Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
553442
|
|
A quantitative risk analysis approach on liquefaction ofdry bulk cargo in maritime transportation / Deniz taşımacılığında kuru dökme yüklerin sıvılaşmasıüzerine sayısal bir risk analizi yaklaşımı
Yazar:AYLİN ÇOŞKUN
Danışman: DOÇ. DR. EMRE AKYÜZ
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Deniz Ulaştırma Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Deniz Ulaştırma Mühendisliği Bilim Dalı
Konu:Denizcilik = Marine
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2019
101 s.
|
|
Kuru dökme yük taşımacılığı dünyada giderek artmaktadır. Ancak artan kuru dökme
yük taşımacılığı gemi personeline, taşınan yüke ve deniz çevresine ciddi tehlikeler
teşkil etmektedir. Uluslararası Denizcilik Katı Dökme Yük Kodu'na (IMSBC Code)
göre, kuru dökme yükler gemi stabilitesini bozma, sıvılaşma, kimyasal içeriklerinden
dolayı yangın ya da patlama gibi çeşitli tehlikeler içermektedir. Deniz taşımacılığında
emniyet en önemli unsur olarak öne çıkmakla beraber, IMSBC Kod tehlikeli kuru
dökme yükleri 3 gruba ayırır. Grup A tipi yükler, içerisinde bulundurduğu nemin
taşınabilir nem limitini (TML) aşması durumunda sıvılaşan yükleri içermektedir. Kuru
dökme yük sıvılaşması nedeniyle birçok ölümcül deniz kazası kayıtlara geçmiştir.
Yükün sıvılaşması, ambar içerisinde yükün kaymasına ve geminin alabora olarak tam
ziyasına sebep olabilir.
Bu bilgiler ışığında, bu tez deniz taşımacılığında kuru dökme yüklerin sıvılaşması
durumu üzerine geniş kapsamlı sayısal bir risk analizi yapmayı hedeflemektedir. Kuru
dökme yüklerin ambar içerisinde sıvılaşmasının sonuçları çok ciddi tehlikeler
içerebilir. Bu tez ile kuru dökme yük taşımacılığının emniyet farkındalığının
artırılması amaçlanmaktadır. Tez, kuru dökme yüklerde sıvılaşma problem üzerine
odaklanacaktır. Bu kapsamda risk analizi değerlendirmesi için, Hata Ağacı Analizi
(FTA) ve Olay Ağacı Analizi (ETA) yöntemleri bulanık mantık yöntemi altında
uygulanacaktır. Hata Ağacı Yöntemi, sıvılaşma kaynaklı deniz kazasına neden temel
olayları belirlemede kullanılırken, Olay Ağacı Yöntemi ise kazaya ait senaryo ile
ardışık olayların sonuçlandırılmasında kullanılacaktır. Böylece, kazaya sebep veren
temel olaylar belirlenecek ve yukarı aşağı yönlü olacak şekilde hata ağacı diagramı ile
kuru dökme yüklerde ortaya çıkabilecek sıvılaşmaya ait hatalar analiz edilecektir. Hata
ağacı diagramı sistemde ki arızaları gösteren bir yoldur. Böylece, dökme yük
gemilerinde sıvılaşmaya sebep olan potansiyel hataların sayısal olarak analizini
mümkün kılar.
Bu tez ile gerçekleştirilen çalışmada, aşağıda belirtilen somut hedeflere ulaşılması
beklenir; i.) Kuru dökme yüklerde ortaya çıkan sıvılaşma probleminin potansiyel
tehlikelerini ve sonuçlarını tanıtmak, ii.) Deniz taşımacılığında uygulanabilecek
sayısal bir risk analizi yöntemi ortaya koymak, iii.) Hata Ağacı ve Olay Ağacı
yöntemlerinin bulanık mantık yöntemi altında birleştirmek, iv.) Yükün sıvılaşması
üzerine yapılacak kapsamlı bir risk analizi çalışması, v.) Kuru dökme yük gemilerinde
emniyet yönetim sistemini geliştirmek, v.) Kuru dökme yük ile ilgili potansiyel
risklerin yönetilmesinde Uluslararası Denizcilik Katı Dökme Yük Kodu'na (IMSBC
Code) katkıda bulunmak.
Sonuç olarak, bu tezin deniz emniyeti araştırmacıları ve profesyonel denizcilere; nikel
cevheri, demir cevheri, konsantre dökme yükler gibi gemi ambarında sıvılaşabilen
yüklerin oluşturabileceği risklerin azaltılması ile ilgili konularda katkıda bulunması
beklenir. Buna göre gerekli kontrol önlemleri tavsiye edilir. Bu tezin sonuçlarının,
kuru dökme yüklerin sıvılaşma problemi üzerine emniyet farkındalığının geliştirilmesi
için P&I klüp, bayrak kontrolü, gemi kiralama şirketleri, yüksek eğitim kurumları gibi
denizcilik paydaşlarına sunulması planlanmaktadır. Ayrıca, profesyonel denizciler bu
tezin sonuçlarından emniyetli kuru dökme yük taşımacılığı ve deniz kirliliğinin
önlenmesi konularında yarar sağlayacaktır. Bu araştırmanın bulguları, kargo
sıvılaştırmasının emniyet önlemleri konusunda Uluslararası Denizcilik Katı Dökme
Yük Kodu'na (IMSBC Code) azami katkı sağlayacaktır.
|
|
Solid bulk cargo transportation has been growing around world. However, increased
solid bulk cargo carriage activities can pose potential damage to ship crew, commodity
and maritime environment. According to the IMSBC Code (International Maritime
Solid Bulk Cargoes Code), solid bulk cargoes contain serious risks such as unstable of
ship, cargo liquefaction, fire or explosion due to chemical content of cargo, etc. for
maritime transportation. Since safety is one of the core topics for maritime
transportation, the IMSBC Code classified those cargoes into three groups. The group
A involves cargoes that might liquefy during transportation due to moisture content
exceed the TML (Transportable Moisture Limit). There are numerous fatal accidents
recorded so far resulting from cargo liquefaction. It may cause shifting of cargo onboard
ship and consequence of liquefaction may pose total loss of ship due to
capsizing.
In the view of above, this thesis will perform a comprehensive quantitative risk
analysing on cargo liquefaction of dry bulk cargo in maritime transportation as the
consequences of it may cause serious harms. The thesis aims at increasing safety
awareness through solid bulk cargo carriage on-board ships. It will focus on potential
risk of cargo liquefaction. A robust methodological approach involving Fault Tree
Analysis (FTA) and Event Tree Analysis (ETA) under Fuzzy Logic environment will
be adopted to conduct a risk analysing. Whilts the the FTA method is used to identify
basic events which may cause to an accident event, the ETA defines the event
sequences from initiating events to accident scenarios. Hence, the basic events (BE)
will be determined and fault tree diagram is constructed from top to down direction to
understand causation of cargo liquefaction on-board ships. The fault tree diagram will
illustrate the pathway within the system. Hence, the potential failures that may cause
cargo liquefaction on-board bulk carriers will be analysed quantitatively.
With the study undertaken this thesis, it is estimated to reach solid following targets;
i.) To introduce potential hazards and consequences of cargo liquefaction problem, ii.)
To apply robust quantitative risk analysing methodology in maritime transportation,
iii.) To combine FTA and ETA analysis methods under Fuzzy logic environment, iv.)
An extensive risk analysing through cargo liquefaction problem on-board ship, v.) To
improve safety management system on-board dry bulk cargo ship, v.) To contribute
IMSBC Code in managing potential risks associated with dry bulk cargoes.
In conclusion, the thesis will contribute maritime safety researchers and maritime
professionels for minimizing potential risks before loading of hazardous solid bulk
cargoes such as nickel ore, iron ore, concentrates cargoes which may liquefy on-board
ships. Accordingly, necessary control actions will be recommended. The outcomes of
the thesis will be presented to maritime stakeholders such as P&I Clubs, Flag states,
charterers, higher education centers, and institutions to enhance safety awareness
through cargo liquefaction phenomenon. The maritime professionals will also take
benefits of the outcomes to enhance safe of solid bulk cargo shipment and to prevent
maritime pollution. The findings of this research will provide utmost contribution to
IMSBC Code with respect to the safety precautions of cargo liquefaction. |