Tez No İndirme Tez Künye Durumu
858946
Şehir merkezli müsnedler ve Ahmed b. Hanbel'in Müsned isimli eseri çerçevesinde Müsnedü'l-Kûfiyyîn örneği / City-centred musnads and the example of Musnad al-Kūfiyyīn within the framework of Ahmad b. Hanbal's work named Musnad
Yazar:ADEM PEKİNCE
Danışman: DOÇ. DR. FATİH MEHMET YILMAZ
Yer Bilgisi: Hitit Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Din = Religion
Dizin:Hadis = Hadith ; Müsned = Musned
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2024
260 s.
Çalışmamızda Ahmed b. Hanbel'in el-Müsned adlı eserinin muhtevasında yer alan Müsnedü'l-Kûfiyyîn bölümü râvi, mervî açısından incelenmiş ayrıca ilgili kısmın Kütüb-i Sitte diye bilinen Buhârî, Müslim ve Tirmizî'nin el-Câmi'leri, Ebû Dâvûd, Nesâî ve İbn Mâce'nin es-Sünen isimli yapıtlarına hangi ölçülerde yansıdığı mukayeseli bir şekilde tetkik edilmiştir. Tez bir giriş iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmı hadis edebiyatının tasnif türlerine ayrılmış ve bu alana ait musannefatın oluşmasında hangi yöntemlerin izlenildiği ile sonuçlandırılmıştır. Birinci Bölümde tasnif türleri, müsnedler, şehir merkezli müsnedler ve Ahmed b. Hanbel'in el-Müsned'inde yer alan Müsnedü'l-Mekkiyyîn, Müsnedü'l-Medeniyyîn, Müsnedü'ş-Şâmiyyîn, Müsnedü'l-Basriyyîn ve Müsnedü'l-Kûfiyyîn kitaplarında bulunan râviler, naklettikleri rivâyetler ve sayıları ayrıca zikredilen her bir fasıl içerisinde tekrar eden veya ismi diğer müsnedlerde tekrarlanan sahâbiler tablolar halinde gösterilmeye çalışılmıştır. İkinci Bölümde, Müsnedü'l-Kûfiyyîn'de yer alan hadislerin hangi konuları kapsadığı, mezkûr rivâyetlerin Kütüb-i Sitte'tedeki dağılımları kitab (bölüm başlığı), bâb ve hadis numaraları şeklinde incelenmeye tabi tutulmuş ve elde edilen veriler Buhârî'nin el-Câmiu's-Sahîh'inden başlamak üzere tablolar halinde sunulmuş ayrıca tahlile tabi tutulmuştur.
In our study, the section of Musnad al-Kūfiyyīn in the content of Ahmad b. Hanbal's al-Musnad has been analysed in terms of rāvi and mawī, and the extent to which the relevant section is reflected in the works of al-Jāmi's of al-Bukhārī, Muslim and Tirmidhī, Abu Dāwud, al-Nasā'i and Ibn Mājah's al-Sunān, known as Qutub al-Sitta, has been examined in a comparative manner. The thesis consists of an introduction and two chapters. The introduction is devoted to the classification types of hadith literature and concludes with the methods followed in the formation of musannafat in this field. In the first chapter, the types of classification, musnads, city-centred musnads and Ahmad b. Hanbal's al-Musnad are discussed. Hanbal's al-Musnad, Musnad al-Maqiyyîn, Musnad al-Madaniyyîn, Musnad al-Shāmiyyîn, Musnad al-Basriyyîn and Musnad al-Kūfiyyîn, the narrators, the narrations they narrated and their numbers, as well as the Companions who are repeated in each chapter or whose names are repeated in other musnads are tried to be shown in tables. In the second chapter, the topics covered by the hadiths in the Musnad al-Kūfiyyīn and the distribution of the aforementioned narrations in the books of the Qur'ān al-Sitta have been analysed in the form of book (chapter title), chapter and hadīth numbers and the data obtained have been presented in tables starting from al-Bukhārī's al-Jāmi al-Sahīh and also subjected to analysis.