Tez No İndirme Tez Künye Durumu
629201
Hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazır oluşluk algılarının güçlendirilmesinde simülasyon stratejisinin etkisi / The effect of simulation strategy on empowerment of nursing students' perceptions of the professional readiness
Yazar:MERVE TARHAN
Danışman: PROF. DR. AYTOLAN YILDIRIM
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Hemşirelikte Yönetim Ana Bilim Dalı / Hemşirelikte Yönetim Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:Benzetim tekniği = Simulation technique ; Hemşireler = Nurses ; Hemşirelik = Nursing ; Hemşirelik araştırmaları = Nursing research ; Hemşirelik eğitimi = Education-nursing ; Mesleki yeterlilik = Professional competence ; Öğrenciler-hemşirelik = Students-nursing
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2020
286 s.
Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel tasarımlı araştırma, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki hazır oluşluk algılarının güçlendirilmesinde simülasyon stratejisinin etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 akademik yılında İstanbul Medipol Üniversitesi Hemşirelik Bölümüne kayıtlı 128 öğrenci, örneklemini ise araştırma kriterlerine uygun 78 öğrenci oluşturdu. Bireysel Özellikler Formu, Hemşirelikte Yetkinlik Algısı Ölçeği (HYAÖ), Hemşirelikte Mesleki Hazır Oluşluk Algısı Ölçeği (HMHÖ), Temel Bilgi Sınavı (TBS), Simülasyon Başarımını Derecelendirme Ölçeği (SBDÖ) ve Simülasyon Değerlendirme Anketi (SDA) mezuniyet öncesinde ve Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği (HGŞÖ) mezuniyet sonrasında veri toplama aracı olarak kullanıldı. Girişim grubundaki öğrenciler (n=39) en iyi uygulama kriterlerine göre yapılandırılan üç farklı simülasyona dayalı deneyime katıldı. Verilerin analizi, IBM SPSS 22 ve AMOS programlarında gerçekleştirildi. Girişim grubundaki öğrencilerin son test sürecinde, TBS'ndaki doğru yanıt ortalaması ve HMHÖ'ndeki puan ortalaması ön test sürecinden anlamlı derecede yüksekti (p<0,01; p<0,05; p<0,01). Son test sürecinde, girişim grubundaki öğrencilerin TBS'ndaki doğru yanıt ortalaması (p<0,01) ve HMHÖ'nin ''mesleki yeterlilik'' alt boyutundaki puan ortalaması (p<0,05), kontrol grubundakilerden anlamlı derecede yüksekti. Öğrencilerin SBDÖ I'den elde ettikleri puan ortalaması, SBDÖ II ve SBDÖ III'den anlamlı derecede yüksekti (p<0,001). Girişim ve kontrol grubundaki öğrencilerin, mezuniyet öncesinde HYAÖ ve sonrasında HGŞÖ'nden elde ettikleri puan ortalamaları arasında anlamlı derecede farklılık görülmedi (p>0,05). Araştırmanın sonuçları, simülasyon stratejisinin hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazır oluşluk algılarını güçlendirdiğini ancak yetkinlik algılarını ve geçiş şoku düzeylerini etkilemediğini göstermektedir. Anahtar kelimeler: hemşireler, hemşirelik eğitimi, hemşirelik öğrencileri, simülasyon, yetkinlik
The quasi experimental design pretest-posttest with control group study was conducted to determine the effect of simulation strategy on empowerment of final year nursing students' perceptions of the professional readiness. The population of the study consisted of 128 students enrolled in Istanbul Medipol University Nursing Department in the 2017-2018 academic year and the sample consisted of 78 students in accordance with the inclusion criteria. Individual Characteristics Form, Nursing Competency Perception Scale (NCPS), Nursing Professional Readiness Perception Scale (NPRPS), Basic Knowledge Exam (BKE), Simulation Performance Rubric (SPR), Simulation Evaluation Questionnaire (SEQ) before graduation and Nursing Transition Shock Scale (NTSS) after graduation were used as the data collection tools. 39 students in intervention group participated in the three different simulation based experiences that structured according to simulation best practices criterias. In data analysis process, the relevant statistical methods were performed by using IBM SPSS 22 and AMOS programs. In the intervention group, the correct mean response in BKE and the mean score in the NPRRS at the posttest process were significantly higher than the pretest process (p<0,01). In the posttest period, intervention group's correct mean response in BKE (p<0,01) and mean score obtained from ''professional competence'' sub-dimension of NPRPS (p<0,05) were significantly higher than the control group. The mean score of the students obtained from SPRI was significantly higher than SPR II and SPR III (p<0,001). There was no significant difference between the mean scores of the students in the intervention and control groups from the NCPS before graduation and NTTS after graduation (p> 0.05). The results of study show that simulation strategy empowers nursing students' perceptions of professional readiness, but doesn't affect their perceptions of competence and transition shock levels. Keywords: nurses, nursing education, nursing students, competence, simulation