Tez No İndirme Tez Künye Durumu
140826 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Ahi Divanı üstüne bir yorum denemesi / Trial of interpretation on Ahi Divanı
Yazar:COŞKUN AĞRA
Danışman: PROF. DR. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Ahi = Ahi ; Divan edebiyatı = Divan literature ; Divan edebiyatı = Divan literature ; Divanlar = Divans
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2003
401 s.
oz Çalışmamızda 16. yüzyıl şairlerinden olan Benli Hasan lakaplı Âhî'nin divanında yer alan 1 kaside, 1 murabba, 1 tahmis, 145 gazel, 1 kıta, 3 matla açıklanmıştır. Divân, tek tek beyitlerin açıklanışı şeklindeki klasik şerh anlayışı çerçevesinde değerlendirilmiştir. Beyitler önce transkripsiyonlu metin olarak tespit edilmiş, daha sonra beyitler günümüz Türkçeyle nesre çevrilmiştir. Beyitte yer alan ve izah gerektiren kavram ve terkipler, çeşitli değinmeler açıklanmış, önem ve farklılık arz eden dil kullanımları, edebî sanatlar, oluşturulan tahayyüller, duygu ve estetik ifadeler, şairin dil incelikleri belirtilmiştir. Ahi'nin hayal dünyası belirlenmesi yanında, ifadenin dile getiriliş biçimlerinden hareketle şairin şairlik kudretinin tespitine gayret edilmiştir. ABSTRACT In this work was studied 1 kaside, 1 murabba, 1 tahmis, 145 gazel, 1 kıta, 3 matla which there are in Diwan of Ahi who called Benli Hasan that lived in 16. century. Divan had been commentaried by the classical commentary method such as to commentary one by one of couplets. Firstly the couplets are established as transcripted text, and then they are translated in modern Turkish as prose. The notiones and compositions which there are in a couplet are explained. The language's use which importance and differences are seemed and literary arts and imaginations, sensetive and estetic expressions, poet's languistic fineneses are determined. We tried to see Âhi's imagination world also the way of language's uses and poet's power of poetry. Ill
oz Çalışmamızda 16. yüzyıl şairlerinden olan Benli Hasan lakaplı Âhî'nin divanında yer alan 1 kaside, 1 murabba, 1 tahmis, 145 gazel, 1 kıta, 3 matla açıklanmıştır. Divân, tek tek beyitlerin açıklanışı şeklindeki klasik şerh anlayışı çerçevesinde değerlendirilmiştir. Beyitler önce transkripsiyonlu metin olarak tespit edilmiş, daha sonra beyitler günümüz Türkçeyle nesre çevrilmiştir. Beyitte yer alan ve izah gerektiren kavram ve terkipler, çeşitli değinmeler açıklanmış, önem ve farklılık arz eden dil kullanımları, edebî sanatlar, oluşturulan tahayyüller, duygu ve estetik ifadeler, şairin dil incelikleri belirtilmiştir. Ahi'nin hayal dünyası belirlenmesi yanında, ifadenin dile getiriliş biçimlerinden hareketle şairin şairlik kudretinin tespitine gayret edilmiştir. ABSTRACT In this work was studied 1 kaside, 1 murabba, 1 tahmis, 145 gazel, 1 kıta, 3 matla which there are in Diwan of Ahi who called Benli Hasan that lived in 16. century. Divan had been commentaried by the classical commentary method such as to commentary one by one of couplets. Firstly the couplets are established as transcripted text, and then they are translated in modern Turkish as prose. The notiones and compositions which there are in a couplet are explained. The language's use which importance and differences are seemed and literary arts and imaginations, sensetive and estetic expressions, poet's languistic fineneses are determined. We tried to see Âhi's imagination world also the way of language's uses and poet's power of poetry. Ill