Globalleşmenin yayılmasıyla ve uluslararası pazarlamanın gelişmesiyle günümüz
tüketicileri dünyanın bir ucunda üretilen ürüne, dünyanın diğer ucundaki ülkesinden
kolayca ulaşabilmektedir. Uluslararası düzeyde ürünlerin giriş çıkışları kolaylıkla
sağlanabilmesiyle birlikte işletmeler bazı sorunlarla karşılaşabilmektedir. Bu engellerden
biri olan tüketici etnosentrizmi; ırk merkezcilik anlamına gelmektedir. Tüketici
etnosentrizmine göre bireyler bulundukları ülkeyi dünyanın merkezi olarak görmekte,
kültürel olarak kendilerine benzeyenleri kabullenirken kendilerine benzemeyen kültüre
mensup kişileri reddetmektedir. Bu görüşe göre bireyler kendi kültürlerine ait sembol ve
değerlerini yüceltirken, başka kültüre ait olan sembol ve değerleri küçümsemektedirler. Bu
çalışmada etnosentrizm kavramı, tüketici davranışı bakış açısıyla incelenmiştir.
İnternet kullanımının giderek yaygınlaşmasıyla tüketicilerin sosyal medya üzerinden farklı
ülkelerde gerçekleşen olaylara, üretilen mal ve hizmetlere karşı ilgileri oluşmaya başlamış
ve keşfetme istekleri doğmuştur. Tüketiciler, sosyal medya sayesinde yabancı menşeli
ürünleri kullananları izlemekte ve böylece yabancı menşeli ürünlere karşı satın alma
eğiliminde bulunabilmektedirler. Bu durumun farkına varan firmalar interneti mevcut ve
potansiyel tüketicileriyle etkileşim kurma aracı olarak kullanmaktadırlar.Çalışmanın amacı; tüketicilerin yerli ve yabancı menşeli ürünlere olan eğilimlerinin
incelenmesidir. Bu kapsamda tüketicilerin elektronik ticaret davranışlarının belirlenmesine
yönelik bir saha araştırması gerçekleştirilmiştir
Araştırmanın ana kütlesi Bursa ili merkez ilçesinde ikamet eden 18-55 yaş ve üzeri, internet
kullanan ve online alışveriş yapan tüketicilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örnek hacmi
oranlar yoluyla örnekleme yöntemi kullanılarak hesaplanmıştır. Online anketler 450 kişiye
uygulanmış olup hatalı anketler çalışma dışı bırakıldığında 420 kişinin cevapları çalışmaya
dâhil edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 26.0 programı kullanılmıştır.
Tanımlayıcı istatistiklerden yüzde ve frekans yöntemlerinden yararlanılmıştır. Soruların
yüzde ve frekans dağılımı yapılmıştır. İki bağımsız gruptan elde edilen ortalamaların
arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Bağımsız Örneklem T Testi
(Independent Sample T-Test) kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız grubun ortalamaları
arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla Tek Yönlü Varyans Analizi
(One-way ANOVA Testi) kullanılmıştır. Elde edilen veriler % 95 güven aralığında ve p<0,05
anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
|
With the spread of globalization and the development of international marketing, today's
consumers can easily reach the product produced at one end of the world from their
country at the other end of the world. Although the entrance and exit of products can
be easily provided at the international level, businesses may encounter some problems.
One of these obstacles, consumer ethnocentrism; It means racial centrism. According
to consumer ethnocentrism, individuals see the country they live in as the center of the
world, while accepting those who are similar to them culturally, they reject those
belonging to a culture that does not resemble them. According to this view, while
individuals glorify the symbols and values of their own culture, they underestimate the
symbols and values of another culture. In this study, the concept of ethnocentrism was
examined from the perspective of consumer behavior.
With the widespread use of the Internet, consumers have started to be interested in the
events, goods and services produced in different countries through social media, and their
desire to explore has arisen. Thanks to social media, consumers can follow those who use
foreign products and thus tend to purchase products of foreign origin. Companies that are
aware of this situation use the internet as a means of interacting with their current and
potential consumers.Purpose of the study; The aim of this study is to examine the tendencies of consumers
towards domestic and foreign products. In this context, a field study was conducted to
determine the electronic commerce behaviors of consumers.
The main mass of the research consists of consumers aged 18-55 and above, residing in the
central district of Bursa, using the internet and shopping online. The sample volume of the
study was calculated using the sampling method through proportions. Online
questionnaires were applied to 450 people, and when the erroneous questionnaires were
excluded from the study, the answers of 420 people were included in the study. SPSS 26.0
program was used in the analysis of the research data. Percentage and frequency methods
were used from descriptive statistics. Percentage and frequency distribution of the
questions were made. The Independent Sample T-Test was used to test whether the
difference between the means obtained from two independent groups was significant. One-
way ANOVA Test was used to test whether the difference between the means of more than
two independent groups was significant. Obtained data were evaluated at 95% confidence
interval and p<0.05 significance level. |