Tez No İndirme Tez Künye Durumu
439220
A preservice mathematics teacher's reflective practices on self-improvement regarding teaching and learning process in practice teaching / Bir matematik öğretmen adayının öğretim uygulamaları kapsamında öğretim ve öğrenme ile ilgili gelişimi üzerine yansıtıcı düşünme uygulamaları
Yazar:ZERRİN TOKER
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM HASER
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Aday öğretmenler = Candidate teachers ; Matematik öğretimi = Mathematics teaching ; Yansıtıcı düşünme = Reflective thinking ; Öğrenme = Learning ; Öğretim = Teaching ; Öğretim uygulamaları = Teaching practices
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2016
218 s.
Bu çalışma bir matematik öğretmen adayının öğretim uygulamaları kapsamında öğretim ve öğrenme ile ilgili gelişimi üzerine yansıtıcı düşünme uygulamalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, 2014-2015 akademik yılı Güz döneminde Türkiye'deki iki yıllık bir Öğretmenlik Sertifikası Programı'na (ÖSP) dahil olan bir matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, matematik öğretmen adayı ile bir çok ve farklı türde görüşmeler yapılmış, Öğretmenlik Deneyimi (ÖD) dersi kapsamındaki dersleri gözlenmiştir. Bunların yanısıra katılımcı öğretmen adayının hazırladığı yansıtıcı düşünme günlüğü ve portfolyo ve veri analizi sürecinde öğretmen adayının yansıtıcı düşünme süreci ile ilgili birçok doküman da veri toplama araçları olarak çalışmada kullanılmıştır. Uygulamanın başındaki yansıtıcı düşünme süreçlerinde katılımcı matematik öğretmen adayı, ÖSP ile ilgili birtakım konuların ve programın gereklilikleri ve öğretim süreciyle ilgili konuları ele almıştır. Matematik öğretmen adayı Öğretim Uygulaması (ÖU) sırasındaki planlama, kararlar ve bunların ardındaki nedenler, genel olarak öğretim ve planlama öncesi dönemde göz önünde bulundurduğu noktalar, öğrenci öğrenimiyle ve sınıf yönetimiyle ilgili yansıtıcı düşünceleri ön plana çıkmaktadır. ÖU sonunda katılımcı planlama, öğretim süreci, değerlendirme, sınıf yönetimi, öğrenciler ve öğrenimleri, öğretmenlik mesleği, kişisel özellikler ve ÖSP'nın gerekleriyle ilgili yansıtıcı düşünmüştür. Matematik öğretmen adayının öğretim uygulamalarına yönelik olarak yansıtıcı düşünme tarzı, öğretmenliğinin güçlü yönünü belirleme, geliştirmesi gereken alanları belirleme, sonraki uygulamalar için gelişimi belirleme ve kendini bir öğrenen olarak görme şeklinde olmuştur. Çalışmada kullanılan bir çok veri toplama aracı ve bunların analizi ile elde edilen sonuçlar yansıtıcı düşünme olgusu ve matematik öğretmen adayının yansıtıcı düşünme süreci ile ilgili derin bilgi sağlamaktadır.
This study investigated a female preservice mathematics teacher's reflective practices on self-improvement regarding teaching and learning process in practice teaching (PT). The participant of this study was a pre-service teacher registered to a two-year Teacher Certification Program (TCP) in Turkey in the Fall semester of 2014-2015 academic year. The preservice mathematics teacher was interviewed in several occasions and her lessons through the PT course studies were observed. In addition to these, reflective journal entries and portfolio of the participant and several documents related to the PT process were used in data analysis. At the beginning of the practice, the participant underlined some issues related to Teacher Certificate Program (TCP) and its requirements and teaching process. During PT process the participant had reflections on planning, decisions and reasons behind them, teaching in general, students' learning and in-class dynamics. At the end of the PT, the participant reflected on several issues such as planning, teaching process, assessment, classroom management, students and their learning, teaching profession, personal characteristics and the requirements of TCP. Orientation of reflections of the participant after teaching practice were identifying strength in being a teacher, identifying the areas of needs for improvement, identifying improvement for the next practices and identifying as a learner. By using several tools and analyzing the results obtained in the research process, the study provided profound information about the reflection phenomenon and the process of reflective practice of preservice mathematics teacher.