Tez No İndirme Tez Künye Durumu
183300
İstanbul ilinde çikolata sektöründe tüketici eğilimleri ve markalar arası rekabet gücü / Power competition between brands and consumer tendency for chocolate sector in istanbul
Yazar:ÖZLEM ÖZEL
Danışman: Y.DOÇ.DR. YASEMİN ORAMAN
Yer Bilgisi: Trakya Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Tarım Ekonomisi Ana Bilim Dalı
Konu:Halk Sağlığı = Public Health ; Ziraat = Agriculture
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2006
58 s.
Bu çalışmada amaç; çikolata tüketicilerinin marka eğilimlerini, satın alma kararlarınıetkileyen unsurların belirlenmesidir.Araştırmanın materyalini temel olarak sahaya dayalı birincil veriler oluşturmaktadır.Araştırmaya ait orijinal veriler İstanbul'da Sosyo Ekonomik Statü (SES)lere ayrılmış 384 hanehalklıyla yüz yüze yapılmış olan anket çalışmasından oluşmaktadır.Tüketicilerin genel olarak çikolata marka tercihleri araştırma sonucu ortaya çıkmıştır.Ayrıca araştırmada tüketicilerin çikolatalı ürünler satan firmalar ile ilgili kalite ve markakriterlerini önemsediği belirlenmiştir. Tüketicilerin çikolatalı ürünlerde dikkate aldığıkriterlerden firmaların ambalajı, reklam etkililiği, her yerde bulunabilmesi, fiyat ve etiketbilgileri saptanmıştır.Tüketicilerin en çok tercih ettiği çikolata tipinin tablet çikolata olduğu, tercih edilen çikolataçeşidinin ise antep fıstıklı olduğu belirlenmiştir. Pazar verilerine bakıldığında ( AC Nielsen )sütlü çeşidi en çok tercih edilen çikolata çeşididir. Anket çalışması yapılan grubun spesifik birgrup olduğu ve antep fıstıklı çeşidi tercih ettiği görülmektedir.Tüketicilerin çikolata paketinde dikkate aldığı kriterlerin en önemlisinin son kullanmatarihi daha sonra üreticinin ismi olduğu araştırma sonucu saptanmıştır. Çikolata alımısırasında en çok dikkat edilen kriterin tazelik daha sonra sırasıyla tad, lezzet ve marka olduğugözlemlenmiştir. Tüketicilerin markaya olan sadakati % 77 oranındadır.Tüketicilerin çikolatalı ürünler pazarı ile ilgili tercihlerinin yanında unlu mamuller ileilgili marka tercihleri de sorgulanmıştır.Anahtar kelimeler: Çikolata sektörü, müşteri beklentileri, marka tercihleri, çikolata satınalma kararları
This research aims to investigate and determine criteria that consumers considerduring the purchasing decision of chocolate and their brand awareness and tendencies in theirchoices.This research highly depends on primary data in field analysis. Research material ischosen as questionnaire which is asked to 384 people who are classified according to theirincome levels. The questionnaire is done by face to face interviews.Research has been found out the brand awareness and tendencies of customers.Meanwhile, it has been found out that quality and brand re the most important criteria inconsumer?s decision making process. Other criteria are listed as; packaging, advertising,distribution, price and labelling.The number one preferred chocolate type is found out as tablet chocolate while themost preferred ingredient is peanut. According to the research which is made by Ac Nielsen,chocolate with milk is the most preferred type of chocolate compared with bitter. However,the sample we have chosen during our investigation is mostly preferred chocolate withpeanut.However, customers are highly sensitive on `best before? date and the name of theproducer. Taste, brand, freshness are the other criteria used in decision making process.Results of questionnaire indicate that brand loyalty in chocolate industry is %77 in Istanbul.Not only the chocolate industry but also preferences in floury products and brandtendencies are questioned.Key Words: Chocolate sector, customer expectations, brand preferences, purchasing decisionof chocolate,