Tez No İndirme Tez Künye Durumu
553442
A quantitative risk analysis approach on liquefaction ofdry bulk cargo in maritime transportation / Deniz taşımacılığında kuru dökme yüklerin sıvılaşmasıüzerine sayısal bir risk analizi yaklaşımı
Yazar:AYLİN ÇOŞKUN
Danışman: DOÇ. DR. EMRE AKYÜZ
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Deniz Ulaştırma Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Deniz Ulaştırma Mühendisliği Bilim Dalı
Konu:Denizcilik = Marine
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2019
101 s.
Kuru dökme yük taşımacılığı dünyada giderek artmaktadır. Ancak artan kuru dökme yük taşımacılığı gemi personeline, taşınan yüke ve deniz çevresine ciddi tehlikeler teşkil etmektedir. Uluslararası Denizcilik Katı Dökme Yük Kodu'na (IMSBC Code) göre, kuru dökme yükler gemi stabilitesini bozma, sıvılaşma, kimyasal içeriklerinden dolayı yangın ya da patlama gibi çeşitli tehlikeler içermektedir. Deniz taşımacılığında emniyet en önemli unsur olarak öne çıkmakla beraber, IMSBC Kod tehlikeli kuru dökme yükleri 3 gruba ayırır. Grup A tipi yükler, içerisinde bulundurduğu nemin taşınabilir nem limitini (TML) aşması durumunda sıvılaşan yükleri içermektedir. Kuru dökme yük sıvılaşması nedeniyle birçok ölümcül deniz kazası kayıtlara geçmiştir. Yükün sıvılaşması, ambar içerisinde yükün kaymasına ve geminin alabora olarak tam ziyasına sebep olabilir. Bu bilgiler ışığında, bu tez deniz taşımacılığında kuru dökme yüklerin sıvılaşması durumu üzerine geniş kapsamlı sayısal bir risk analizi yapmayı hedeflemektedir. Kuru dökme yüklerin ambar içerisinde sıvılaşmasının sonuçları çok ciddi tehlikeler içerebilir. Bu tez ile kuru dökme yük taşımacılığının emniyet farkındalığının artırılması amaçlanmaktadır. Tez, kuru dökme yüklerde sıvılaşma problem üzerine odaklanacaktır. Bu kapsamda risk analizi değerlendirmesi için, Hata Ağacı Analizi (FTA) ve Olay Ağacı Analizi (ETA) yöntemleri bulanık mantık yöntemi altında uygulanacaktır. Hata Ağacı Yöntemi, sıvılaşma kaynaklı deniz kazasına neden temel olayları belirlemede kullanılırken, Olay Ağacı Yöntemi ise kazaya ait senaryo ile ardışık olayların sonuçlandırılmasında kullanılacaktır. Böylece, kazaya sebep veren temel olaylar belirlenecek ve yukarı aşağı yönlü olacak şekilde hata ağacı diagramı ile kuru dökme yüklerde ortaya çıkabilecek sıvılaşmaya ait hatalar analiz edilecektir. Hata ağacı diagramı sistemde ki arızaları gösteren bir yoldur. Böylece, dökme yük gemilerinde sıvılaşmaya sebep olan potansiyel hataların sayısal olarak analizini mümkün kılar. Bu tez ile gerçekleştirilen çalışmada, aşağıda belirtilen somut hedeflere ulaşılması beklenir; i.) Kuru dökme yüklerde ortaya çıkan sıvılaşma probleminin potansiyel tehlikelerini ve sonuçlarını tanıtmak, ii.) Deniz taşımacılığında uygulanabilecek sayısal bir risk analizi yöntemi ortaya koymak, iii.) Hata Ağacı ve Olay Ağacı yöntemlerinin bulanık mantık yöntemi altında birleştirmek, iv.) Yükün sıvılaşması üzerine yapılacak kapsamlı bir risk analizi çalışması, v.) Kuru dökme yük gemilerinde emniyet yönetim sistemini geliştirmek, v.) Kuru dökme yük ile ilgili potansiyel risklerin yönetilmesinde Uluslararası Denizcilik Katı Dökme Yük Kodu'na (IMSBC Code) katkıda bulunmak. Sonuç olarak, bu tezin deniz emniyeti araştırmacıları ve profesyonel denizcilere; nikel cevheri, demir cevheri, konsantre dökme yükler gibi gemi ambarında sıvılaşabilen yüklerin oluşturabileceği risklerin azaltılması ile ilgili konularda katkıda bulunması beklenir. Buna göre gerekli kontrol önlemleri tavsiye edilir. Bu tezin sonuçlarının, kuru dökme yüklerin sıvılaşma problemi üzerine emniyet farkındalığının geliştirilmesi için P&I klüp, bayrak kontrolü, gemi kiralama şirketleri, yüksek eğitim kurumları gibi denizcilik paydaşlarına sunulması planlanmaktadır. Ayrıca, profesyonel denizciler bu tezin sonuçlarından emniyetli kuru dökme yük taşımacılığı ve deniz kirliliğinin önlenmesi konularında yarar sağlayacaktır. Bu araştırmanın bulguları, kargo sıvılaştırmasının emniyet önlemleri konusunda Uluslararası Denizcilik Katı Dökme Yük Kodu'na (IMSBC Code) azami katkı sağlayacaktır.
Solid bulk cargo transportation has been growing around world. However, increased solid bulk cargo carriage activities can pose potential damage to ship crew, commodity and maritime environment. According to the IMSBC Code (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code), solid bulk cargoes contain serious risks such as unstable of ship, cargo liquefaction, fire or explosion due to chemical content of cargo, etc. for maritime transportation. Since safety is one of the core topics for maritime transportation, the IMSBC Code classified those cargoes into three groups. The group A involves cargoes that might liquefy during transportation due to moisture content exceed the TML (Transportable Moisture Limit). There are numerous fatal accidents recorded so far resulting from cargo liquefaction. It may cause shifting of cargo onboard ship and consequence of liquefaction may pose total loss of ship due to capsizing. In the view of above, this thesis will perform a comprehensive quantitative risk analysing on cargo liquefaction of dry bulk cargo in maritime transportation as the consequences of it may cause serious harms. The thesis aims at increasing safety awareness through solid bulk cargo carriage on-board ships. It will focus on potential risk of cargo liquefaction. A robust methodological approach involving Fault Tree Analysis (FTA) and Event Tree Analysis (ETA) under Fuzzy Logic environment will be adopted to conduct a risk analysing. Whilts the the FTA method is used to identify basic events which may cause to an accident event, the ETA defines the event sequences from initiating events to accident scenarios. Hence, the basic events (BE) will be determined and fault tree diagram is constructed from top to down direction to understand causation of cargo liquefaction on-board ships. The fault tree diagram will illustrate the pathway within the system. Hence, the potential failures that may cause cargo liquefaction on-board bulk carriers will be analysed quantitatively. With the study undertaken this thesis, it is estimated to reach solid following targets; i.) To introduce potential hazards and consequences of cargo liquefaction problem, ii.) To apply robust quantitative risk analysing methodology in maritime transportation, iii.) To combine FTA and ETA analysis methods under Fuzzy logic environment, iv.) An extensive risk analysing through cargo liquefaction problem on-board ship, v.) To improve safety management system on-board dry bulk cargo ship, v.) To contribute IMSBC Code in managing potential risks associated with dry bulk cargoes. In conclusion, the thesis will contribute maritime safety researchers and maritime professionels for minimizing potential risks before loading of hazardous solid bulk cargoes such as nickel ore, iron ore, concentrates cargoes which may liquefy on-board ships. Accordingly, necessary control actions will be recommended. The outcomes of the thesis will be presented to maritime stakeholders such as P&I Clubs, Flag states, charterers, higher education centers, and institutions to enhance safety awareness through cargo liquefaction phenomenon. The maritime professionals will also take benefits of the outcomes to enhance safe of solid bulk cargo shipment and to prevent maritime pollution. The findings of this research will provide utmost contribution to IMSBC Code with respect to the safety precautions of cargo liquefaction.