Tez No İndirme Tez Künye Durumu
166907 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
A structural equation modeling study: Factors related to mathematics and geometry achievement across grade levels / Bir yapısal denklem modelleme çalışması: Sınıf düzeylerinde matematik ve geometri başarısı ile ilgili faktörler
Yazar:SEMİRHAN GÖKÇE
Danışman: PROF. DR. HALİL GİRAY BERBEROĞLU
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2005
151 s.
ÖZ BİR YAPISAL DENKLEM MODELLEME ÇALIŞMASI: SINIF DÜZEYLERİNDE MATEMATİK VE GEOMETRİ BAŞARISI İLE İLGİLİ FAKTÖRLER GÖKÇE, Semirhan Yüksek Lisans, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Giray Berberoğlu Eylül 2005, 130 sayfa Bu çalışmada öğrencilerin matematik ve geometri başarısı ile ilgili faktörler modellenmiş olup, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen Öğrenci Başarısının Belirlenmesi Sınavı (ÖBBS-2002) verileri kullanılmıştır. Öğrenci başarısı ile ilgili olduğu düşünülen herbir sınıf düzeyine ait boyutlara ulaşmak için matematik başarı testi ve öğrenci anketlerine ayrı ayrı temel bileşenler analizi uygulanmıştır. Çalışmaya başlamadan önce, matematik basan testlerindeki soruların içerikleri temel alınarak ayrıştırılmış, matematik ve geometri sorulan olmak üzere iki farklı gruba ayrılmıştır. Öğrenci anketi dikkate alındığında ise; sosyoekonomik düzey, matematik ve fen derslerine yönelik başarı ve ilgi algısı, öğrenci vimerkezli sınıf içi etkinlikleri ile öğretmen merkezli sınıf içi etkinlikleri temel bileşenler analizi sonuçlarından elde edilen değişkenlerdir. Daha sonra, üç model tasarlanmış ve yapısal denklem modelleme tekniği kullanılarak LISREL 8.54 programı ile test edilmiştir. Modellerin test edilmesinde örtük değişkenli path analizi kullanılmıştır. Çalışmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. Oluşturulan modellerde sosyoekonomik düzey tüm sınıf düzeylerinde matematik ve geometri başarısına olumlu bir etki yapmaktadır. Öğretmen merkezli aktiviteler ile öğrencilerin matematik ve geometri başarısı arasında olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır. Diğer yandan, öğrenci merkezli aktiviteler ile matematik ve geometri başarısı arasında olumsuz bir ilişki bulunmuştur. Diğer değişkenler ele alındığında ise, matematik ve fen derslerine yönelik başarı ve ilgi algısının artmasıyla, tüm sınıf düzeylerindeki matematik ve geometri puanlarının da arttığı gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Matematik ve Geometri Başarısı, Yapısal Denklem Modellemesi, Sosyoekonomik Düzey, Öğretmen Merkezli Etkinlikler, Öğrenci Merkezli Etkinlikler, İlgi ve Basan Algısı. vıı
ABSTRACT A STRUCTURAL EQUATION MODELING STUDY: FACTORS RELATED TO MATHEMATICS AND GEOMETRY ACHIEVEMENT ACROSS GRADE LEVELS GÖKÇE, Semirhan M.S., Department of Secondary Science and Mathematics Education Supervisor: Prof. Dr. Giray Berberoğlu September 2005, 130pafies The factors related to mathematics and geometry achievement were modeled in this study. It was based on the data obtained from the Student Assessment Program carried out by Ministry of National Education. Mathematics achievement tests and student questionnaires of each grade were analyzed by using principal component analysis to obtain different dimensions that are expected to be related with student achievement. Before the principal component analysis, a content based evaluation of the content of the mathematics achievement tests was actualized and the items were grouped as mathematics and geometry. Regarding the student questionnaire socio-economic status, perception of success and interest toward ivmathematics and science, student-centered activities and teacher-centered activities in the classroom were identified as factors through the principal component analysis. Thereafter, three models were designed and tested by structural equation modeling technique (SEM) using LISREL 8.54. Path analysis with latent variables was used for testing the models. The following results were obtained in the study. In all of the models, socioeconomic status had a positive impact on the mathematics and geometry achievement of the students for all the grade levels examined. Teacher centered activities were found to be positively related with the students' success of mathematics and geometry. On the other hand, student centered activities intended to have a negative relation with mathematics and geometry achievement. As the other variables were considered, an increase on the mathematics and geometry scores of the students' was observed in all grade levels with the increase in the perception of success and interest toward mathematics and science. Keywords: Mathematics and Geometry Achievement, Structural Equation Modeling, Socioeconomic Status, Teacher and Student Centered Activities, Perception of Success and Interest.