Tez No İndirme Tez Künye Durumu
763729
The effect of human-computer interaction (HCI) factors on students' e-learning acceptance and success during COVID-19 pandemic / COVID-19 pandemisi sırasında insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) faktörlerinin öğrencilerin elektronik öğrenimi benimseme ve başarısı üzerine etkisi
Yazar:FAREED AL-SAYID
Danışman: DOÇ. DR. GÖKHAN KİRKİL
Yer Bilgisi: Kadir Has Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Endüstri ve Endüstri Mühendisliği = Industrial and Industrial Engineering
Dizin:Doğrusal olmayan = Nonlinear ; Etkileşim = Interaction ; Teknoloji kabul ve kullanım modeli = Acceptance and use of technology model ; Öz yeterlilik = Self-efficacy ; Öğrenci başarısı = Student achievement ; İnsan bilgisayar etkileşimi = Human computer interaction
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2022
182 s.
Bu çalışmanın amacı, COVID-19 salgını sırasında insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) faktörlerinin elektronik öğrenmenin kullanım kolaylığı, kullanışlılığı ve başarısı (SS) üzerindeki etkisini; öğrencilerin sistemler üzerindeki etkinliklerinin teknolojinin benimsenmesinin ötesine geçen "e-LASS" olarak adlandırılan önerilen modeldeki ana yapılar arasındaki ilişkiyi yönetip yönetmediğini; ve bu yapılar arasındaki doğrusal olmayan ilişkileri araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışmada e-LASS'ta yer alan ana (Teknoloji Kabul Modeli- TAM) faktörleri ve birleşik bir teknoloji kabulü ve kullanımı teorisi (UTAUT) faktörlerini entegre eden "e-LASS2" adlı kapsamlı bir model önerilmiştir. Birinci ve ikinci bölümlerde bu ilişkileri ele alan soruları yanıtlamak için araştırmacı, Kadir Has Üniversitesi'nden not ve etkinlik kayıtlarına ulaşılabilen 103 öğrenciye anket uygulamıştır. Üçüncü bölüme ilişkin veriler ise Kadir Has Üniversitesi'nin Khas Learn sisteminden yararlanan 232 öğrenci üzerinde yapılan çevrimiçi anket yoluyla toplanmıştır. Birinci ve ikinci bölümlerin sonuçları, hipotezlerin çoğunun kanıtlandığını, üç kapsamlı kavramsal modelin geliştirildiğini, çevrimiçi derslerdeki notların öğrencilerin genel not ortalamasını iyileştirdiğini ve sayfa ziyaretlerinin HCI'nin TAM üzerindeki etkilerini arttırdığını ve bunların birlikte %54.9'unu açıkladığını göstermektedir. Kullanışlılık, öğrenci başarısı (SS)'daki varyansın en güçlü belirleyicisidir ve doğrusal olmayan modeller (kübik, ikinci dereceden, logaritmik ve s-eğrisi), doğrusal modellere kıyasla korelasyonların açıklamasında daha iyi performans göstermiştir. Üçüncü bölümdeki bütünleştirici yaklaşımın bulguları, öğrencilerin başarısının temel etkileyicilerinin davranış niyeti, kullanım kolaylığı, kullanışlılık, görsel tasarım ve sistemi kullanmada algılanan başarının %53.6'sını açıklayan öğrenen arayüzü etkileşimi olduğunu ortaya koymaktadır.
The purpose of this study is to investigate the effect of human-computer interaction (HCI) factors on the ease of use and usefulness of e-learning and their success (SS) at the time of the COVID-19 pandemic, to investigate if students' activities on systems moderate the relationship between the main constructs in the proposed model called "e-LASS," which goes beyond technology adoption, and to explore non-linear relationships between these constructs. Moreover, this study proposes a comprehensive model called "e-LASS2," integrating the main (Technology Acceptance Model- TAM) factors included in e-LASS and a unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) factors. To answer the questions that addressed these relations in the first and second parts, the researcher surveyed 103 students from Kadir Has University whose grade and activity logs were accessible, while the data related to the third part were collected via an online survey conducted on 232 students utilizing the Khas Learn system of Kadir Has University in Turkey. The results of the first and second parts show that most of the hypotheses have been proven, three comprehensive conceptual models were developed, the grades in the online courses improved students' GPA, and the logs moderate the effects of HCI on TAM which together explained 54.9% of the variance in SS (student success), usefulness is the strongest determinant of SS, and non-linear models (cubic, quadratic, logarithmic, and s-curve) performed better in the description for the correlations when compared to linear models. The findings of the integrative approach in the third part reveal that the main predictors of students' success are behavior intention, ease of use, usefulness, visual design, and learner interface interactivity which explained 53.6% of perceived success in using the system.