Günümüzde çalışma hayatında iş doyumunun ve tükenmişliğin büyük önemi vardır. Hizmetin ön planda olduğu sektörlerden biri olan bankacılık sektöründe çalışanların tükenmişlik ve iş doyum düzeylerini inceleyen bu tez çalışmasında konu detaylı olarak açıklanmaya çalışılmıştır.İş doyumu ile bazı demografik değişkenler arasında yapılan incelemede yaş, çalışma süresi ve statüsü arttıkça iş doyumunun arttığı da tespit edilmiştir. Cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi gibi değişkenlere göre iş doyumunun önemli bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.Tükenmişlik ile bazı demografik değişkenlere bakıldığında gelir düzeyi ve hizmet süresine göre tükenmişlik düzeyinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Diğer demografik değişkenlere göre çalışanların tükenmişlik düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır.Bankacıların iş doyum düzeylerini ölçmek için Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılarak cevaplayıcıların içsel doyum, dışsal doyum ve genel doyum düzeyleri belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan bir diğer ölçek olan Maslach Tükenmişlik Ölçeği ile banka çalışanlarının duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı düzeyleri belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilerin istatiksel analizleri için ?SPSS? paket programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde korelasyon, t testi, Anova, Post-hoc testi olarak da Scheffe testi kullanılan araştırmada, hata payı üst sınırı 0,05 olarak kabul edilmiştirAraştırma sonucunda banka çalışanlarının iş doyum düzeyleri ile tükenmişlik düzeyleri arasında negatif ilişki tespit edilmiştir. İş doyumu arttıkça tükenmişlik azalmaktadır.Anahtar Kelimeler: İş doyumu, Tükenmişlik, Bankacılar.
|
Job satisfaction and burn out have great importance in today?s business life. This thesis aims to investigate levels of burn-out and work satisfaction of employees working in the banking sectors in which service is at the forefront and the related concepts are explained in detail.In the investigation of relationship between the job satisfaction and some demographic characteristics, the job satisfaction is positively correlated with age, working years and organizational level. It was found out that there is no significant relationship between the job satisfaction and Gender, marital status, educational level.Looking at some of the relationship between some the demographic characteristics such as income level and working time, the level of the burnout differs. Other demographic characteristics have no significant difference in the levels of employee burn-out.By utilizing The Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ), Banking Professionals job satisfaction scale intrinsic satisfaction, extrinsic satisfaction and general satisfaction levels are measured. Another method, The Maslach Burnout Inventory (MBI), was utilized in order to measure Banking Professionals emotional exhaustion, depersonalization and low personal accomplishment levels were determined. In addition to these, in this research, the Personal Information Form was used.After the data collection, a statistical packet program called `SPSS? was used to analyze the results. For this analysis, correlation, t test, ANOVA, as a post-hoc test Scheffé's method was utilized. In this analysis, the maximum error threshold was considered to be 0.05.As a result of this research, it was found out that for banking professionals, the job satisfaction was inversely correlated with the level of burnout. That is when the Job satisfaction increases, the level of burnout decreases.Keywords: Job satisfaction, Burnout, Banking Professionals |