Tez No İndirme Tez Künye Durumu
340476
Rembrandt Van Rijn'ın kimi yapıtlarında Max Weber'in "Protestan Ahlakı" anlayışının izleri / The traces of Max Weber's "Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism" comprehension in some of the works by Rembrandt Van Rijn
Yazar:NURTAÇ ELÇİ AKPINAR
Danışman: PROF. DR. UŞUN TÜKEL
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı
Konu:Sanat Tarihi = Art History
Dizin:Ahlak = Morality ; Kapitalizm = Capitalism ; Mennonitizm = Mennonitism ; Protestanlık = Protestantism ; Rijn, Van Rembrandt = Rijn, Van Rembrandt ; Weber, Max = Weber, Max
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2013
208 s.
Bu tez çalışmasında, Rembrandt van Rijn?ın yaşamı ve yapıtları, Max Weber?in ?Protestan Ahlâkı ve Kapitalizmin Ruhu? argümanı ışığında incelenmiştir. Günümüze ulaşmış yazılı bir belge olmadığı gerçeğine rağmen Rembrandt, XVII. yüzyıl Hollandası?nın Altın Çağı?nı yaratan Protestan anlayış içerisindeki mezheplerden biri olan Mennonitizmden büyük ölçüde etkilenmiştir. En üretken ve en hünerli İncil ressamlarından biri olarak sayılan sanatçının, günümüze değin yapılan araştırmalarda Mennonitizme duyduğu yakınlığı kabul eden ve vurgulayan çalışma sayısı son derece azdır. Oysa ki sanatçının dinsel yöneliminin en önemli tezahürleri onun yapıtlarında ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda tez çalışması kapsamında Rembrandt?ın Mennonit inancının yoğun olarak duyumsandığı düşünülen yedi yapıtı ele alınmıştır. Çalışmanın odağı, bu yapıtların ?Protestan Ahlâkı? argümanı ile ne denli örtüştüğünü ortaya koymak ve tartışmaya açmaktır. Tez çalışması üç ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Max Weber?in yaşamı ve eserleri tanıtıldıktan sonra ?Protestan Ahlâkı ve Kapitalizmin Ruhu? tarihsel ve kuramsal olarak analiz edilmiştir. İkinci bölümde Rembrandt?ın yaşamı ve yapıtlarına dair genel bir bakış sunulduktan sonra Mennonitizm tarihî gelişim süreci içerisinde tanımlanmış, akabinde Rembrandt ve Mennonitizm ilişkisine yer verilmiştir. Üçüncü bölüm, Rembrandt?ın ?Kudüs?ün Yıkılışına Ağlayan Peygamber Yeremya? (1630, Rijksmuseum), ?Anna ve Kör Tobit? (1630, National Gallery, Londra), ?Yüksek Tavanlı Odadaki Bilgin / Aziz Anastasius? (1631, Stockholm National Gallery), ?İyi Yürekli Samiriyeli? (1633, Riksmuseum), ?Saul ve Davud? (1655-60, Mauritshuis), ?Otoportre / Aziz Pavlus? (1661, Rijksmuseum) ve ?Savurgan Oğlun Dönüşü? (1668-69, Hermitage) adlı yapıtlarının incelenmesine ayrılmıştır. Bu yapıtlar resimsel, tarihsel ve ikonografik olarak irdelendikten sonra ?Protestan Ahlâkı? argümanı uyarınca ele alınarak Weber?in anlayışı ile paralellik gösteren özelliklerin ortaya konması amaçlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Max Weber, Protestan Ahlâkı ve Kapitalizmin Ruhu, Mennonitizm, Rembrandt
In this study, Rembrandt van Rijn?s life and his works were analyzed in the light of Max Weber?s ?Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism? argument. Despite the fact that there is no documentation, Rembrandt was highly influenced by Mennonitism, which was one of the sects within Protestantism that has created the XVII. century Dutch Golden Age. While Rembrandt is counted as one of the most prolific and ingenious Bible illustrators, studies that admit and emphasize the artist?s affinity toward Mennonitism are conspicuously limited. However, the most important manifestations of his religious orientation, emerge through his works. In this context within the present study, seven works of the artist that are considered as his faith sensed intensely were discussed. To propound and to debate on what extent these works coincide to the ?Protestant Ethic? argument, is the aim of this study. This dissertation consists of three main sections. In the first section, after acquainting about the life and the thought of Weber, ?Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism? is analyzed historically and theoretically. In the second section, following an overview regarding to Rembrandt?s life and his works, Mennonitism is defined within its historical development process, then the relationship between Rembrandt and Mennonitism is included. Third section is devoted to the survey of Rembrandt?s ?Jeremiah Lamenting the Destruction of Jerusalem? (1630, Rijksmuseum), ?Anna and the Blind Tobit? (1630, London National Gallery), ?A Scholar in a Lofty Room / St. Anastasius? (1631, Stockholm National Gallery), ?The Good Samaritan? (etching, 1633, Rijksmuseum), ?Saul and David? (1655-60, Mauritshuis), ?Self-Portrait / St. Paul? (1661, Rijksmuseum), and ?The Return of the Prodigal Son? (1668-69, Hermitage). Subsequent to a pictorial, historical and iconographical evaluation, these works were dealt in accordance with ?Protestant Ethic? argument in order to propound the characteristics that are parallel to Weber?s comprehension. Key words: Max Weber, Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Mennonitism, Rembrand