzeyde ürünlerin giriş çıkışları kolaylıkla sağlanabilmesiyle birlikte işletmeler bazı sorunlarla karşılaşabilmektedir. Bu engellerden biri olan tüketici etnosentrizmi; ırk merkezcilik anlamına gelmektedir. Tüketici etnosentrizmine göre bireyler bulundukları ülkeyi dünyanın merkezi olarak görmekte, kültürel olarak kendilerine benzeyenleri kabullenirken kendilerine benzemeyen kültüre mensup kişileri reddetmektedir. Bu görüşe göre bireyler kendi kültürlerine ait sembol ve değerlerini yüceltirken, başka kültüre ait olan sembol ve değerleri küçümsemektedirler. Bu çalışmada etnosentrizm kavramı, tüketici davranışı bakış açısıyla incelenmiştir. İnternet kullanımının giderek yaygınlaşmasıyla tüketicilerin sosyal medya üzerinden farklı ülkelerde gerçekleşen olaylara, üretilen mal ve hizmetlere karşı ilgileri oluşmaya başlamış ve keşfetme istekleri doğmuştur. Tüketiciler, sosyal medya sayesinde yabancı menşeli ürünleri kullananları izlemekte ve böylece yabancı menşeli ürünlere karşı satın alma eğiliminde bulunabilmektedirler. Bu durumun farkına varan firmalar interneti mevcut ve potansiyel tüketicileriyle etkileşim kurma aracı olarak kullanmaktadırlar.Çalışmanın amacı; tüketicilerin yerli ve yabancı menşeli ürünlere olan eğilimlerinin incelenmesidir. Bu kapsamda tüketicilerin elektronik ticaret davranışlarının belirlenmesine yönelik bir saha araştırması gerçekleştirilmiştir Araştırmanın ana kütlesi Bursa ili merkez ilçesinde ikamet eden 18-55 yaş ve üzeri, internet kullanan ve online alışveriş yapan tüketicilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örnek hacmi oranlar yoluyla örnekleme yöntemi kullanılarak hesaplanmıştır. Online anketler 450 kişiye uygulanmış olup hatalı anketler çalışma dışı bırakıldığında 420 kişinin cevapları çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 26.0 programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerden yüzde ve frekans yöntemlerinden yararlanılmıştır. Soruların yüzde ve frekans dağılımı yapılmıştır. İki bağımsız gruptan elde edilen ortalamaların arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Bağımsız Örneklem T Testi (Independent Sample T-Test) kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız grubun ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Tek Yönlü Varyans Analizi (One-way ANOVA Testi) kullanılmıştır. Elde edilen veriler % 95 güven aralığında ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
With the spread of globalization and the development of international marketing, today's consumers can easily reach the product produced at one end of the world from their country at the other end of the world. Although the entrance and exit of products can be easily provided at the international level, businesses may encounter some problems. One of these obstacles, consumer ethnocentrism; It means racial centrism. According to consumer ethnocentrism, individuals see the country they live in as the center of the world, while accepting those who are similar to them culturally, they reject those belonging to a culture that does not resemble them. According to this view, while individuals glorify the symbols and values of their own culture, they underestimate the symbols and values of another culture. In this study, the concept of ethnocentrism was examined from the perspective of consumer behavior. With the widespread use of the Internet, consumers have started to be interested in the events, goods and services produced in different countries through social media, and their desire to explore has arisen. Thanks to social media, consumers can follow those who use foreign products and thus tend to purchase products of foreign origin. Companies that are aware of this situation use the internet as a means of interacting with their current and potential consumers.Purpose of the study; The aim of this study is to examine the tendencies of consumers towards domestic and foreign products. In this context, a field study was conducted to determine the electronic commerce behaviors of consumers. The main mass of the research consists of consumers aged 18-55 and above, residing in the central district of Bursa, using the internet and shopping online. The sample volume of the study was calculated using the sampling method through proportions. Online questionnaires were applied to 450 people, and when the erroneous questionnaires were excluded from the study, the answers of 420 people were included in the study. SPSS 26.0 program was used in the analysis of the research data. Percentage and frequency methods were used from descriptive statistics. Percentage and frequency distribution of the questions were made. The Independent Sample T-Test was used to test whether the difference between the means obtained from two independent groups was significant. One- way ANOVA Test was used to test whether the difference between the means of more than two independent groups was significant. Obtained data were evaluated at 95% confidence interval and p<0.05 significance level.