Tez No İndirme Tez Künye Durumu
377026
Astım'lı hastaların ve hemşirelerinin eğitim gereksinimleri ile ilgili görüşlerinin Q yöntemi ile incelenmesi / Surveying the opinions of asthmatic patients and nurses about the training needs with Q methodology
Yazar:NURAY ÇETİN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ESİN ÇETİNKAYA USLUSOY ; YRD. DOÇ. DR. MEDET KORKMAZ
Yer Bilgisi: Süleyman Demirel Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / İç Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:Anketler = Questionnaires ; Astım = Asthma ; Hasta eğitimi = Patient education ; Hastalar = Patients ; Hemşireler = Nurses ; Hemşirelik = Nursing ; Hemşirelik araştırmaları = Nursing research ; Hemşirelik eğitimi = Education-nursing
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2015
100 s.
Bu çalışma astım'lı hastaların ve hemşirelerinin eğitim gereksinimleri ile ilgili görüşlerinin Q yöntemi ile incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi ve Isparta Devlet Hastanesi Göğüs servislerinde yatan Mart-Haziran 2014 tarihleri arasında yatan 60 hasta ve onlara bakım veren 30 hemşire ile yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak tanıtıcı özellikler anket formu ve literatür doğrultusunda hazırlanan astımla ile ilgili eğitim konularının yer aldığı 18 soru kartı kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından Q yönteminden (kart sort sıralama) yararlanılarak yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde frekans ve yüzdelik yöntemlerinden yararlanılmıştır. Yapılan analiz olarak astımı olan hastaların eğitim gereksinimleri ile hemşirelerin bu konudaki bazı düşüncelerin aynı bazı düşüncelerin farklı olduğu bulunmuştur. "Astım nasıl bir hastalıktır" konusunu hem hastaların hem de hemşirelerin ilk sıraya koydukları, ayrıca hastalardan kadınların, tanı süresi 6-15 yıl arasında olanlar ile yaşı 44-65 arasında olanların konuyu daha çok önemsediği belirlenmiştir. "Astım atağım başladığında ne yapmalıyım" konusuna hastalar, "İlaçlarla ilgili ne bilmeliyim" konusuna ise hemşirelerin daha çok önem verdiği görülmüştür. Bu sonuçlara göre astımı olan hastaların eğitim planına dâhil edilmesi ve eğitime başlamadan önce hemşirelerin, hastaların öncelikli öğrenme gereksinimlerini Q yöntemi kullanarak belirlemeleri önerilmektedir.
This study was done as a descriptive to aim the surveying of the opinions of asthmatic patients and nurses about the training deeds with Q methodology. The research was done on the 60 patients who were staying at Chest Service at Medical Faculty Hospital of Süleyman Demirel University and Isparta State Hospital between the dates of March-June 2014 and 30 nurses who were caring them. As means of data collection identifying characteristics questionnaire and 18 question cards on which the training subjects about asthma prepared according to the literature were taking place. The data's were collected by the researcher by the face to face interview technique using Q methodology (card sort ranking). As the analysis carried out, some thoughts about training needs of patients who had asthma and nurses were different. It was determined that the subject of' what kind of disease is asthma? 'was located the first place by both patients and nurses, and also it was assessed that the women of the patients whose diagnosis were between 6-15 years and ages between 44-65 gave more importance the subject more. The patients gave more importance about 'What should I do when my asthma attack begins?' subject, the nurses gave more importance 'What should I know about the drugs' subject. To the results of these, including the patients who have asthma to the training plans and determining the needs of prior learning by using Q methodology before the training by nurses are suggested.