Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
375397
|
|
Sait Maden; eserleri ve Türk grafik tasarımına katkıları / Sait Maden; works and contributions to Turkish graphic design
Yazar:SEMRA TİMURHAN
Danışman: YRD. DOÇ. NURİ SEZER
Yer Bilgisi: İstanbul Arel Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Grafik Tasarımı Ana Sanat Dalı / Grafik Tasarımı Sanat Dalı
Konu:Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:Grafik tasarımı = Graphic design ; Maden, Sait = Maden, Sait ; Tasarımcılar = Designers ; Türk grafik sanatı = Turkish graphic art
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2014
230 s.
|
|
Şiiri ilk kez 1946'da doğduğu kentteki haftalık bir gazete de yayımlandı. Hat sanatını
öğrendi. Önceleri aruz vezni ile şiir yazıp, Divan şiiri okumaya, araştırmaya başladı.
Osmanlıca ve Fransızca öğrendi. 1949 – 1955 yılları arasında o tarihlerde var olan
lise kısmından başlayarak, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (İDGSA),
resim bölümü Bedri Rahmi Eyüboğlu atölyesinden mezun oldu. 1951'de Varlık
dergisinin açtığı çeviri şiir yarışmasında, Baudelaire'den çevirdiği bir şiir ile
birincilik ödülüne, 1976'da Aragon'dan çeviri ile Türk Dil Kurumu ödülü ve Pablo
Neruda'dan yaptığı çeviri ile de Şili Cumhur Başkanlığı özel ödülüne sahip oldu.
1955 – 1960 arasında birçok duvar resimleri, tiyatro dekorları, sergi ve fuar panoları,
sinema afişleri hazırladı. 1960'dan sonra daha çok Grafik Tasarım alanlarına
yöneldi. Kitabın, özgün, estetik, çağdaş grafik değerleri barındıran görüntüyle
sunulması bilincini, Türk yayıncılık anlayışına benimseten tasarımcımız aynı
zamanda çağdaş tipografi anlayışını Türk Grafik Tasarımına kazandıran tasarımcımız
olarak da tanımlanmakta. Ayrıca iyi bir kaligrafi ustası olan sanatçının, "İstanbul"
isimli logoları da çağdaş hat çalışmaları arasındadır. Ödül aldığı ilk simgesini 1955
yılında çizdi. 1990 yılında, logo ve amblemlerinin bir kısmını bir araya toplayıp "
Simgeler" adlı kitabında yayımladı. Türk alfabesine 50'ye yakın özgün yazı karakteri
kattığını ifade eden Maden, Bunların az bir bölümünü birtakım kurumların işlerinde
kullandı. 1964'de Babıâli'de kendi atölyesini kurdu.1968'de Grafik Sanatçıları
Derneği'nin kurucuları arasında yer alıp bir süre başkanlığını da yaptı. (İlgisizlik
nedeniyle bir süre sonra kapanan dernek, 1978 yılında başka bir ekip tarafından,
Grafikerler Meslek Kuruluşu olarak tekrar kuruldu.) Bu süreçte bazı yapıtları, Türk
grafiğinden örnekler veren "Gebrauschgrafik'' (Novum) adlı yurtdışı dergide
1967'de yayımlandı. Devamında da Çekoslovakya ve Polonya'daki sergilerde yer
aldı. Türk grafik sanatına bir geçmiş arama çabası içinde olan Sait Maden,
Türkiye'de ilk kez Türk grafik tarihini inceleyen bir araştırma yaptı ve çeşitli
nedenlerle "Ülkemizde Grafik Sanatının Dünü Bugünü" adı ile özet olarak kaleme
aldı.
Değerli Grafik Tasarımcılarımızdan olan Sait Maden, döneminde bir öncü olarak,
yeni yetişen tasarımcılara ışık tutmuş, önlerine yeni bir yol açmıştır.
|
|
His first poems were published in a local weekly, in 1946. Master taught him the art
of calligraphy. He began to write his poems with Aruz measure, and to study and
read classical Divan poems. He learnt Ottoman and French. By enrolling the then
high school of State's Fine Art Academy of Istanbul (IGDSA) in 1949, he graduated
from Bedri Rahmi Eyüboğlu workshop at 1955. He developed his knowledge here by
learning all values, finest examples and techniques of the art of painting. He won the
first prize of poem translating of Varlık magazine's in 1951 with a poem of
Beaudelaire; the award of Turkish Language Association with an Aragon translation
in 1976, and Chilean Presidential Award with his translation of Pablo Neruda. His
own poems were published in 1996 in four volumes titled "Open Mystery!" "Road
Writings" "Naughtologies" and "The Deep Waters of Poetry". He designed and
painted many murals, sets, panels for exhibitions and fairs, and movie posters
between the years of 1955 and 1960. After 1960 he turned into graphic design and
He is known both as the designer who had Turkish publishing adopt the awareness of
presenting the book with an original, aesthetic look with contemporary graphical
values, and as the designer who introduced the modern typography into Turkish
graphic design. Also an acknowledged master of calligraphy, Maden's "Istanbul"
logo series are among the finest examples of modern-classical Turkish calligraphy.
His first award winning logo is from 1955. He published a number of his logotypes
and emblems under the title of "Symbols" in 1990. Having contributed about 50
original fonts for Turkish design, Mr. Maden used some of these in his corporate
identity designs. He opened his own workshop in 1964, in Babıâli. He was among
the founders and president for a time of the Graphic Artists Association in 1968.
(The association was shut down due to indifference of its members, and reopened in
1978 as Turkish Society of Graphic Designers.) Some of his works were published in
1967, in the Gebrauschgrafik (Novum) periodical. Then he was in exhibitions in
Czechoslovakia and Poland. In an effort to discover the history of Turkish Graphic
Design, Mr. Maden is the first to study the history of Turkish graphic art and
summed his work under the title "Then and Now of The Graphic Design in Our
Country".
In during his lifetime, one of our most important graphic designers Said Maden, was
a pioneer with his unique works, shedding light on novice designers. |