Tez No İndirme Tez Künye Durumu
586681
II. Meşrutiyet sonrası yazılan ilk çocuk şiirleri kitaplarında değerler eğitimi / Values education in the first children poetry books after Constitutionalism II
Yazar:RUKİYE KAYA
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ÖZDEMİR
Yer Bilgisi: Sakarya Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Değerler eğitimi = Values education ; Değerler eğitimi = Values education ; Meşrutiyet = Constitutional monarcy ; Meşrutiyet II = Constitutional Monarcy II ; Türkçe eğitimi = Turkish education ; Çocuk edebiyatı = Children’s literature ; Çocuk kitapları = Children's books ; Çocuk şiirleri = Children poems ; Şiir = Poem
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
123 s.
Bu araştırmanın amacı, çocuklar için yazılmış ilk şiir kitaplarından olan İbrahim Alâettin Gövsa'nın "Çocuk Şiirleri", Ali Ulvi Elöve'nin "Çocuklarımıza Neşideler" ve İbrahim Aşkî Tanık'ın "Çocukların Şiir Defteri" kitaplarını içerdiği değerler bakımından incelemektir. Araştırma kapsamındaki kitapların hangi değerleri içerdiğini, Türkçe öğretimine nasıl katkı sağladığını, Türkçe ders kitaplarında değerlerin aktarılmasında kullanılıp kullanılamayacağını tespit etmek araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır ve konuyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Verilerin analizinde doküman incelemesi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitaplar, MEB 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı'ndaki kök değerler, MEB'in öğretim programlarında yer alan değer ifadeleri ile bir değer listesi oluşturulup bu değer listesine göre incelenmiştir. Araştırma kapsamındaki kitaplarda yer alan değerler, bu değerlerin hangi sıklıkla yer aldığı ve değer aktarımında hangi yolu seçtikleri ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Oluşturulan değer listesine göre incelenen kitapların birçok değer ile ilgili ifadelere yer verdiği, bazı değerlerin bütün kitaplarda yer aldığı görülmektedir. Doğruluk/dürüstlük, sevgi, çalışkanlık, arkadaşlık/dostluk değerleri bütün kitaplarda en çok yer alan değerlerdir.
The aim of this research is to study the books called "Çocuk Şiirleri" by Gövsa, "Çocuklarımıza Neşideler" by Elöve and "Çocukların Şiir Defteri" by Tanık, which are some of the first poetry books written for children, in terms of the values that they cover in them. To determine which values are included in the books within the context of the research, how this contributes to teach Turkish and whether these books can be used to convey values in Turkish books form the subgoals of the research. Qualitative research methods have been used in this research and literature survey about the issue has been done. In the analysis of the data, document review and content analysis method have been used. After a list of values has been formed out of root values which are in MEB 2018 Turkish lesson teaching program and values which are in MEB teaching program, the books have been viewed according to this values list. This research has provided some results about the values which are in the books within the context of the research and about how often these values are seen. The books which are studied according to the list of the values have expressions about a lot of values and some of the values are seen to be in all the books mentioned above. Trueness, honesty, love, diligence, friendship/ fellowship are some values which are seen most often in all of the books.