Tez No İndirme Tez Künye Durumu
349113
Problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutuma etkileri / Effects of computer programming studies on academic success, critical thinking skills and programming-based attitudes in problem-based learning environment
Yazar:MUSTAFA COŞAR
Danışman: DOÇ. DR. SELÇUK ÖZDEMİR
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Bilim ve Teknoloji = Science and Technology ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2013
192 s.
Bu araştırmanın amacı, problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutularına etkilerinin incelenmesidir. Araştırmada tek gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Çorum İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Hürriyet İlköğretim Okulunda 7. sınıfta öğrenim gören toplam 58 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin probleme dayalı öğrenmelerini gerçekleştirmek için web tabanlı hazırlanan bilgisayar programlama dersi kullanılmıştır. Öğrencilerin bu dersteki bilgisayar programlama akademik başarılarını, araştırmacı tarafından geliştirilen öntest-sontest başarı testleriyle, eğitim sırasındaki sunulan problemlere getirdikleri eleştirel düşünme eğilimleri ve bilgisayara yönelik tutumlarını ise başka araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve farklı araştırmalarda daha önce kullanılmış olan ölçeklerden elde edilen sonuçlarla belirlemeye çalışılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin bilgisayar programlama eğitimindeki akademik başarıları, öntest-sontest ölçümleri sonucu elde edilen verilerle yapılan t-testi analizine göre hesaplanmış ve akademik başarı puanlarında önteste göre (öntest ortalama puanı = 5,97; sontest ortalama puanı =11,05) daha yüksek ortalamaya sahip olan sontest lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür [t=18,48; p<0,05]. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinde, eğilim ölçeğinin ön-son uygulama ortalama puanlarında anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür [t=7,93; p<0,05]. Ölçeğin puan ortalamalarına bakıldığında ise ön uygulamaya ( =91,38) göre daha yüksek ortalamaya sahip olan son uygulama ( =113,21) lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Ardından bilgisayara yönelik tutumlarında tutum ölçeği ön-son uygulama ortalama puanlarında da anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir [t=14,23; p<0,05]. Ortalamalara bakıldığında ise bu farkın ön uygulamaya ( =106,29) göre daha yüksek ortalamaya sahip olan son uygulama ( =162,55) lehine oluştuğu görülmüştür. Sonuç olarak; problem temelli öğrenme ortamında ilkokul 7.sınıf öğrencilerine verilen bilgisayar programlama eğitiminin, onların programlama akademik başarılarına, eleştirel düşünme eğilimlerine ve bilgisayara yönelik tutumlarına olumlu etkiler yaptığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca bilgisayar programlama akademik başarısı ile eleştirel düşünme eğilimleri ve bilgisayara yönelik tutum faktörleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu da belirlenmiştir.
Aim of the present study is to investigate the effects of computer programming studies on academic success, critical thinking skills and programming-based attitudes in problem-based learning environment. Quasi-experimental design was used in the study. The research was conducted at Hürriyet Primary School located in Çorum in the spring term of 2012-2013 school year. Fifty-eight students from the seventh grades participated in the research in total. Child programming courses, which were prepared on the web, were enjoyed in order for students to realize their problem-based learning. Thanks to these courses, their academic successes in computer programming courses were defined by means of pre-tests and post-tests which were developed by the researcher, and their critical thinking skills and attitudes towards computer technologies were described by the results from the scales which were used in different studies before. In the study, it was observed that there was a significant difference on behalf of post-test (pre-test average = 5.97 and post-test average = 11.05) according to the t test results [t= 18.48, p<0.05], which were applied by means of pre-test and post-test results. It was also seen that there was a meaningful difference in pre- and post application averages in description of the effects of critical thinking skills in education [t=7.93; p<0.05]. When the averages were regarded, there was a determining difference on behalf of the post-application ( =113,21), which was of higher averages when particularly compared to pre-applications ( =91,38). Then it was found that there was a noteworthy difference between the averages of pre- and post applications [t=14,23; p<0,05] in their attitudes towards computer. The averages inferred that the difference was the one which was on behalf of the post-application ( =162,55), which had higher averages when it was compared to the pre-application ( =106,29). As a result, it was proved that computer programming courses positively affected students' academic successes, critical thinking skills and their attitudes towards computer. In addition, it was identified that there were positive and close relations between academic success, critical thinking skills and the attitudes towards computer.